ماجرای فداکاری شهید علی لندی وارد کتاب‌های درسی می‌شود

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، حسن ملکی در خصوص شهادت شهید علی لندی، دانش‌آموز اهل ایذه اظهار داشت: پس از اعلام خبر شهادت علی لندی، یک تکلیف به گردن همه ما نهاده شد و آن تکلیف اشاعه‌ جانبازی، قهرمانی و ازخودگذشتگی این نوجوان از طریق منابع آموزشی و تربیتی است.

شهادت شهید لندی یک اقدام اسوه‌ای برای نوجوانان است

ملکی تأکید کرد: در اینکه باید در کتاب‌های درسی، مجلات رشد و انتشارات مدرسه به شهید لندی بپردازیم هیچ شکی وجود ندارد زیرا یک رویداد اسوه‌ای و نمونه‌ای برای نوجوانان ما است. هر قدر اسوه‌های نوجوان در کتاب‌های درسی ما بیاید، کتاب‌های درسی ما به صحیفه‌ تربیت تبدیل می‌شود. نوجوانی سن عجیبی است و دوره‌ ارزش‌گرایی خالص است. کمر رژیم طاغوت را هم خون نوجوان شکست. کل ملت ایران برای پیروزی انقلاب خون داد اما خون نوجوان آمیخته به اخلاص است.

بازتاب فداکاری‌های شهید لندی در کتب درسی سال تحصیلی ۱۴۰۱

وی به جمع‌بندی مباحث مطرح شده پرداخت و گفت: ما در ارتباط با شهید علی لندی باید یک کار کوتاه‌مدت برای امسال و یک کار بلندمدت برای سال‌های آتی داشته باشیم. فداکاری این شهید در کتاب‌هایی مانند زبان و ادبیات فارسی، آمادگی دفاعی، مطالعات اجتماعی و حتی کتاب‌های هنر، قابل طرح است. در این کتاب‌ها هم در متن می‌شود کار کرد و هم در اقدامات مکملی از قبیل رمزینه‌های سریع پاسخ، کتاب‌های الکترونیکی و امثال آنها که مکمل و غنی‌ساز کتاب درسی هستند. مدیران کل دفاتر باید بررسی کنند و به ما گزارش دهند که بحث شهید لندی در کدام کتاب و کدام پایه قابل طرح است.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: کار دیگری که در کوتاه‌مدت می‌شود انجام داد، پرداختن به این شهید در جشنواره فیلم رشد است. فیلم کوتاهی می‌توان درباره این شهید ساخت و به نمایش گذاشت و به نشان شهید لندی هم می‌شود فکر کرد. ضمن اینکه بحث این شهید در مجلات رشد و در انتشارات مدرسه نیز بسیار جای کار دارد.

وی گفت: یک برنامه‌ی بلندمدت نیز خواهیم داشت که این برنامه، خاص آن میدان ارزشی است که شهید لندی در آن پرورش و معنا پیدا کرده است. در این زمینه باید کارگروهی تحت عنوان “ارزش‌ها و کتاب‌های درسی” یا “شایستگی‌ها و کتاب‌های درسی” تشکیل شود تا ما نسبت فضای ارزشی با کتاب‌های درسی را تحلیل و طبقه‌بندی کنیم و به‌ صورت طبقه‌بندی‌تر داشته باشیم. بحث شهید لندی نیز باید در آن کارگروه مطرح شود و معنا پیدا کند.  

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: در این زمینه یک چارچوب مفهومی وجود دارد که هم شامل برنامه‌های کوتاه‌مدت و هم شامل برنامه‌های بلندمدت می‌شود. این چارچوب شامل ابعاد طرح، روش‌های طرح و محل طرح این مساله در منابع است.

ماجرای شهادت شهید لندی ذو ابعاد است

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: در بحث ابعاد هر چقدر کار این شهید را تحلیل می‌کنیم و عمیق می‌شویم متوجه می‌شویم که این قضیه ذو ابعاد است. یک بُعد آن بُعد اعتقادی این حادثه است. شهید در صحبت‌های خودش قضیه را به عاشورا، امام حسین (علیه السلام)، اربعین و زیارت عاشورا متصل کرده که این‌ها را مستند هم می‌شود کرد. بُعد دوم بُعد اجتماعی است. مگر غیر از این است که این شهید برای خلق فداکاری کرده است؟ کار او کار اجتماعی است زیرا خودش را برای دیگری فدا کرده است. این مسئله بُعد ادبی و هنری هم دارد که البته آن را باید خلق کرد. یعنی باید برایش شعر و متن ادبی نوشت. بُعد چهارم هم بُعد دفاعی است که در کتاب آمادگی دفاعی می‌شود به آن پرداخت. در واقع ابعاد اقدام فداکارانه شهید علی لندی نشان می‌دهد که هر ضلع آن به یک کتاب درسی مرتبط می‌شود.

ملکی با بیان اینکه هدف ما از پرداختن به اقدام شجاعانه شهید لندی، اثرگذاری در کودکان و نوجوانان است، اظهار داشت: باید روش‌هایی را برای بیان این اقدام اتخاذ کرد که تأثیرگذارتر باشد. در این مورد چند روش مطرح شد که یکی بحث کاراکترسازی و شخصیت‌سازی است. بنابراین اگر می‌خواهیم از روش شخصیت‌سازی استفاده کنیم باید طوری از این شیوه بهره ببریم که شهید علی لندی تأثیر اسوه‌ای خودش را داشته باشد.

وی افزود: مطرح شد که بحث شهید علی لندی در کنار بحث شهید فهمیده مسئله ظریفی است چراکه ما از این طریق می‌توانیم به بچه‌هایمان نشان دهیم که مسئله‌ ایثار همیشه وجود دارد؛ چه در جنگ و چه در غیر از جنگ، بنابراین پرداختن به این دو رشادت می‌تواند به بچه‌های ما بگوید که هر جا لازم باشد باید ایثار کنید.

ملکی گفت: همچنین مطرح شد که اقدام شهید علی لندی را به‌عنوان یک عمل قهرمانانه معرفی کنیم زیرا بچه‌ها عمل قهرمانانه را دوست دارند. این هم ایده‌ خوبی است. یک پیشنهاد هم در مورد ساختن موشن‌گرافی مطرح شد که این هم یک شیوه می‌تواند تلقی شود. بحث دیگر مربوط به ارتباط این اقدام با زمینه‌های اعتقادی است. یعنی ما داستان شهامت شهید لندی را مطرح کنیم و بعد هنرمان این باشد که آن را به امور اعتقادی وصل کنیم.

وی افزود: به‌ نظر می‌آید محل طرح داستان شهید علی لندی در کتاب‌های دوره‌ ابتدایی و دوره‌ اول متوسطه باشد. در مجلات رشد و سایر ابزارها هم می‌توان برای طرح این اقدام شجاعانه استفاده کرد.

رییس سازمان پژوهش بیان کرد: بنده از شما همکاران می‌خواهم که تا هفته‌ آینده برنامه‌ کوتاه‌مدت خود در ارتباط با ارائه‌ شهید علی لندی در کتاب‌ها، مجلات رشد و… را ارائه کنید.  

ارائه‌ مطالبی در خصوص آیت‌الله حسن‌زاده آملی در کتب درسی

 حسن ملکی ضمن تسلیت رحلت آیت‌الله حسن‌زاده آملی، با یادآوری به اینکه دانشمند عظیم‌القدر و بزرگی است، بیان کرد: دفاتر تألیف مخصوصاً دفتر تألیف بخش نظری یک ظرفیت‌سنجی داشته باشند که ما راجع به آیت‌الله حسن‌زاده آملی در چه کتاب‌هایی می‌توانیم مطالبی را بیشتر از قبل مطرح کنیم. به‌نظر می‌آید که در کتاب‌های ادبیات، معارف و حتی ریاضی از بابت ریاضی‌دان بودن آیت‌الله حسن‌زاده آملی می‌شود به ایشان پرداخت منتها این نیز به بررسی بیشتر نیاز دارد.

رییس سازمان پژوهش در پایان اظهار داشت: حسن خلق، اخلاص در عمل و عشق به یادگیری از ابعاد زندگی ایشان بود که در صحبت‌های همکاران هم به آن اشاره شد. علامه حسن‌زاده آملی ذوفنون بودند و غیر از بُعد اعتقادی و عرفانی، سایر ابعاد شخصیتی ایشان نیز قابل طرح است.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی