تحصیل ۸۱۲ دانش‌آموز آسیب شنوایی در ۳۶ رشته فنی‌وحرفه ای

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از وزارت آموزش و پرورش، سیدجواد حسینی در نشست بزرگداشت هفته و روز جهانی ناشنوایان با حضور نمایندگان جمعی از فرهنگیان ناشنوا و تشکل‌های ناشنوایان افزود: فعالیت آموزش و پرورش استثنایی از بدو تولد کودک با آموزش والدین آنان وسپس توانبخشی کودک آغاز می‌شود، یکی از برنامه های اصلی سازمان آموزش و پرورش استثنایی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستان است که این برنامه از سال ۷۱با پوشش ۱.۵درصدی شروع شد و سال ۹۹به رغم  شرایط کرونایی بالاترین میزان پوشش با  ۹۸.۸  درصد محقق شد.

وی تصریح کرد:  یکی از آیتم های برنامه سنجش، تست شنوایی است که با شناسایی دانش آموزان با آسیب شنوایی، آنان در مدارس خاص ناشنوایان و تلفیقی فراگیر، مشغول به تحصیل می شوند، اکنون بیش از ۱۵ هزار دانش آموز با آسیب شنوایی را تحت پوشش دارد، از این تعداد  ۴ هزار و ۸۹۷ دانش‌آموز با آسیب شنوایی  در ۱۰۰مدرسه خاص استثنایی، مشغول به تحصیل هستند و بقیه دانش آموزان در مدارس عادی و در طرح تلفیقی فراگیر در حال تحصیل هستند.

حسینی اظهار داشت: از کل دانش آموزان با آسیب شنوایی مشغول به تحصیل در مدارس خاص استثنایی  یک هزار و ۱۲ نفر در پیش‌دبستان، ۲ هزار و ۱۸۱ نفر در ابتدایی، ۸۹۲ نفر در متوسطه اول و ۸۱۲ نفر در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش متوسطه دوم مشغول به تحصیل هستند. از دانش‌آموزان با آسیب شنوایی متوسطه دوم ۷۵۳ نفر در ۳۰ رشته مهارتی کاردانش و ۵۹ نفر در ۶ رشته مهارتی فنی و حرفه‌ای در بیش از ۵۰هنرستان  مشغول به تحصیل هستند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه کرونا بر جامعه تحمیل شد و بر همه ابعاد جامعه بویژه تعلیم و تربیت اثر گذاشت، گفت: در حوزه آموزش، نظام تعلیم و تربیت واکنش های سنجیده ای را در عصرکرونا و تعطیلی مدارس نشان داد و آموزش های تلویزیونی و مجازی از جمله این واکنش ها بود.

وی  با اشاره به اقدامات انجام شده در ایام کرونا و آموزش‌های تلویزیونی برای دانش‌آموزان با آسیب شنوایی، گفت: حضور ۴ مترجم در برنامه‌های مدرسه تلویزیونی به مدت ۹ ماه به میزان ۱۰۵۰ ساعت و حضور ۳ مدرس جهت تدریس درس ریاضی و فارسی پایه اول ابتدایی دانش‌آموزان با آسیب شنوایی به‌صورت زنده به میزان ۹۴ ساعت از جمله اقدامات در زمینه مدرسه تلویزیونی برای دانش‌آموزان با آسیب شنوایی در سال تحصیلی گذشته بود.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان آماری از محتواهای آموزشی تولید شده در سامانه شاد و شادنما برای دانش‌آموزان با آسیب شنوایی تصر یح کرد: تهیه و تولید بیش از   ۱۴۰۷ محتوا در دوره‌های پیش‌دبستان، ابتدایی و متوسطه اول و بارگذاری در شاد و تهیه و تولید ۲۰ محتوا با موضوعات آموزش الفبای گویای باغچه‌بان، آموزش اعداد، معرفی مشاهیر و مفاخر ایران به زبان اشاره و بارگذاری در سامانه شادنما از جمله فعالیت‌های آموزشی سال گذشته برای دانش‌آموزان با آسیب شنوایی بود.

وی افزود: سال گذشته ۴ فیلم کوتاه در خصوص آموزش واژگان تخصصی بیماری کرونا به زبان اشاره برای پرسنل وزارت بهداشت و بیمارستان‌ها نیز تهیه شد، همچنین دستورالعمل استفاده از زبان اشاره و الفبای گویای باغچه‌بان تدوین و به استان‌ها ابلاغ شد.

حسینی تاکید کرد: آموزش زبان اشاره به  ۴ هزار و ۸۳۷ نفر از معلمان، والدین و پرسنل دستگاه‌های اجرایی در ۱۱۰ کارگاه، تربیت ۶۷ مدرس زبان اشاره در سطح استان‌ها و تهیه و تولید فیلم‌های آموزش بیش از ۱۲۰۰ واژه دوره ابتدایی از جمله اقدامات سال گذشته سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در حوزه آموزش زبان اشاره است.

وی ‌با اشاره به تألیف و مناسب سازی کتب درسی اظهار داشت: تألیف ۱۴ جلد و مناسب‌سازی ۵۰ جلد کتاب درسی، تألیف ۷ جلد کتاب زبان‌آموزی و جمله‌سازی دوره ابتدایی، تألیف ۷ جلد راهنمای معلم زبان‌آموزی و جمله‌سازی دوره ابتدایی و تألیف بیش از ۲۰ واحد کار دوره پیش‌دبستانی از  اقدامات آموزش‌وپرورش استثنایی در زمینه تعلیم و تربیت دانش‌آموزان با آسیب شنوایی است.

حسینی با اشاره به تهیه و تولید بسته و رسانه‌های آموزشی ویژه دانش‌آموزان با آسیب شنوایی گفت: تهیه و تولید ۳ درس افزار زبان انگلیسی پایه هفتم، هشتم و نهم، تهیه و توزیع درس افزار آموزش واژگان کتاب فارسی اول دبستان به زبان اشاره و آموزش الفبای گویای باغچه بان، طراحی و توسعه نرم افزار و وب اپلیکیشن فرهنگ  ۱۲۰۰ واژه دوره ابتدایی به زبان اشاره، تدوین و بازنگری محتواهای پیش دبستان و تدوین بروشورهای آموزشی و راهنمای معلم تربیت شنیداری و تدوین راهنمای تسهیل در گفتار از جمله فعالیت‌های انجام شده در حوزه تولید بسته و رسانه‌های آموزشی ویژه دانش‌آموزان با آسیب شنوایی است.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، آموزش نیروی انسانی را از دیگر برنامه‌های حوزه تعلیم و تربیت دانش‌آموزان با آسیب شنوایی دانست و ادامه داد: سال گذشته برای ۱۴۰۹ معلم دانش‌آموزان کم توان ذهنی ۱۲۸ کارگاه چندمهارتی برگزار شد و دوره های ضمن خدمت، تامین مدرس زبان‌آموزی، جمله سازی پایه ششم و همچنین دوره ضمن خدمت ویژه مدیران و معاونان مدارس و هنرستان‌های دانش‌آموزان با آسیب شنوایی برگزار شد.

حسینی با بیان اینکه توسعه آموزش های فنی حرفه ای برای ناشنوایان و کم شنوایان از  برنامه های جدی سازمان آموزش و پرورش استثنایی است، تصریح کرد: اجرای طرح آموزش همراه با تولید در هنرستان ها، ایجاد نمایشگاه دائمی فروش محصولات تولیدی دانش آموزان، اختصاص ۴میلیارد تومان برای تجهیز کارگاه های هنرستان ها از جمله اقدامات در زمینه تحصیل دانش آموزان استثنایی بویژه ناشنوایان در هنرستان ها است.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ارائه خدمات حمایتی به دانش آموزان استثنایی بویژه دانش آموزان با آسیب بینایی را از برنامه های سالانه آموزش و پرورش استثنایی دانست و تاکید کرد: در ۱۸ آیتم خدمات حمایتی به دانش آموزان استثنایی ارائه می‌شود که کمک هزینه خرید و تعمیر سمعک و کاشت حلزون از جمله این خدمات است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از ۶میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان بابت خدمات حمایتی به دانش آموزان پرداخت شد که بیش از ۲میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان از این مبلغ در حوزه خدمات مرتبط با ناشنوایان بود.

حسینی گفت: راه اندازی پایگاه جامع آموزش مجازی در تمامی استان ها، راه اندازی پایگاه دائمی سنجش به اتاق آکوستیک در تمامی استان ها و ایجاد ۱۰مرکز جامع تشخیصی و خدمات توانبخشی و آموزشی بخشی دیگر از فعالیت های سازمان آموزش و پرورش در حوزه تعلیم و تربیت کودکان با نیازهای ویژه است.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی