نظر یک اصولگرا درباره مذاکره با غربی‌ها / نباید بازی برد-باخت به نفع رقیب رقم بخورد

سیاست ایران در قبال غربی‌ها با محوریت برجام چه خواهد بود؟ این مهم‌ترین پرسش در حوزه سیاست خارجی است زیرا پاسخ آن می‌تواند تأثیر مهمی بر سرنوشت اقتصادی ایران بگذارد. اینکه آیا برجام احیا می‌شود یا خیر؟ و اگر احیا شود چگونه اجرا می‌شود؟ و چه کار می‌شود انجام داد که غربی‌ها باز هم بدعهدی نکنند؟

احمد کریمی اصفهانی، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «وضعیت ایران با اروپا و آمریکا روشن است، ما حرفمان را پیش از اینها زده‌ایم و از موضع رفع کامل تحریم‌ها بدون هیچ قید و شرطی کوتاه نمی‌آییم. این آمریکا بود که از برجام خارج شد و این اروپایی‌ها بودند که به تعهداتشان عمل نکردند. ما به اندازه خودمان و حتی بیش از تعهداتمان نسبت به برجام پایبند بودیم؛ بنابراین حالا آنها هستند که باید تحریم‌ها رفع کنند و هیچ حرف پس و پیشی وجود ندارد».

او ادامه داد: «ایران اکنون عضو دائم پیمان همکاری شانگهای است و این موضوع نشان می‌دهد که ایران یک قدرت مهم در آسیاست. عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای مصداقی از سخن رهبر انقلاب است که مدت‌ها قبل فرموده بودند باید قطبی قدرتمند علیه آمریکا شکل بگیرد که اگر این سخن رهبر انقلاب سال‌ها قبل محقق می‌شد، این میزان دچار ضرر نمی‌شدیم».

این فعال سیاسی بیان کرد: «اکنون هر سه قوه با موضع رهبر انقلاب در حوزه سیاست خارجی و خاصه مواجهه با غربی‌ها هماهنگ هستند و حرف ما بر اساس سخن رهبری مشخص است؛ آنکه تمام تحریم‌ها به صورت یکجا باید رفع شود».

او همچنین مطرح کرد: «اکنون شرایط مانند گذشته نیست که مدت‌ها بنشینیم و با غربی‌ها مذاکره کنیم. ما نباید بگوییم سرنوشت برجام چه شد و اتفاقا حالا غربی‌ها باید برای به نتیجه‌رسیدن برجام تکاپو داشته باشند زیرا ایران حرف دیگری جز رفع تحریم‌ها ندارد».

کریمی اصفهانی درباره احتمال به نتیجه‌رسیدن یا نرسیدن مذاکرات پیش روی برجامی تصریح کرد:«ما اکنون در پیمان شانگهای عضویت دائم داریم و نه زیر این پیمان می‌زنیم و نه زیر توافقنامه برجام زده‌ایم زیرا در اسلام وفای به عهد جایگاه ویژه‌ای دارد و نظام اسلامی هم خود را مقید به تعهداتش می‌داند اما اجازه هم نخواهیم داد که غربی‌ها یک بازی برد-باخت به نفع خود را رقم بزنند و ایران را بازنده مذاکرات کنند. امروز روز عمل است و دیگر زمان مذاکرات طویل‌المدت با غربی‌ها نیست. امروز موضع ایران نسبت به گذشته بسیار قوی‌تر است و اگر در مذاکرات حاضر شویم صرفا برای احقاق حقمان سخن خواهیم گفت».

سیاسی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی