بزرگداشت نظامی گنجوی در «پرسه در خمسه» با صدای سراج

کنسرت سنتی پرسه در خمسه بعد از ظهر جمعه ۳۰ مهرماه در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران با حضور یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این برنامه، گروه موسیقی پرسه در خمسه با هدف بزرگداشت فخر شعر و پدر داستان سرایی فارسی، حکیم نظامی گنجوی به اجرای قطعاتی از ساخته های هادی منتظری، نوازنده کمانچه پرداختند.

اعضای این گروه موسیقی را هادی منتظری (نوازنده کمانچه، تک نواز و سرپرست گروه)، حسام‌الدین سراج (خواننده)، حمید قنبری (نوازنده تنبک)، علیرضا دریایی (نوازنده کمانچه)، جمشید صفرزاده (نوازنده سنتور)، امین دادوری(نوازنده دف) و مجید مولانیا (نوازنده تار) تشکیل دادند.

سراج: اجرای سایر کنسرت‌ها منوط به صدور مجوز است

حسام الدین سراج، خواننده سنتی ایرانی که خوانندگی کنسرت پرسه در خمسه را بر عهده داشت، اظهار داشت: پیشنهاد برگزاری این کنسرت از سوی هادی منتظری، برگزار کننده این برنامه هنری مطرح شد تا مقام شامخ نظامی گنجوی را به نوعی گرامی بداریم.

وی درباره اشعار این کنسرت، خاطرنشان کرد: اشعاری از حافظ، ۲ شعر از نظامی گنجوی و یک شعر «وطنم ایران» از حسین منزوی در این کنسرت اجرا شد.

سراج تاکید کرد: برگزارکنندگان این کنسرت در انتخاب خود از جهت انتخاب فضای موسیقی و ادبیات با سلیقه بودند.

این خواننده سنتی کشورمان همچنین اجرای سایر برنامه های خود را منوط به صدور مجوز به دلیل همه‌گیری کرونا اعلام کرد.

نظامی گنجوی به ایران تعلق دارد

در حاشه این مراسم، هادی منتظری درباره اجرای این کنسرت، گفت: کنسرت پرسه در خمسه به این دلیل اجرا شد که برخی کشورها در پی  معرفی نظامی گنجوی به عنوان یکی از شاعران ترک زبان هستند، در حالی که نظامی گنجوی به ایران تعلق دارد.

وی با اشاره به وسعت حوزه تمدنی ایران افزود: ایران قدیم در برخی دوره‌های تاریخی بخش وسیعی از منطقه را شامل برخی از کشورهای فعلی در منطقه قفقاز جنوبی شامل می‌شد.

این نوازنده مطرح کمانچه درباره اجراهای آینده خود با توجه به شرایط کنونی کشور به دلیل همه گیری کرونا، تاکید کرد: هیچ محدودیتی در برگزاری کنسرت ندارم ولی باید اجازه برگزاری این کنسرت ها از سوی مراجع ذیربط داده شود.

۵۸۵۸

دسته‌بندی نشده
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی