پیش بینی روند بورس در هفته پیش رو

در اولین هفته مهر 1400 شاهد افزایش نرخ ارز و سکه در بازار بوده ایم به طوری که دلار در بازار آزاد از کانال 28 هزار تومانی عبور کرد و سکه نیز در مرز 12 میلیون تومانی قرار گرفت از طرف دیگر این افزایش قیمت در اواخر هفته رخ داد و بازار سرمایه نیز همسو با نرخ ارز ر اواخر هفته رشد مناسبی را تجربه کرد اما چشمگیر نبود.

بورس بعد از چند هفته مثبت شد

شاخص کل بورس در اولین روز هفته (3 مهر) با رشد ۲۶ هزار و ۳۸۴ واحد، روی پله یک میلیون و ۴۱۲ هزار واحدی قرار گرفت؛ همچنین شاخص هم وزن نیز با رشد ۵ هزار و ۴۱۹ واحد بر روی پله ۴۲۰ هزار و ۹۱۸ واحدی قرار گرفت.فولاد، فملی و شستا تاثیر گذارترین نماد  بوده اند. در آخرین روز معاملات  با رشد ۴ هزار و ۸۶۰ واحد، روی پله یک میلیون و ۴۳۰ هزار واحدی قرار گرفت؛ همچنین شاخص هم وزن نیز با رشد ۵۹۶ واحدی بر روی پله ۴۲۰ هزار و ۱۴۶ واحدی قرار گرفت که نمادهای تاثیرگذار  پارسان، شپدیس و وغدیر بودند و نمادهای کیمیاتک، فسبزوار و کدما نیز پر تراکنش‌ترین نمادها بودند.

با توجه به نمودار زیر روند بازار را مشاهده خواهید کرد.

ارز گران می شود؟ بورس در پاییز استراحت می کند

 

دلار هزار تومان گران شد

ارز در این هفته روند صعودی داشت و دلار در صرافی ملی  از قیمت 26 و هزار 733 تومان به مبلغ 27 هزار و 895 تومان رسید که این ارقام بیانگر افزایش یک هزار و 160 تومانی دلار است. یورو نیز با افزایش 960 تومان از قیمت 31 هزار و 535 تومانی به مبلغ 32 هزار و 494 تومانی رسید. 

ارز گران می شود؟ بورس در پاییز استراحت می کند

 

  

سکه در یک قدمی 12 میلیون تومانی 

سکه و طلا نیر همسو با نرخ ارز روند افزایشی داشت و سکه نیز از قیمت 11 میلیون و 760 هزار تومان به رقم 11 میلیون و 950 هزار تومان رسید که این ارقام بیانگر افزایش 200 هزار تومانی سکه طرح جدید است همچنین هر گرم طلای 18 عیار نیز 20 هزار تومان گران شد و از قیمت یک میلیون و 145 هزار توان به نرخ یک میلیون و 146 هزار تومان رسید.

ارز گران می شود؟ بورس در پاییز استراحت می کند

 

  

افزایش نرخ ارز قیمت سکه را به مرز 12 میلیون تومان برد

محمد کشتی آرای نایب رییس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره وضعیت بازار طلا وسکه در اولین هفته مهر 1400 گفت: در این هفته قیمت اونس جهانی بسیار محدود تغییر کرد به بیان دیگر اونس جهانی در این هفته حدود 10 دلار نوسان داشت بنابراین در این هفته نرخ اونس جهانی خیلی تاثیر گذار بر قیمت سکه و طلا نبود. 

او افزود : با توجه به تحولات سیاسی منطقه در چند روز قبل قیمت ارز به یکباره از کانال 27 هزار تومانی به پله 28 هزار تومانی رسید و سبب شد قیمت طلا و سکه در اواخر هفته سیر صعودی به خود بگیرد.

کشتی آرای بیان کرد: سکه طرح قدیم با افزایش 100 هزار تومانی به قیمت 11 میلیون و 500 هزار تومان رسید همچنین سکه طرح جدید افزایش نرخ 200 هزار تومانی را تجربه کرد و به رقم 11 میلیون و 950 هزار تومان داد و ستد شد.نیم سکه با افزایش 150 هزار تومانی  به 6 میلیون و 150 هزار تومان رسید ربع سکه نیز حدود 80 هزار تومان گران شد و به نرخ 3 میلیون و 600 هزار تومان به فروش رسید.

او تصریح کرد: سکه های یک گرمی نیز حدود 30 هزار تومان افزایش قیمت داشت و به مبلغ 2 میلیون و 200 هزار تومان رسیده است. طلای آب شده نیز با افزایش 85 هزار تومانی به 5 میلیون و 65 هزار تومان رسید و از طرف دیگر هر گرم طلای 18 عیار نیز به میزان 30 هزار تومان به ارزش آن افزوده شد.

این مقام مسئول گفت: حباب سکه نیز حدود 100 هزار تومان افزایش یافت و به رقم 520 هزار تومان رسیده است این  درحالی است که معاملات در بازار کاهش پیدا  کرده است ولی تاثیر افزایش قیمت ارز باعث شد نرخ سکه و طلا  سیر صعودی پیدا کند. 

بورس نوسان شدید نخواهد داشت

مهدی میرزایی  کارشناس بازار سرمایه در باره وضعیت بازار سرمایه  در اولین هفته مهر گفت: نه تنها در این هفته بلکه در 2 هفته گذشته تغییر در شاخص بازار سرمایه متاثر از 2 عامل کلی بود. طبق تصمیم گیری های صورت گرفته  مبنی بر اینکه برای پوشش کسری بودجه انتشار اوراق شدت گرفته است و  در 3 هفته گذشته بیش از 3 میلیارد تومان اوارق به فروش رفته است باتوجه به این میزان فروش طبیعتاً خریداران آن افراد عادی نخواهند بود و بخش دیگر آن را بانک ها و  حقوقی ها خرید می کنند.

او افزود: با توجه به موارد ذکر شده طبق سوابق و رفتار شناسی هایی که در سال  گذشته صورت گرفته است حقوقی ها باید مقداری از سهام خود را بفروشند و اوراق خریداری کنند و یا اینکه مبلغی که قبلا به سهام خود تخصیص داده بودند را  وارد بازار نکنند و اوراق خریداری کنند.

میرزایی تصریح کرد: از طرف دیگر دومین عامل تاثیر گذار برای تغییر شاخص در این هفته  غیر اقتصادی است درواقع رویداد های سیاسی نیز در این تغییرات دخیل بوده اند که این امر متاثر از موضوع مذاکرات هسته ای  بود و تقریبا  از 2 هفته گذشته تا اوایل این هفته جو عمومی جامعه بر این سمت بود که سر انجام این مذاکرات به توافق و تفاهم می رسد که این امر  سبب کاهش نرخ دلار و ریش شاخص می شود اما بعد از اعلام اینکه این مذاکرات آن طور که تصور می شد پیش نرفت سبب شد نرخ ها در بازار افرایش یابد و روند کاهش نرخ دلار در بازار مهار شد بر این اساس بازار سرمایه بر این مبنا اندکی رشد کرد که این امر همراه با روند صعودی نرخ ارز بوداما این میزان به صورت چشمگیر نبوده است. 

او بیان کرد: بازار سرمایه متاثر عوامل روانی و نرخی  است و با توجه به شرایط موجود در کشور تصور نمی شود بازار وارد فاز نوسانات شدید شود به صورتی که شاهد ریزش شدید یا رشد چشمگیر نخواهیم بود از طرف دیگر موضوع فروش اوراق همچنان ادامه دارد و به نظر می رسد  این امر تشدید خواهد شد و رقم های بسیاری باید در بازار به فروش برسد. این عوامل همانند ترمزی در بازار سرمایه عمل می کند و نمی گذارد بازار رشد چشمگیری را تجربه بکند.

نتیجه:

با توجه به نظرات کارشناسان و فعالان بازار به نظر نمی بازار سرمایه نوسان شدید را تجربه کند و شرایط بازار ارز و سکه نیز بستگی به اتفاقات مهم  سیاسی یا تاثیز گذار بر اقتصاد کشور دارد.

223227

اقتصاد
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی