خبر خوش پایان همه‌گیری کرونا از آرزو تا واقعیت

کرونا چنان ضربه سنگینی به روح و روان مردم جهان در کمتر از ۲ سال گذشته وارد کرده است که هر خبر یا حتی هر شایعه‌ای مبنی بر پایان همه‌گیری آن هم می‌تواند برای مردم امیدوارکننده باشد. وقتی پایان همه‌گیری کرونا محقق می شود که این بیماری نیز مانند آنفلوآنزا و سرماخورگی دیگر نیاز به این همه رعایت نداشته باشد و با سرعت گرفتن واکسیناسیون و آندمیک یا بومی شدن این ویروس، اثری از کرونا یا شدت همه‌گیری آن در سال‌های آینده وجود نداشته باشد.

مردم ایران نیز با ورود کرونا به کشور با مشکلات زیادی روبه‌رو شدند و مصیبت‌های زیادی تحمل کردند. علاوه بر این کرونا ضربه‌ زیادی به بخش‌های اقتصاد، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی کشور وارد کرد. اگر بومی شدن این بیماری به حقیقت بپیوندد دوباره می‌توان امیدوار بود که رونق بخش‌های مختلف را شاهد باشیم و مرگ و گرفتاری ناشی از کووید نیز به کمترین حد خود برسد.

از روزی که کرونا در ایران شیوع پیدا کرد تا روز شانزدهم مهر ماه مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به پنج میلیون و ۶۸۳ هزار و ۹۸۰ نفر رسیده و در مجموع ۱۲۲ هزار و ۱۹۷ نفر جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست داده اند؛ این همه ابتلا و مرگ در مدت کمتر از ۲ سال درد و آلام زیادی برای خانواده‌های گرفتار و داغدار ایجاد کرده است اما امید به پایان همه‌گیری حداقل می‌تواند این داغ‌ها را افزایش ندهد.

هرچند که با وجود این همه مرگ و گرفتاری با کووید ۱۹ همچنان بیش از پنج هزار و ۴۵۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند. برخی با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند و برخی نیز روند بهبودی را سپری می‌کنند.

این همه درد که کرونا نصیب مردم کرد تنها با خبر پایان همه‌گیری و اپیدمی آن می‌تواند تسکین دهنده باشد اگرچه با تسریع واکسیناسیون بخشی از مشکلات رو به کاهش است و کووید سایه مرگ را از روی مردم برداشته است اما چرایی سهل‌انگاری و ساده‌انگاری برخی، هنوز مشخص نیست آنها همچنان بر طبل بی‌خیالی می‌کوبند و همین مساله روند بهبود وضعیت کرونا در کشور را کندتر کرده است.

در میان این همه ناامیدی، مرگ و گرفتاری مردم به خاطر کرونا، تسریع در روند واکسیناسیون نیز بارقه‌های امید را در دل مردم به جریان انداخته است چون اکنون طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکنون ۴۳ میلیون و ۹۵۳ هزار و ۱۰۶ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۸ میلیون و ۲۳۰ هزار و ۶۴ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۶۲ میلیون و ۱۸۳ هزار و ۱۷۰ دُز رسیده است.

به واسطه خروج از پیک پنجم کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تسریع در روند واکسیناسیون در حال حاضر هفت شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۰۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۴۸ شهر در وضعیت زرد و ۸۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند که این آمارها و کاهش شهرهای قرمز نیز نوید خوبی برای روند رو به بهبودی کرونا است.

با آغاز واکسیناسیون از ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ در کشور و ورود ۷۹ میلیون و ۴۹۸ هزار و ۶۰۶ دز واکسن‌های کرونای وارداتی به ایران نیز روندهای مثبت در تسریع واکسیناسیون در کشور قابل مشاهده است. بر اساس آمار منتشر شده گمرک، بیشترین واردات واکسن از ۱۵ بهمن‌ماه ۹۹ تا هشتم مهرماه سال جاری مربوط به واکسن سینوفارم چین با ۳۶ محموله شامل ۶۹ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۳۹۶ دز است.

پس از آن سه محموله واکسن آسترازنکا (وارداتی از ژاپن) با ۲ میلیون و ۹۱۱ هزار و ۸۱۰ دز، یک محموله کووکس وارداتی از ایتالیا با یک میلیون و ۴۵۲ هزار دز، یک محموله واکسن آسترازنکا وارداتی از چین- سبد کووکس با یک میلیون و ۴۴۹ هزار و ۶۰۰ دز، ۱۲ محموله واکسن روسی اسپوتنیک با یک میلیون و ۳۴۵ هزار دز، ۲ محموله واکسن آسترازنکا وارداتی از روسیه با ۹۶۳ هزار دز، یک محموله کووکس وارداتی از کره‌جنوبی با ۷۰۰ هزار و ۸۰۰ دز، ۲ محموله واکسن آسترازنکا وارداتی از اتریش با ۶۵۰ هزار دز و یک محموله واکسن بهارات هندی با ۱۲۵ هزار دز وارد کشور شده است.

برپایه این آمارها، بیشترین میزان واردات واکسن در شهریورماه امسال با ۳۸ میلیون و ۶۴۳ هزار و ۹۹۶ دز است و در مهرماه نیز ۱۹ میلیون و ۲۵ هزار دز واکسن سینوفارم به کشور وارد شد.

خبر خوش وزیر بهداشت برای واکسینه شدن ۷۰ درصد مردم

دکتر بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با خبر خوشی درباره تسریع روند واکسیناسیون در کشور گفت: قرار است تا اواخر مهرماه ۷۰ درصد جمعیت کشور علیه کرونا واکسینه ‌شوند و جشن پیروزی واکسیناسیون را خواهیم گرفت چون تاکنون ۵۶ میلیون نفر از جمعیت ایران علیه کرونا واکسینه شده‌اند که این تعداد تا ۲ هفته آینده به ۶۰ میلیون نفر خواهد رسید.

به گفته وی، در یک هفته گذشته هشت میلیون و ۲۰۰ هزار دُز واکسن در کشور تزریق‌ شده که این عدد در دنیا بی‌سابقه و منحصر به‌ فرد بوده است. به زودی جشن پیروزی در انجام واکسیناسیون را خواهیم گرفت ولی باید توجه داشت که واکسیناسیون به‌ منزله عدم نیاز به رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیست.

احتمال پایان همه‌گیری کرونا

دکتر علیرضا ناجی رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روز دوشنبه در این خصوص به خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا گفت: این احتمال وجود دارد که ویروس کرونا در آینده به عنوان یک ویروس آندمیک «بومی» در جهان باقی بماند و همانند آنفلوآنزا هر ساله با شدت کمتری شیوع یابد. ریشه کنی ویروس کووید۱۹ بعید است اما اگر سطح مناسبی از واکسیناسیون در دنیا داشته باشیم، سرعت و گردش انتقال ویروس کاهش می‌یابد و با افزایش میزان واکسیناسیون بیماری به صورت آندمیک درمی‌آید و مانند آنفلوآنزا می شود.

وی ادامه داد: در صورتی که کرونا هم مانند آنفلوآنزا به یک بیماری آندمیک یا بومی تبدیل شود، در واقع گردش ویروس کاهش می‌یابد و می‌توان تدابیری به کار برد و افرادی که دارای فاکتور خطر هستند و احتمال مرگ و میر آنها وجود دارد، سالانه علیه ویروس کرونا واکسینه شوند.

این ویروس شناس اظهار داشت: البته تا این مسیر راه درازی در پیش است چون همه کشورها سیاست یکنواختی ندارند و برخی کشورها هنوز واکسیناسیون را شروع نکرده‌اند و منابع لازم برای این اقدام را ندارند، کشورها در برابر واکسینه کردن مردم دارای نقاط قوت و ضعف هستند، البته باید اقدامات غیردرمانی شامل تقویت سطح بهداشت اجتماعی و استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی و تدابیر دیگر را هم انجام داد تا این ویروس به شکل بومی درآید.

وی همچنین گفت: میزان واکسیناسیون را باید افزایش داد تا ویروس کرونا بهتر کنترل شود اما معتقدیم اگر جهش جدیدی پیش نیاید، می توان این ویروس را کنترل کرد. در برخی کشورها به دلیل نداشتن سرعت عمل در واکسیناسیون، ویروس کرونا می تواند با جهش خطرناک، کشنده تر و گریزتر از واکسن ایجاد شود که امیدواریم همه دنیا بدانند که در یک کشتی نشسته ایم و از این اتفاقات ناگوار جلوگیری کنند و دلیلی برای جهش جدید کرونا در جهان نباشند.

ناجی تاکید کرد: ممکن است ویروس کرونا در آینده‌ به عنوان یک ویروس بومی در دنیا بماند اما این مساله بستگی به این دارد که همه کشورها آن را کنترل کنند و سرعت واکسیناسیون را تا حد زیادی بالا ببرند.

به گزارش ایرنا، برخی دانشمندان معتقدند بیماری «کووید ۱۹» در آینده نزدیک تبدیل به یک بیماری فصلی می شود و ویروس کرونا را به یک عامل سرماخوردگی مبدل می کند.

آنها تاکید دارند: ویروس «سارس-کوو-۲» ناپدید نمی شود و مانند دیگر ویروس های کرونا، هر پنج سال یکبار ظاهر خواهد شد. واکسن ها مانع از گسترش آن می شوند اما به مرور زمان ایمنی‌زایی آن ها افت خواهد کرد. با این حال مانع از بستری شدن در بیمارستان و آمار بالای مرگ و میر بیماران خواهند شد. اما همچنان “پیشگیری” بهترین درمان است.

دکتر اسکات گوتلیب رییس پیشین سازمان غذا و داروی آمریکا هم اخیرا اظهار داشت: موج کرونای دلتا، آخرین موج همه گیری کووید۱۹ است. وی با توجه به عدم ظهور نوع جدی کرونا پیش بینی کرد بیماری کووید۱۹ به یک بیماری بومی تبدیل می‌شود، یعنی همیشه وجود خواهد داشت اما با سرعت پایین منتقل می‌شود.

همچنین مدیرعامل شرکت آمریکایی مدرنا پیش‌بینی کرده است تا سال آینده واکسن کرونا برای بیشتر جمعیت کره زمین تأمین شده و همه‌گیری کووید۱۹ به پایان می رسد.

“آلبرت بورلا” مدیرعامل شرکت داروسازی فایزر نیز پیش بینی می کند که در مدت یک سال آینده بتوانیم به زندگی عادی بازگردیم این در حالی است که ظهور سویه های جدید کروناویروس همچنان ادامه خواهد یافت.

اظهارات بورلا بازتاب سخنان هفته گذشته مدیرعامل شرکت داروسازی مدرنا است که پیش بینی کرده بود همه گیری بیماری کووید-۱۹ طی یک سال آینده پایان می یابد. وی تاکید می کند که لازم است واکسیناسیون علیه بیماری کووید-۱۹ به صورت سالانه انجام شود تا بتوان با ظهور سویه های ویروس در جهان مقابله کرد.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی