خواب ضعیف کودکان پیامد بازی با تلفن همراه در شب

به گزارش روز جمعه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا از روزنامه دیلی میل، محققان می گویند: کودکان و نوجوانان ۶ تا ۱۵ سال بیشتر از این موضوع تحت تاثیر قرار می گیرند و بازی های ویدیویی، رایانه ها، تلفن های هوشمند، استفاده از اینترنت و تماشای تلویزیون عامل کم خوابی و کیفیت ضعیف خواب آنها است. 
این مطالعه نشان داد در کودکان زیر پنج سال، تلویزیون و تبلت عامل اصلی خواب کوتاه تر آنها بودند.

محققان دانشگاه «سوترن دانمارک» در این تحقیق، ۴۹ مطالعه منتشر شده در فاصله زمانی سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ را که شامل ۵۵ تا ۳۶۹ هزار و ۵۹۵ کودک بود، مورد بررسی قرار دادند. محققان ارتباط استفاده از رسانه های الکترونیکی، از جمله نوع رسانه و مدت زمان استفاده از آن را با الگوهای خواب بررسی کردند.

نویسندگان زمان خواب و شروع خواب، کیفیت خواب (بیدار شدن در شب)، مدت خواب و خستگی روز را در نظر گرفتند. آنها در کودکان ۶ تا ۱۲ ساله، رابطه ای میان استفاده از وسایل الکترونیکی با تاخیر در خوابیدن و نیز کیفیت ضعیف خواب  پیدا کردند؛ این در حالی است که در نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله زمان تماشای صفحه نمایش وسایل الکترونیکی با مشکلات خواب  ارتباط داشت.

به گفته محققان، استفاده از رسانه های اجتماعی عامل کیفیت ضعیف خواب نوجوانان است. آنها می گویند این رسانه تعاملی ممکن است بیش از حد تحریک کننده باشد که این موضوع علت کمتر خوابیدن نوجوانان این گروه سنی را توضیح می دهد.

این مطالعه نشان داد در همه گروه های سنی، قرار گرفتن در معرض نور آبی ناشی از صفحه نمایش ممکن است تولید ملاتونین را – هورمونی که خواب را تنظیم می کند – سرکوب کند و  به طول مدت خواب ضعیف تر و اختلال در چرخه طبیعی خواب و بیداری منجر شود.

«لیزبت لوند» ، نویسنده اصلی این مطالعه، خواب کافی را برای جلوگیری از عواقب منفی سلامتی نوجوانان حائز اهمیت خواند. یافته های این مطالعه نشان می دهد والدین باید میزان تعامل فرزندان خود را با رسانه های الکترونیکی برای بهبود بالقوه خواب آنها تنظیم کنند.

۴۹ مطالعه مورد بررسی شامل کودکانی از آمریکای شمالی، اروپا، استرالیا، نیوزیلند و دیگر کشورهای غربی بود. با این حال، نویسندگان این تحقیق گفتند اکثر مطالعات مشاهده ای بوده و بنابراین نمی توان در مورد علت و معلولی یا ارتباط استفاده از رسانه و کیفیت خواب نتیجه گیری کرد.

آنها گفتند برای نتیجه گیری محکم در مورد تأثیر رسانه های الکترونیکی بر خواب به مطالعات بیشتری نیاز است.

پیش از این نیز مطالعه دیگری هشدار داده بود که صرف بیش از یک ساعت در روز برای تماشای برنامه ها در دستگاه های الکترونیکی ممکن است این خطر را داشته باشد که کودکان نوپا دچار مشکلات احساسی و رفتاری شوند. این مشکلات شامل بیش فعالی، تمرکز ضعیف، محدوده توجه کوتاه و مشکل در برقراری ارتباط با سایر کودکان و ایجاد دوستی است.

محققان همچنین می گویند استفاده کودکان از این دستگاه های الکترونیکی موجب می شود زمان مطالعه، بازی و تعامل با خانواده یا سایر کودکان کاهش یابد.

مطالعه اخیر در مجله BMC Public Health منتشر شده است.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی