طراحی پارچه‌ای با قابلیت واکنش نشان دادن نسبت به حرکت کاربر 

به گزارش روز سه شنبه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا از پایگاه اینترنتی اطلس نیوز، این پارچه نرم روباتیک به نام «اومنی فایبر» که توسط محققان موسسه فناوری ماساچوست در آمریکا و محققان دانشگاه اوپسالا و موسسه فناوری KTH در سوئد ابداع شده، دارای یک کانال مرکزی توخالی است که به یک محیط سیال اجازه می‌دهد از طریق آن حرکت کند.

این الیاف در صورت نیاز می تواند با کمک هوای فشرده، خم و کشیده شود و نیز پیچ بخورد. این قابلیت به این پارچه امکان می دهد تا بازخورد لمسی را در زمان واقعی ارائه دهد و شبیه به یک ماهیچه مصنوعی عمل کند.

فیبرهای ماهیچه ای مصنوعی ایده جدیدی نیستند. سایر تیم های تحقیقاتی در موسسه فناوری ماساچوست به روش خود به این فناوری نزدیک شده اند. اما موضوعی که اومنی فایبر را قابل توجه می کند این است که برای تغییر شکل به گرما نیاز ندارد. این ویژگی، آن را بسیار کاربردی می‌کند زیرا دیگر گرم شدن بیش از حد پوست، یک معضل نیست.

این پارچه هوشمند مزایای دیگری نیز دارد. این امکان وجود دارد که این پارچه را با مواد نسبتا ارزان ساخت و الیاف آن نیازی به فرآیند بافت ظریف ندارد. الیاف های این پارچه به اندازه کافی نازک و انعطاف پذیر هستند که می توان آنها را با استفاده از ماشین آلات نساجی تجاری موجود دوخت، بافت یا ورقه های پارچه تولید کرد.

محققان تصور می‌کند که این پارچه هوشمند به لباس‌ هایی راه پیدا کند که به ورزشکاران و خوانندگان کمک کند تا تنفس خود را بهتر کنترل کنند. همچنین لباس تهیه شده از پارچه اومنی فایبر به فرد کمک می‌کند تا الگوی تنفس طبیعی خود را پس از رهایی از بیماری‌ های تنفسی مانند کووید-۱۹ بازیابی کند.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی