آیا تحصیلات و میزان درآمد نقشی در افزایش سلامت سالمندان دارد؟

به گزارش روز جمعه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا از پایگاه خبری ساینس، این مطالعه با بررسی ۶۲ هزار و ۱۱۱ سالمند ۵۲ تا ۸۵ ساله نشان می‌دهد که تفاوت‌های جمعیت شناختی، وضعیت اقتصادی و اجتماعی و رفتارهای بهداشتی و نوع زندگی چگونه بر سلامت سالمندان تاثیر گذار است.

این مطالعه شیوع ۱۰ بیماری مزمن قلبی عروقی و روانی در طول زندگی داوطلبان را بررسی می‌کند. نتایج مطالعه نشان می‌دهد سطح تحصیلات و میزان رفاه سالمند نقش مهمی در سلامت وی ایفا می‌کند. معمولا سالمندان تحصیل‌کرده و مرفه رژیم غذایی سالمی دارند، به وزن، بهداشت و مصرف دارو و چکاپ اهمیت می‌دهند و به طور کلی شادترند.

در ادامه این مطالعه آمده است شاخص توده بدنی نیز یک عامل خطر جدی برای چند بیماری مزمن در بین تمام سالمندان است.

شاخص توده بدنی (BMI) مهمترین فاکتور در تعیین وزن نرمال، اضافه وزن و چاقی است. شاخص توده بدنی با تقسیم وزن (به کیلوگرم) بر توان دوم قد (به متر) به دست می آید.

شاخص توده بدنی کمتر از ۱۸.۵، نشان دهنده کم وزنی غیر طبیعی است. اگر عدد بدست آمده بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ باشد، یعنی وزن فرد طبیعی است. عدد بزرگتر و مساوی ۲۵، نشان دهنده اضافه وزن است. عدد ۳۰ به بالا نشان دهنده چاقی است، که به ترتیب به چاقی درجه یک (بین ۳۰ تا ۳۴.۹)، چاقی درجه دو (بین ۳۵ تا ۳۹.۹) و چاقی درجه سه (۴۰ به بالا) تقسیم بندی می شود. آگاهی از شاخص توده بدنی برای هر فرد ضروری است.

از آنجا که جمعیت سالمند جهان رو به افزایش است، ‌ شناسایی درمان‌های اولیه و مدیریت بیماری در اولویت سیاست‌گذاران و مراقبین بهداشتی است. نتایج این مطالعه برای ارتقای سطح سلامت روانی و فیزیکی سالمندان و اتخاذ تصمیم‌های صحیح در مقیاس کلان برای سلامت این قشر بسیار حائز اهمیت است.

آمار سازمان جهانی بهداشت و سازمان ملل متحد در مورد سالمندان

۱- دهه ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ میلادی با عنوان دهه پیری سالم نام‌گذاری شده است.
۲- در سال ۲۰۱۹ میلادی جمعیت افراد ۶۵ سال و بالاتر در سراسر جهان به ۷۰۳ میلیون نفر رسیده است.
۳- تا سال ۲۰۵۰ میلادی یک از هر شش نفر در سراسر جهان بالای ۶۵ سال سن خواهد داشت (۱۶ درصد) در حالی که در سال ۲۰۱۹ این آمار یکی از هر ۱۱ نفر (۹ درصد) بوده است.
۴- انتظار می‌رود در طول ۳۰ سال آینده، جمعیت سالمندان سراسر جهان  به دو برابر افزایش یافته و به بیش از ۱.۵ میلیارد نفر برسد.
۵- حدود ۸۰ درصد از این جمعیت ساکن کشورهای کم درآمد و دارای درآمد متوسط خواهند بود.  

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت جمعیت سالمند جهان تا سال ۲۰۳۰ میلادی به ۱.۴ میلیارد نفر می‌رسد؛ سلامت روحی و جسمی این افراد تاثیر غیر قابل انکاری بر تمام جنبه‌های زندگی خانواده و اجتماع دارد.  

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی