تشخیص سرطان با اسلایدهای هوشمند میکروسکوپ

به گزارش روز شنبه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا از پایگاه خبری ساینس، رویکرد فعلی تصویربرداری از بافت، اغلب متکی بر رنگ‌آمیزی یا برچسب‌زنی سلول‌ها است و این رویکرد تشخیص سلول‌های سرطانی را با چالش‌هایی مواجه کرده و ریسک تشخیص اشتباه نمونه‌ها را به ویژه در مراحل اولیه بیماری افزایش می‌دهد.

اما اکنون محققان با استفاده از فناوری نانو توانستند برهم کنش نور با بافت بیولوژیکی را به‌گونه‌ای دست‌ورزی کنند که سلول‌های غیرطبیعی با رنگی متفاوت از سلول‌های طبیعی مشاهده شوند.

به گفته محققان، تصاویر حاصل از این شیوه جدید در مقایسه با تصاویر به دست آمده با استفاده از رویکرد متداول، مانند دیدن فیلم در تلویزیون‌های رنگی در مقایسه با تلویزیون‌های قدیمی و سیاه و سفید است. با استفاده از این روش می‌توان سرطان را در مراحل اولیه تشخیص داد.

بر اساس آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت، سرطان دومین عامل مرگ و میر در جهان است و درسال ۲۰۱۸ میلادی از هر شش مرگ، یک مورد به دلیل سرطان بود.

سرطان به دلیل رشد غیرطبیعی و غیرقابل کنترل سلول‌ها در اندام مختلف بدن شکل می‌گیرد. گاهی این سلول‌ها از مرزهای معمول خود فراتر می‌روند و در اندام‌های دیگر گسترش می‌یابند. این فرآیند متاستاز نام دارد و عامل اصلی مرگ ‌و میر ناشی از سرطان است.
    
آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت در مورد سرطان
– سرطان دومین عامل مرگ و میر در جهان است.
– درسال ۲۰۱۸ میلادی از هر شش مرگ، یک مورد به دلیل سرطان بود.
-سرطان‌های ریه، پروستات، روده بزرگ و کبد شایع‌ترین انواع سرطان در مردان و سرطان‌های سینه، روده بزرگ، ریه، دهانه رحم و تیروئید، شایع‌ترین در زنان هستند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature  منتشر شده است.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی