قطع تنها راه ارتباطی ناشنوایان و کم شنوایان به دلیل همگانی شدن ماسک

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، «اکرم پوربخت» افزود: حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کم شنوایی‌های مادرزادی در کودکان همراه با یک مشکل اضافه مانند اختلال یادگیری یا اوتیسم یا فلج مغزی همراه است.

هفت درصد جمعیت ناشنوا و کم شنوا را کودکان تشکیل می‌دهند.

از کم شنوایی به عنوان چهارمین عامل ایجاد ناتوانی در جهان نام برده اند و آخرین روز سپتامبر هر سال مصادف هشتم مهرماه امسال به نام روز جهانی ناشنوایان و زبان اشاره نامگذاری شده است.

 گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد بیش از پنج درصد جمعیت جهان در سال ۲۰۲۰ دچار کم شنوایی و ناشنوایی بوده اند که نیاز به خدمات شنوایی شناسی دارند.
  
ماه‌هاست که به دلیل همگانی شدن استفاده از ماسک، ناشنوایان و کم‌شنوایان تنها راه ارتباطی خود را از دست داده‌اند. با توجه به اینکه هنوز محدودیت‌های کرونایی وجود دارد و ممکن است ماه‌ها ادامه داشته باشد، روان‌شناسان معتقدند استمرار این بی‌توجهی به ناشنوایان و کم‌شنوایان پیامدهای گوناگونی را می‌تواند برای آنها به همراه داشته باشد.

در ایران متاسفانه تقریبا از هر  هزار تولد، ۲.۷ درصد نوزادان کم‌شنوا هستند و به اصطلاح کم‌شنوایی ناتوان کننده دارند که عدد بسیار بزرگی است و نزدیک به ۳۵۰۰ نوزاد در سال می‌شود. این رقم حدود ۳۰۰ نوزاد کم شنوا در ماه و ۱۰ نوزاد در روز است. به دلیل اینکه ناشنوایی و کم شنوایی بار زیادی را به فرد تحمیل می‌کند، عوارض زیادی را برای افراد دارد.۵.۳ درصد ایرانیان از ناشنوایی و کم شنوایی رنج می برند
عوامل خطر کم شنوایی و ناشنوایی روزبه روز در حال افزایش است. یکی از مهمترین عوامل آن افزایش سالمندی است که کشور ما هم از کشورهایی است که رشد جمعیت سالمندی در آن بسیار زیاد است و شیوع کم شنوایی در این گروه افزایش چشم‌گیری پیدا کرده است.

برخی عفونت‌ها به ویژه عفونت‌های گوش میانی منجر به کم شنوایی می‌شوند که طی این سال‌ها افزایش یافته است. برخی از انواع بیماری‌های ویروسی مانند سرخک، اوریون، مننژیت، سرخچه و… عامل خطر وقوع کم شنوایی هستند.

پوربخت ادامه داد: همچنین مصرف نابجای برخی داروها به ویژه برخی آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهایی که برای سل و مالاریا استفاده می‌شود، منجر به کم شنوایی شده و تاثیر مستقیم روی گوش دارد.

وی بیان کرد: مواجهه با اصوات بلند در جامعه به خصوص در برخی شغل‌ها از عوامل دیگر خطر در رشد بالای کم شنوایی هستند.

کم‌شنوایی تاثیر بسیار زیادی روی کیفیت زندگی افراد دارد و ارتباط افراد کم شنوا با دیگران قطع می شود. مختل شدن ارتباط بر روی تحصیل، معاشرت، یادگیری، شغل و کاریابی موثر است و به همین دلیل افراد کم شنوا و ناشنوا از سطح اقتصادی و اجتماعی پایین تری برخوردارند؛ زیرا یک سیکل معیوب ایجاد می‌شود که به دلیل کم شنوایی یادگیری مختل می‌شود.

به دلیل عدم یادگیری، شغل ایجاد نمی شود و همین طور سیکل معیوب ادامه دارد. از طرفی ابتلا به برخی بیماری ها مانند افسردگی و زوال عقل هم در افراد ناشنوا افزایش پیدا می کند. بنابراین عوارض زیادی برای ناشنوایی وجود دارد.

ناشنوایان را ببینید
در کشور ما سال‌هاست که به ناشنوایان و کم‌شنوایان توجه لازم نشده است. هنوز هستند افرادی که به این شهروندان با عنوان کر و لال اشاره می‌کنند. برخی افراد هم در صفحه‌های مجازی با اشاره‌های بدون اصول، خود را به جای مترجم معرفی می‌کنند تا فالوئر جذب کنند، ولی این کار هم توهین به جامعه ناشنوایان و هم توهین به مترجمان واقعی است. 

اگر زبان اشاره رسمی ایران به همه آموزش داده شود، افراد شنوا به‌راحتی می‌توانند در مکان های عمومی، مراکز درمانی، فروشگاه‌ها و… با ناشنوایان ارتباط برقرار کنند.

این روزها ناشنوایان برای مراجعه به مراکز درمانی با مشکلات زیادی مواجهند و مجبورند شرح حال خود را بنویسند. برای برقراری ارتباط صحیح، حضور یک مترجم در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها و دیگر مکان‌ها ضرورت دارد. نکته مهمی که تاکنون به آن توجهی نشده‌ است.

مهم‌ترین نکته در مواجهه با افراد ناشنوا این است که آن‌ها را درک کنید و اگر لازم است با خونسردی حرف خود را چندین بار تکرار کنید. اگر چند بار گفتید و متوجه نشدند، برای آنان بنویسید و به آن‌ها اهمیت دهید.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی