نحوه شهادت خلبان یحیی شمشادیان

یحیی شمشادیان، در منطقه قصرشیرین متولد شد. تحصیلات ابتدایی و هنرستان را در همان شهر به پایان رساند و با دیپلم برق در سال ۱۳۵۲ در هوانیروز استخدام شد. پس از گذراندن دوره‌های نظامی و زبان در تهران، جهت یادگیری پرواز بالگرد به دانشکده مرکز آموزش هوانیروز اصفهان اعزام شد.

او دوره‌های پرواز با بالگرد جنگده کُبری و موشک ناو را با موفقیت پشت‌سر گذاشت و با درجه ستوان سومی به پایگاه هوانیروز کرمانشاه منتقل شد. عمر کوتاه و خدمت نظامی خلبان شمشادیان سرشار از ایمان و و تعصب و خصایل اخلاقی برجسته است. پروازهای متعدد تا قبل از جنگ در مناطق آشوب‌زده غرب و مبارزه با وطن‌فروشانی که منطقه و زادگاهش را مورد تهاجم قرار داده بودند، قابل ستایش است.

او از یاران شیرودی و کشوری و هادیان و دیگر خلبانان بی‌باکی بود که تا پای جان و شهادت در مقابله با دشمان داخلی و خارجی به مقابله پرداخت. شجاعت و پایمردی او در جبهه‌های سومار و سرپل ذهاب آن‌چنان برجسته بودند که ۱۸ ماه ارشدیت و درجه تشویقی گرفت. در عملیات‌های مسلم‌بن‌عقیل و فتح و میمک در حالی‌که فرماندهی تیم پروازی را بر عهده داشت، به همراهی دیگر اعضای تیمش موفق شد در ارتفاعات۴۰۲ و دیگر مناطق عملیاتی، ۱۳ تانک و شمار زیادی از نیروهای دشمن را منهدم و هلاک کند.

آخرین مأموریت او در تاریخ ۱۳۶۱/۷/۱۵، همراه یک تیم سه فروندی بالگرد در ارتفاع ۴۰۲ منطقه سومار بود. او و تیمش در آن عملیات که به منظور پشتیبانی نیروهای زمینی و مقابله با ضدحمله دشمن وارد عمل شده بودند، موفق می‌شوند ضمن سرکوب پاتک، تلفات و خسارات سنگینی به دشمن وارد کنند. در آن عملیات، بالگردِ خلبان شمشادیان و هم‌پروازش خلبان واعظی در ساعت ۱۵:۳۰، پس از ساعت‌ها مبارزه در ارتفاع ۴۰۲، هدف گلوله مستقیم تانک قرار می‌گیرند و سقوط می‌کند. در آن سقوط، خلبان شمشادیان که یک پایش قطع شده بود، بلافاصله شهید و خلبان واعظی جانباز می‌شود.

۵۷۵۷

دسته‌بندی نشده
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی