سیستم تشویقی هدایت پژوهش‌های علمی برای رفع مشکلات کشور ایجاد می شود

به گزارش خبرنگار آموزش و دانشگاه ایرنا، محمد علی زلفی گل شامگاه چهارشنبه در حاشیه جلسه تکریم و معارفه رییس پیشین و رییس جدید دانشگاه امیر کبیر در خصوص برنامه های وزارت علوم در دوره جدید در حوزه مهارت‌گرایی و ارتباط بخش دانشگاه و صنعت بیان کرد: یکی از برنامه این وزارتخانه برقرای و ایجاد سیستم نظام پیشنهادات برای رفع معضلات بخش های مختلف از جمله بخش صنعت است.

وی افزود: از طریق این سیستم تمام شهروندان، بخش های مختلف صنعت و خصوصی نیازهای خود را از طریق آن سامانه اطلاع رسانی می کنند و پس ازداوری ثبت و نمایه سازی می شود.

زلفی گل اضافه کرد:در ادامه اساتید و دانشجویان دانشگاه ها را ترغیب خواهیم کرد که در راستای نیازهای اعلام  و نمایه شده است، طرح های تحقیقاتی و پایان نامه های خود را تعریف کنند.

وی تاکید کرد: این پایان نامه ها و طرح های تحقیقاتی برای رفع مشکلات جامعه از یک سو مورد حمایت ویژه وزارت علوم قرار خواهند گرفت و از طرفی نیز با بکارگرفتن سیستم های تشویقی خاص بخش قابل توجهی از پتانسیل پژوهشی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا و اساتید در راستای نیازهای جامعه هدایت خواهد شد.

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: مطالعات اولیه ایجاد این سیستم انجام شده و البته اجرای آن به دلیل طراحی و تعریف شیوه نامه ها مقداری زمان خواهد برد.

وی همچنین وزارت علوم دردوره جدید دو برنامه اصلی برای  ارتباط بخش صنعت و دانشگاه و تحقیقات کاربردی در راستای نیازهای جامعه دارد.

وی همچنین یکی دیگر از برنامه های این وزارتخانه را تلاش به منظور راه اندازی معاونت فناوری عنوان کرد و افزود: از طریق این معاونت،  به طور حتم مدیریت پارک های علم و فناوری و مراکز رشد بهنیه تر خواهد شد.

دوشنبه هفته آینده سال تحصیلی دانشگاه ها آغاز می شود

وزیر علوم در ادامه در خصوص زمان برگزاری آغاز سال تحصیلی جدید نیز اظهارکرد: دوشنبه هفته آینده با حضور دکتررییسی رییس جمهور در دانشگاه تهران مراسم آغاز سال تحصیلی آغاز خواهد شد.

زلفی گل همچنین اضافه کرد: در این مراسم نفرات برتر کنکورسراسری  نیز تقدیر خواهند شد.

برای تغییر روسای دانشگاه ها عجله ای درکار نیست

وزیرعلوم در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه، آیا تغییر و تحولات روسای دانشگاه ها همچنان ادامه خواهد داشت یا خیر نیز گفت:تغییر مدیریت ها با تغییر دولت ها یک فرایند طبیعی و بدیعی است اما ما عجله ای برای این کار نداریم.

زلفی گل با بیان اینکه، همه اساتیدی که در حال حاضر رییس دانشگاه ها را عهده دارند از پیشگامان و پیشتازان عرصه علمی کشور و از سرمایه های نمادین کشورمان محسوب می شوند، افزود: ما عجله ای برای تغییر روسای دانشگاه‌ها نداریم و بایستی در زمان مناسب افراد مناسب را انتخاب و خواسته های خود را با آنها درمیان بگذاریم.

وی گفت: ما به افراد منتخب برای تصدی گری مدیریت دانشگاه ها فرصت خواهیم داد که تا برنامه های خود را برای بررسی در کمیته انتصابات ارائه کنند و پس از انتخاب جایگزین خواهند شد.

ارتقاء ارتباطات علمی و تحقیقات بین رشته ای نیازمند تشویق

وزیر علوم همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص طرح  تلفیق رشته های پزشکی که از سوی وزرای پیشین علوم همواره پیگیری شده و به نتیجه نرسیده است گفت: این تصمیمات در واقع فرابخشی است و در ید قدرت ما نیست، ما صرفا واقعیت ها و چالش های علمی کشور را بیان می کنیم و به طور حتتم به گوش مسوولان ذیربط برای تصمیم گیری خواهد رسید.

زلفی گل افزود: البته اولین راهکار این مسئله ادغام نیست بلکه  می توان سیاست های تشویقی و ترغیبیب ایجاد کرد که ارتباطات علمی و تحقیقات بین رشته ای و چندرشته ای به پیش رود و فرآیند آن طراحی و اجرا شود.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی