واکنش سخنگوی کمیسیون امنیت ملی به اظهارات گروسی/بیانیه تروئیکای اروپا را مورد بررسی قرار می‌دهیم

«محمود عباس‌زاده مشکینی»، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در رابطه با «اظهارات گروسی و بیانیه تروئیکای اروپایی» گفت: گروسی در سفر به ایران و در گفتگو با مقامات کشورمان بیان کرد که مصاحبه و مواضعش پس از بازگشت از ایران، سیاسی و نوعی گزارش دادن به اروپایی‌ها نخواهد بود اما متاسفانه شاهد بودیم که مواضع گروسی تامین کننده این نظر و تعهد نبود. اظهارات اخیر گروسی در راستای تعهداتی نبود که اخلاقا به ایران متعهد شده بود، به نظر می‌رسد او تحت تاثیر اهداف و فشارهای تروئیکاهای اروپایی و آمریکایی‌هاست.

او در ادامه گفت: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران در چارچوب پروتکل‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی و پادمان‌های قانونی کارهایش دقیقا تحت نظر این پروتکل و استانداردها پیش می‌رود و همکاری صددرصدی انجام می‌دهد، در مقابل این آژانس برابر قانون، قرار است که به ایران در پیشبرد برنامه های هسته‌ای کمک کند. انتظار داشتیم آقای گروسی به گونه‌ای رفتار نکند که اعتبار آژانس خدشه‌دار شود؛ امیدواریم  آژانس در رویه‌های خود تجدید نظر کند و از چارچوب‌های حرفه‌ای خارج نشود. سیاسی کاری و سیاست زدگی را از ایشان قبول نداریم و دوری از این رویکرد نه به نفع شخص ایشان است و نه به نفع آژانس و نه به نفع دنیا.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: کمیسیون امنیت پس از تعطیلی، بیانیه تروئیکای اروپا را مورد بررسی قرار می‌دهد. جلسه مفصلی را با امیرعبداللهیان قبل از دو هفته تعطیلی مجلس برگزار کردیم. کمیسیون امنیت ملی خانه دوم آقای امیرعبداللهیان است اگر مسائل کشور اقتضاء کند حتما از ایشان برای حضور و ارائه توضیحات دعوت می‌شود.

واکنش سخنگوی کمیسیون امنیت ملی به اظهارات گروسی/بیانیه تروئیکای اروپا را مورد بررسی قرار می‌دهیم

او در پاسخ به این سوال که در مورد عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای نیاز است که یکسری موضوعات در مجلس مصوب شود کمیسیون امنیت در این زمینه چه برنامه‌ای دارد، گفت: هر کجا که بحث منافع ملی کشور مطرح است مجلس به دولت کمک می کند این اراده ملت ایران و اراده نظام بود که به پیمان شانگهای بپیوندیم، مجلس نظر مثبتی در این زمینه دارد و در این راستا به هر مصوبه‌ای نیاز باشد پس از آنکه دولت لایحه بفرستد، در اسرع وقت پاسخ می دهیم.

گفتنی است؛ رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درباره گزارش اخیر درخصوص تجهیزات آژانس در سایت «تسا» در کرج گفت: آمریکایی‌ها درخواست نمی‌کنند، من درخواست می‌کنم. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران درخواست می‌کند به آن‌چه با آن‌ها توافق کردم احترام بگذارند. ما توافق کردیم که بتوانیم تمامی تجهیزات خود را در آن‌جا سرویس کنیم، شما به دوربین‌هایی که در آن‌جا نصب شده اشاره می‌کنید که این همه تجهیزات نیست و بخشی از آن است و شامل تمامی (تجهیزات) نمی‌شود و بخشی از آن است. اتحادیه اروپا و آمریکا هم با صدور بیانیه ای، خواستار همکاری ایران با آژانس شدند.

23219

سیاسی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی