یاسر احمدوند: کارگروهی برای مبارزه با تکثیر غیرقانونی کتاب، ایجاد می‌شود

به گزارش  خبرگزاری خبرآنلاین، سومین جلسه از مجموعه نشست‌های معاون امور فرهنگی و تشکل‌ها و انجمن‌های حوزه نشر با اعضای هیئت‌مدیره انجمن فرهنگی ناشران آموزشی در وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی برگزار شد.

براساس اعلام روابط‌عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی، در این نشست یحیی دهقانی، کاظم قلم‌چی، وحید تمنا، علی امین‌صادقیه، محمدحسین متولی، امین آصفی و ابوذر نصری حضور داشتند و با اشاره به سابقه شکل‌گیری این تشکل، درباره فعالیت‌های پیشین آن، مسائل و مشکلات پیش‌ رو و نقش و جایگاه ناشران آموزشی سخن گفتند. همچنین خواستار حمایت معاونت امور فرهنگی از این گروه از ناشران در موضوع توزیع کاغذ، خرید کتاب، ارائه تسهیلات و برگزاری جشنواره‌های فرهنگی شدند.

ناشران صاحبان این خانه هستند و ما مهمان هستیم

یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی با اشاره به جایگاه ناشران در وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی گفت: «ناشران صاحب این خانه هستند و ما و دیگر مدیران فرهنگی مهمان هستیم. وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی متعلق به ناشران است و امیدوارم در این دوره ارتباطات موثر فرهنگی با ناشران بیش از گذشته شود.» 

او  با تاکید بر لزوم مشارکت انجمن‌ها و تشکل‌ها برای تصمیم‌سازی در حوزه نشر گفت: «مسائل حوزه نشر متعدد و پراکنده هستند و از این رو حتما نیازمند حضور اهالی نشر و استفاده از  نظرات و  دیدگاه‌های آنان هستیم.» 

راه‌اندازی کارگروه‌های معاونت امور فرهنگی

احمدوند با اشاره به تاسیس کارگروه‌هایی در معاونت امور فرهنگی برای پیگیری برخی مسائل گفت: «هم‌اکنون کمیته مساله کاغذ داخلی تشکیل شده و در حال بررسی شرایط موجود و مشکلات کارخانه‌های داخلی برای تولید است. همچنین کارگروهی برای مبارزه با تکثیر غیرقانونی کتاب و صیانت از حقوق ناشران و پدیدآورندگان ایجاد می‌شود. متاسفانه آثاری که مجوز دریافت کرده‌اند و در بازار پرفروش هستند به صورت غیرقانونی تکثیر می‌شوند و به فروش می‌رسند که باید برای حل این مشکل برنامه‌ریزی و اقدام کنیم.» 

ضرورت تعریف مدلی برای حمایت از ناشران آموزشی

او با اشاره به تفاوت میان نشر علمی و نشر آموزشی گفت: «باوری در ذهن مخاطبان ایجاد شده که نشر آموزشی نشر کمک‌درسی است. جامعه نشر آموزشی باید تلاش کند تا وجهه و رویکرد علمی را بیش از پیش نمایان کند. این ناشران می‌توانند نقش مهمی در گسترش دانش و تقویت روحیه نوجویی در کودکان و نوجوانان داشته باشند.» 

احمدوند همچنین درباره نحوه حمایت از ناشران آموزشی گفت: «از آن‌جا که فضای نشر ناشران آموزشی متفاوت با دیگر ناشران است، باید حمایت‌هایی را که قرار است در این حوزه داشته باشیم مشخص و شیوه‌ای برای آن طراحی کنیم. تولید کتاب علمی و تولید کتاب آموزشی شبیه هم هستند اما کارکردهای متفاوتی دارند. هر دو کتاب هستند و فعالیت فرهنگی محسوب می‌شوند، اما عرصه آن‌ها متفاوت است.» 

ضرورت تقویت زیرساخت‌های عرضه در حوزه نشر

معاون امور فرهنگی بر ضرورت تقویت زیرساخت‌های عرضه و ترویج کتاب تاکید کرد و گفت: «اگر این دو حوزه را تقویت کنیم، اتفاقات خوبی برای تمام ناشران رخ خواهد داد. نشر نه فقط یک فعالیت فرهنگی بلکه یک کار اقتصادی جدی است و کسی که وارد این عرصه می‌شود علاوه بر صلاحیت‌های فرهنگی، دانش و تخصص حرفه‌ای باید توان و امکانات مالی لازم را دارا باشد.»  

او با تاکید بر تغییر در نظام حمایتی وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی گفت: «در صورت تغییر در  نظام حمایتی، مطمئنا صنعت نشر می‌تواند علاوه بر تاثیرات فرهنگی، اشتغال‌زا، کارآفرین و تولیدکننده ثروت باشد.»

یاسر احمدوند با اشاره به ضرورت انجام فعالیت‌های آموزشی و ترویجی در حوزه کتاب گفت: «معاونت امور فرهنگی این آمادگی را دارد تا از فعالیت‌های آموزشی و ترویجی انجمن‌ها حمایت کند.»

 او تأکید کرد: «مرجع صدور مجوز کتاب در کشور فقط وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی است و این صلاحیت اختصاصی است.» 

۵۷۲۵۹

دسته‌بندی نشده
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی