ورود کارمندان واکسن‌نزده خراسان رضوی به ادارات ممنوع شد

به گزارش روز چهارشنبه دانشگاه علوم پزشکی مشهد دکتر سیدجواد حسینی در گفت و گو با شبکه استانی خراسان رضوی، افزود: این ممنوعیت توسط سازمان امور استخدامی به تمامی مجموعه‌ها ابلاغ شده است و برای افرادی که حضور نداشته باشند، غیبت لحاظ شده و تخلف انضباطی برایش ثبت می‌شود.

وی ادامه داد: توصیه ما به کارمندان واکسن نزده این است که واکسیناسیون خود را در اولین فرصت انجام دهند، ضمن اینکه مشابه این شرایط برای کارگران و کارفرماها هم لحاظ شده است.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: موضوع عدم واکسیناسیون کارمندان شامل معلمان هم می‌شود، زیرا آنان هم کارمند دولت هستند و در صورتی که واکسن نزده باشند از اول آبان حق حضور در کلاس درس را ندارند و این موضوع شامل حال دانش‌آموزان هم می‌شود، هرچند که یکی از بهترین مجموعه‌هایی که تاکنون همکاری مطلوبی با دانشگاه علوم پزشکی کرده مجموعه آموزش و پرورش بوده است.

وی با بیان اینکه برای سرعت‌بخشی به واکسیناسیون معلمان و دانش‌آموزان، شمار مدارسی که مرکز واکسیناسیون کرونا هستند، افزایش یافته است، افزود: امیدواریم که واکسیناسیون این گروه‌ها با مراجعه به‌موقع‌شان طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته به اتمام برسد و دغدغه‌ای بابت افراد واکسینه نشده نداشته باشیم.

دکتر حسینی ادامه داد: در این روزها صحبت از عدم فعالیت حضوری مدارس در صورت وقوع موج ششم بحران کرونا است که باید بگوییم وضعیت و رنگ‌بندی‌های کرونایی توسط ستاد کشوری مقابله با کرونا مشخص می‌شود و پیش‌بینی‌مان این است که اگر تغییری در رنگ‌بندی‌ها ایجاد شود ممکن است که زمان شروع کلاس‌های حضوری که نیمه آبانماه تعیین شده است، تغییر کند.

افزایش میزان مراجعات سرپایی، زنگ هشدار شروع موج جدید کرونا است

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: متاسفانه در روزهای اخیر افزایش میزان مراجعات سرپایی به مراکز منتخب کرونا و بیمارستان‌ها، یک زنگ هشدار است و تجربه نشان داده که ۲ تا سه هفته بعد از این وضعیت موج بعد آغاز می شود، هرچند که امیدواریم این گونه نباشد.

دکتر حسینی ادامه داد: مقابله با ماسک و واکسن، آسیب‌زا بوده و ما نباید با اقدام عمد یا غیرعمد به سلامت خود و دیگران آسیب برسانیم، بیشترین آسیب‌ها در جمع‌های شلوغ است که درصد رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی هم در این جمع‌ها پایین است.

وی با اشاره به اینکه ما در همه شاخص‌ها باید رعایت ۶۰ تا ۷۰ درصدی را داشته باشیم، گفت: در بحث واکسیناسیون کرونا نیازمند اقناع‌سازی هستیم و اگر بتوانیم ۸۰ درصد گروه‌های هدف را واکسینه کنیم می‌توانیم در برابر بحران کرونا عملکرد موفقی داشته باشیم، چرا که در صورت آغاز موج جدید قطعاً سرعت واکسیناسیون قبل از موج را نخواهیم داشت، پس از مردم می‌خواهیم که نسبت به انجام واکسیناسیون هرچه سریع‌تر اقدام کنند.

واکسیناسیون ۸۶ درصد مادران باردار در خراسان رضوی

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص واکسیناسیون مادران باردار گفت: مادران باردار از دیگر گروه‌های هدف هستند و هم‌اکنون ۳۶ هزار مادر باردار در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد داریم که از این تعداد ۳۰ هزار نفر هفته ۱۲ بارداری را گذرانده‌اند و مجاز به دریافت واکسن هستند، ضمن اینکه انجام واکسیناسیون کرونا از زمان زایمان تا ۱۰ روز پس از آن توصیه نمی‌شود.

دکتر حسینی افزود: تاکنون ۸۶ درصد مادران باردار واجد شرایط دُز اول و ۱۴ درصد هم دُز دوم را دریافت کرده اند و از تمامی گروه‌های جامعه به‌ویژه مادران باردار می‌خواهیم که انجام این کار را به تاخیر نیندازند.

رعایت ۷۰ درصدی پروتکل‌های بهداشتی توسط صنوف مشهد

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص میزان رعایت نکات بهداشتی توسط گروه‌های شغلی مختلف، گفت: در حال حاضر بین ۶۵ تا ۷۰ درصد صنوف دستورالعمل‌های بهداشتی را به‌خوبی رعایت می‌کنند، ضمن اینکه نظارت مستمر بازرسان اداره سلامت محیط و کار و برخورد قاطع با متخلفان را هم داریم، اما دغدغه این روزهای ما برگزاری مجالس عروسی در ماه ربیع‌الاول بدون رعایت نکات بهداشتی است و نباید خدای ناکرده کاری کنیم که عروسی به عزا و شادی به غم تبدیل شود.

دکتر حسینی در خصوص آخرین وضعیت واکسیناسیون، افزود: تاکنون چهار میلیون و ۲۸۷ هزار دُز واکسن شامل ۲ میلیون و ۹۴۸ هزار دُز، معادل۷۴.۳ درصد، دُز اول و یک میلیون و ۳۳۹ هزار دُز، معادل ۲۵.۷ درصد، دُز دوم تزریق شده است؛ همچنین از مجموع ۴۶۶ هزار دانش‌آموز، ۲۷۲ هزار نفر ، معادل ۵۲ درصد، واکسینه شده اند، ضمن اینکه واکسیناسیون ۱۹۴ هزار نفر و ۴۸ درصد مابقی هم در حال انجام است و برای این گروه از واکسن سینوفارم استفاده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ۲۵۰ مرکز واکسیناسیون در حوزه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد با حضور ۲ هزار تیم فعال است و اگر مردم مراجعه کنند روزانه تا بیش از ۲۰۰ هزار دُز واکسن قابل تزریق خواهد بود، ادامه داد: همچنین برای دُز سوم که ۶ ماه پس از تزریق دُز دوم در حال انجام است از واکسن‌های آسترازنکا و سینوفارم و متناسب با نوع واکسنی که افراد در دُزهای قبلی دریافت کرده اند استفاده می‌شود، اما این موضوع شامل واکسن فخرا نمی‌شود، زیرا این واکسن در مرحله آزمایش بالینی بوده و داوطلبان می‌توانند برای دریافت آن به مرکز غدیر مراجعه کنند، هرچند که آستان قدس رضوی هم در این خصوص اعلام آمادگی کرده است تا تزریق واکسن فخرا را به داوطلبان داشته باشد.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این روزها در کنار تزریق واکسن کرونا، واکسن آنفلوانزا هم تزریق می‌شود و تاکید ما به کسانی که این واکسن را دریافت می‌کنند آن است که حتماً فاصله ۱۴ روزه با واکسن کرونا را لحاظ کنند و تزریق همزمان و یا کمتر از فاصله زمانی ذکر شده را نداشته باشند.

دکتر حسینی افزود: هم‌اکنون از مجموع ۳۳ شهرستان خراسان رضوی، ۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۱ شهرستان در وضعیت آبی هستند که شهر مشهد در وضعیت زرد قرار دارد و خوشبختانه در حال حاضر شهری با وضعیت قرمز در استان نداریم.

۸۰ درصد جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند. 

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی