گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای از شرایط ورود به رتبه بندی معلمان است

به گزارش خبرنگار گروه آموزش ایرنا، محمود امانی طهرانی روز سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: امسال یکصدمین سال تاسیس شورای عالی آموزش و پرورش، قدیمی‌ترین نهاد آموزش کشور است. در سال ۱۲۷۵ شکل اولیه شورا در دوره مظفرالدین شاه شکل گرفت.

امانی طهرانی عنوان کرد: در قانون تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش عنوان شده که این نهاد به اتفاقات خوب آموزش و پرورش کمک کند که در این راستا آگاهی عمومی به واسطه رسانه‌ها را می طلبد.

وی ادامه داد: همچنین ۲۹ شهریور امسال یک هزارمین جلسه این شورا با حضور رییس جمهوری برگزار شد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش همچنین درباره آخرین وضعیت گواهینامه صلاحیت حرفه ای معلمان توضیح داد: کار معلمی صفت کیفیت را با خود همراه دارد، بنابراین هر کاری که کیفیت داشته باشد، ارزشمند است.

امانی طهرانی گفت: برخی از صلاحیت‌ها به پیش از ورود افراد به عرصه معلمی بازمی‌گردد. آموزش معلمان در دانشگاه فرهنگیان یا افرادی که از طریق دوره‌ها وارد مسیر معلمی و وارد مسیر جذب معلمی می‌شوند، نمونه‌ای از آن است.

وی با بیان اینکه عرصه تعلیم و تربیت به لحاظ محتوایی و روش دچار تغییر و پیشرفت است، تاکید کرد: تعلیم و تربیت باید به روز باشد؛ چرا که این سازوکار نیازمند تغذیه و رصد کارکنان است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: در مصوبه اخیر شورای انقلاب فرهنگی موضوع صلاحیت حرفه ای و دارا بودن گواهینامه در تمام دوره‌های کاری مورد تاکید قرار گرفت. بر این اساس شورا وارد عرصه عمل شد تا آن را به یک برنامه عملیاتی تبدیل کند.

امانی طهرانی یادآور شد: در زیرنظام تربیت معلم، صفر تا صد معلم ترسیم شده بود، بنابراین متنی آماده شد و به تصویب رسید. پیرو این متن باید شیوه نامه اجرایی تهیه شود که معاونت برنامه ریزی وزارتخانه در حال تهیه و تدوین آن است؛ چرا که یکی از شرایط ورود به رتبه بندی این است که فرد باید گواهینامه صلاحیت معلمی داشته باشد.

وی عنوان کرد: یک دوره زمانی چهار تا پنج ساله طول می‌کشد تا تمام معلمان وارد فرایندی از جنس صلاحیت‌ها و دریافت گواهینامه شوند. افراد پس از فارغ التحصیلی از ۲ دانشگاه تربیت معلم رجایی و فرهنگیان گواهینامه می گیرند و بعد از پنج سال آن را تجدید می‌کنند، بنابراین افراد ماده ۲۸ نیز این گواهینامه را دارند و بعد از پنج سال این گواهی تجدید می‌شود.

آموزش زبان عربی در مدارس برای درک معنایی قرآن است

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی درباره تفاوت آموزش زبان عربی با انگلیسی در مدارس اظهار داشت: ماموریت زبان عربی در قانون اساسی به عنوان اجباری، با آموزش زبان انگلیسی فرق دارد. در قانون عنوان شده که زبان عربی برای عامه مردم زبان دین است و باید طوری این زبان خوانده شود که فرد قرآن را درک کند.

امانی طهرانی افزود: آموزش زبان عربی برای برقراری ارتباط نیست، برای این است که افراد درک معنایی از قرآن داشته باشند. زبان عربی در مدارس، پیچیدگی‌های حوزوی را ندارد. اگر فردی بخواهد عربی بخواند در دانشگاه به عنوان زبان خارجی ادامه می دهد، اما در آموزش زبان انگلیسی بحث ارتباطی مطرح است، عرصه زبان برای یادگیری است و باید در آموزش به زبان و کیفیت توجه کرد.

وی خاطر نشان کرد: بحث گوش دادن زبان انگلیسی بخشی از امتحان نهایی پایه دوازدهم است، زمان و حجم آموزش با انتظارات جامعه متفاوت است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد: در مصوبه ای امکان انتخابگری زبان فراهم خواهد شد. همچنین امسال برای اولین بار مجموعه کتاب‌های جذاب انگلیسی به عنوان تالیف موازی از سوی سازمان پژوهش چاپ شده است.

امانی طهرانی در ادامه درباره مرجع تصمیم گیری سن ورود به دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: براساس قانون، تصمیم گیری دراین باره برعهده آموزش و پرورش است. این موضوع در شورای عالی مطرح و به تصویب رسید. در مراحل بعدی نیز این امر مورد بررسی قرار گرفته است.

وی درباره شیوه کنکور خاطر نشان کرد: از هر زوایه ای وارد موضوع  کنکور شویم، ضرورت اصلاح سازوکار آن را درمی‌یابیم.

امانی طهرانی ادامه داد: مهم ترین پژوهش نیز در این باره در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است. وظیفه داریم جامعه را نسبت به این مصوبه آگاه کنیم؛ چرا که مردم باید ایرادات و اصلاحات کنکور را دریابند. در مصوبه جدید امتحانات نهایی باید معتبرتر باشند.

ادامه دارد…

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی