ستاری؛ علم با اراده مشترک بین المللی ظرفیت رفع چالش های جهانی را دارد

به گزارش خبرنگار آموزش، سورنا ستاری شامگاه پنجشنبه در مراسم چهارمین دوره اعطای جایزه مصطفی (ص) با بیان اینکه مایه افتخار اینجانب است که اکنون، درهفته‌ای که مزین به نام پیامبر رحمت و مهر است و بنا به دو روایت اسلامی در مورد میلاد مبارک ایشان به هفته وحدت اسلامی نامگذاری شده، فرصت دیدار با جمعی از چهره‌های شامخ علمی در جهان اسلام را دارم.

وی ضمن تبریک این ایام به جامعه اسلامی و به طور ویژه دوستداران پیامبر بزرگ اسلام حضرت محمد مصطفی (ص)، بیان کرد: لازم می‌دانم نیک اندیشی بزرگانی که با ابتکار هفته وحدت، تفاوت در روایت‌ها را به فرصتی برای تحکیم پیوندها در جامعه اسلامی بدل کردند، ارج نهم.

رئیس شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی (ص) تاکید کرد: ما اکنون به واسطه چالش‌های مشترکی که جامعه بزرگ اسلامی با آنها روبرو است، اهمیت وحدت و همدلی، و در مقابل، عوارض تفرقه و نقار را به خوبی مشاهده می کنیم.

ستاری خطاب به دانشمندان و فرهیختگان حاضر در این رویداد بین المللی علمی جهان اسلام گفت: جامعه اسلامی همواره در معرض این انتخاب قرار دارد که چه نمایندگانی را برای ارائه تصویر و پیام اسلام به جهان معرفی کند؟ ما برای این پرسش، پاسخ تاریخی مناسبی را مبتنی بر میراث مشترک جهان اسلام می‌شناسیم؛ در قرن‌های مصطلح به “دوران طلایی” اسلام، همزمان با دوره شکوفایی علم و هنر در کشورهای اسلامی، صدا و لباس اسلام بر تن و زبان شخصیت‌های بزرگ علمی و فرهنگی همچون “ابونصر فارابی”، “مولانا جلال الدین”، “عمر خیام”، “محمد ابن موسی خوارزمی”، “ابن سینا”، “ابن هیثم” و بسیاری دیگر از دانشمندان سرآمد اسلام بوده است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: این شخصیت‌های نام آور از یک سو در عالی‌ترین مراتب علم و فرهنگ در زمانه خود قرار داشتند و از طرف دیگر شخصیت‌هایی فرامرزی بودند که اکنون آثار هر یک از آنها در شمار گنجینه‌های فرهنگی چند کشور اسلامی به حساب می‌آیند …

رئیس شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی (ص) شکوفایی جامعه اسلامی را مقارن با حضور چنین شخصیت‌هایی و در زمان و جایی دانست که تصویر اسلام در قاب علم و فرهنگ ارائه شده است، تاکید کرد: به تعبیر پیامبر عظیم الشأن ما، “دانشمندان وارثان انبیا” هستند و بهترین نماینده برای رساندن پیام انبیا به ذهن‌های جست وجوگرند …

وی  گفت: مبتنی بر این بینش، جامعه اسلامی در زمان حاضر می‌تواند بنا به اشتراک در دین، کتاب و رسول و گنجینه‌ای از میراث علمی و فرهنگی، زمینه ابتکارات جدید را برای برخورداری و پیشرفت مسلمانان جهان فراهم کند؛ در این رابطه، علم و فناوری به دلیل ماهیت فرافرهنگی خود، می‌تواند به عنوان چارچوبی برای همکاری‌های نوع دوستانه بین کشورهای اسلامی عمل ند.

وی ادامه داد: اینجانب براساس تجربه جمهوری اسلامی ایران برای گذار به یک جامعه خلاق و نوآور به این باور دست یافته‌ام که علم و فناوری به شرط وجود اراده مشترک بین المللی ظرفیت کافی برای همکاری در خصوص رفع چالش‌های بزرگ جهانی را دارد و این در حالی است که کشورهای اسلامی به واسطه زمینه‌های مشترک فرهنگی از فرصت‌هایی بزرگ برای خلق اراده مشترک در راستای اقدامات جمعی برخوردارند.

ستاری افزود: از این رو در شرایط کنونی که کشورهای اسلامی با چالش‌های بزرگ اجتماعی روبرو هستند، این مسئولیت متوجه همه متفکران و دانشمندان بزرگ جهان اسلام است که به عنوان پرچمدار ابتکارات مشترک فرهنگی عمل کنند.

وی با بیان اینکه تلاش من و همکارانم در برگزاری جایزه مصطفی(ص)، معطوف به استفاده از علم و فناوری به عنوان یک مؤلفه فرصت ساز برای تقویت رشته‌های اخوت و مدارا در جامعه اسلامی است، اظهارداشت : بسیار خرسندم که به برکت این جایزه بین المللی شبکه ای از دانشمندان جهان اسلام برای نگرش مساله محور به علم و فناوری شکل گرفته است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: همچنین امیدوارم با اتکال به وعده راستین خدا درقرآن دانشمندان برگزیده در جایزه مصطفی(ص) و فرهیختگانی که با ما در برگزاری این جایزه همکاری می‌کنند، در عالی‌ترین مراتب منزلت نزد خداوند بزرگ قرار گیرند.

ستاری همچنین خطاب به کامران وفا دانشمند برگزیده جایزه مصطفی ۲۰۲۱ که جایزه خود را به بنیاد عام المنفعه حوزه علوم بنیادی ایران که در حال راه اندازی است گفت: سخاوت ایشان را ستایش می کنم و بر هیچ کسی پوشیده نیست که اهدای جایزه پروفسور وفا برای توسعه علوم بنیادی ایران کار بزرگی بوده است این وظیفه معاونت علمی و وزارت علوم را سنگین تر می کند.

جایزه مصطفی(ص) تاکنون سه دوره در سال‌های ۹۴، ۹۶ و ۹۸ برگزار شده و شاهد حضور صدها دانشمند برجسته از کشورهای مختلف جهان در آیین اعطای خود بوده است.

اولین دوره جایزه مصطفی(ص) در دی سال ۱۳۹۴ برگزار شد که پروفسور عمر یاغی از کشور اردن، در حوزه علم و فناوری نانو بخاطر اثر “چارچوب های فلز آلی (MOFs)” و پروفسور جکی ای-رو یینگ از کشور سنگاپور، در حوزه علم و فناوری نانوزیستی بخاطر اثر “ساخت مواد و سیستم های پیشرفته زیستی با ساختار نانویی از جمله ساخت نانوذرات پلیمری در سیستم های پاسخ محرک به منظور دارورسانی هوشمند در بدن”، برگزیدگان آن بودند.

دومین دوره جایزه مصطفی(ص) در آذرماه سال ۱۳۹۶ برگزار شد که پروفسور سامی ارول گلنبه از کشور ترکیه، در حوزه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات به خاطر اثر “شبکه جی” و پروفسور محمدامین شکراللهی از کشور ایران، در حوزه نظریه اطلاعات بخاطر اثر “رپتور کد” مستحق دریافت این جایزه شدند.

سومین دوره جایزه مصطفی(ص) در آبان ۱۳۹۸ برگزار شد و این جایزه به پنج نفر از برترین‌های علم و فناوری جهان اسلام اعطا شد. در این دوره، پروفسور اوگور شاهین از کشور ترکیه در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی بخاطر اثر “توسعه و آزمایش بالینی واکسن‌های درمان سرطان بر اساس mRNA برای هر بیمار به صورت فردی با توجه به جهش‌شان”؛ پروفسور علی خادم‌حسینی از کشور ایران، در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی به خاطر “اثر هیدروژل‌های نانو و بایو ساختار برای کاربردهای زیست-پزشکی”؛ پروفسور عمران اینان از کشور ترکیه، در حوزه فیزیک یونسفری و جوی به خاطر اثر “درک اثر متقابل موج و ذره حالت whistler در فضای نزدیک زمین و اتصال الکتروشیمیایی بین تخلیه رعد و برق و اتمسفر بالا”؛ پروفسور حسین بهاروند از کشور ایران در حوزه زیست‌شناسی سلول‌های بنیادی به خاطر اثر “درمان پارکینسون و AMD چشم با سلول درمانی” و دکتر محمد عبدالاحد از کشور ایران در حوزه علم و فناوری نانو الکترونیک به خاطر اثر “ترجمه رفتار سلول‌های سالم و سرطانی در حوزه الکترونیک (شیوه‌های نوین تشخیص و درمان سرطان) “، برگزیدگان سومین دوره این جایزه بودند.

پروفسور کامران وفا، استاد فیزیک دانشگاه هاروارد، نظریه‌پرداز نظریه ریسمان و صاحب کرسی هلیس و پروفسور زاهد حسن استاد فیزیک نظری دانشگاه پرینستون همچنین کاشف نیمه‌فلزهای فرمیون ویل برگزیدگان جایزه مصطفی(ص) ۲۰۲۱ هستند.

همچنین پروفسور محمد صائغ پزشک و استاد دانشگاه آمریکایی بیروت و پژوهشگر حوزه پیوند،  پروفسور اقبال چودری زیست‌شیمی‌دان پژوهشگاه بین‌المللی علوم شیمیایی و زیستی دانشگاه کراچی و یحیی تیعلاتی استاد فیزیک نظری دانشگاه الخامس شهر رباط مراکش برگزیده مقیم کشورهای اسلامی جایزه مصطفی(ص) شده‌اند.

این جایزه هر دو سال یک‌بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود و با شناسایی، معرفی و تقدیر شایسته از برترین‌های علم و فناوری در جهان اسلام، علم‌آموزی و پژوهش را در جوامع اسلامی ترویج و تشویق می‌کند.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی