سویه دلتای کرونا هم نتوانست مانع بازگشایی مدارس شود

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، داده های محلی حاکی است در شماری از کشورها با آمار بالای واکسیناسیون در آسیا، اروپا و آمریکا، موارد زیاد ابتلا به کرونا در ماه اوت (مرداد)، روند نزولی یافته است.

باید این مساله بررسی شود که این مورد تا چه حد به عوامل فصلی بستگی دارد و تا چه حد با واکسیناسیون و دیگر تمهیدات پیشگیرانه مرتبط است. کارشناسان سلامت عمومی می گویند با نزدیک شدن فصل زمستان، نشانه های افزایش موارد ابتلا به بیماری را مورد توجه قرار می دهند.

«مونیکا گاندی» استاد دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو گفت: در آمریکا، انتقال در مدارس در مواردی با پایین بودن میزان واکسیناسیون در بزرگسالان، بالاست اما با این وجود مدارس همچنان باز مانده است. وی در عین حال تاکید کرد که اوضاع بهتر از حد انتظار پیش می رود.

سویه دلتای کرونا هم نتوانست مانع بازگشایی مدارس شود

داده های مرکز امراض کودکان در آمریکا نشان داد موارد ابتلا به کرونا در کودکان در ماه اوت (مرداد) تقریبا هفت برابر افزایش یافت اما در هفته منتهی به ۲ سپتامبر (۱۱ شهریور) به اوج خود رسید.

با این حال براساس اعلام شرکت تحقیقاتی «بوربیو» که تعطیلات مدارس را پیگیری می کند، تنها حدود ۲ درصد از مدارس در ایالات متحده به دلیل شیوع کووید – ۱۹ به طور موقت تعطیل شده اند.

کودکان بزرگترین سهم افراد واکسینه نشده را در اکثر کشورهای ثروتمند تشکیل می دهند که یا به این دلیل است که واکسن زدن گروه های سنی شان تازه شروع شده و یا هنوز مورد موافقت قرار نگرفته است.

به گفته کارشناسان سلامت عمومی، موارد ابتلای مرتبط با تابستان رنگ باخته و افزایش واکسیناسیون، تمهیدات مدارس و کاهش گسترده موارد ابتلا در اجتماع به این امر کمک کرده است.

اما استثنائاتی نیز وجود دارد. در سنگاپور، موارد ابتلا در میان کودکان برای کل ماه سپتامبر (شهریور – مهر) افزایش یافته و در ژاپن نیز مدارس توکیو کودکان را به طور یک در میان در کلاس ها می نشانند.

اما در اسکاندیناوی، اسکاتلند، آلمان، فرانسه، کره جنوبی و آمریکا، با وجود نگرانی از انتقال سریعتر گونه دلتا، موارد ابتلا رو به کاهش است.

در سوئد که مدارس تا حد زیادی در طول همه گیری باز ماند، در ابتدا شاهد افزایش موارد ابتلا در میان کودکان پس از تعطیلات تابستان بود، اما موارد ابتلا اکنون هم در میان کودکان و هم در جمعیت گسترده تر این کشور در سطوح پایینی قرار دارد.

در نروژ، موارد ابتلا به رکورد روزانه یک هزار و ۷۸۵ مورد بعد از دو هفته اول بازگشایی مدارس رسید اما هفته گذشته به میزان ۶۰ درصد کاهش یافت.

«نیل فرگوسن» متخصص همه گیرشناسی در امپریال کالج لندن گفت که در انگلیس موارد ابتلا به کرونا در مدارسی که زود بازگشایی شد، اتفاق افتاد اما این موارد به جمعیت گسترده تر از جامعه سرایت نکرد.

در اسکاتلند نیز مدارس نیمه ماه اوت (اواخر مرداد) بازگشایی شد و نتایج مثبت آزمایش کرونا تا پایان این ماه رکورد بی سابقه ای را ثبت کرد.

سویه دلتای کرونا هم نتوانست مانع بازگشایی مدارس شود

براساس داده های دولتی اسکاتلند، در هفته منتهی به ۳ سپتامبر (۱۲ شهریور)، حدود یک نفر از هر ۲۰ کودک ۳، ۸، ۱۳ و ۱۶ ساله به کرونا مبتلا شدند در مقایسه با یک نفر از هر ۴۵ نفری که در جمعیت گسترده تری از جامعه این بیماری را گرفتند.

«رولاند کائو» متخصص همه گیرشناسی در دانشگاه ادینبورگ به رویترز گفت اگرچه موارد ابتلا در اسکاتلند قبل از بازگشایی مدارس شروع به افزایش یافت، برخی موارد انتقال در مدارس رخ داد.

وی افزود: مجزا کردن موارد انتقال در جامعه که با مدارس مرتبط است از موارد انتقال در مدارس، کار بسیار دشواری است، با این حال، به نظر نمی رسد مجموعه موارد ابتلا در کلاس های درسی به طور قابل توجهی بالا باشد و نشان می دهد که موارد ابتلا دستکم آمیزه ای از هر دو مورد است.

در آمریکا مرکز امراض کودکان این کشور اعلام کرد که شمار موارد ابتلا به کودکان به عنوان درصدی از موارد کلی رشد داشته است.

«شان او لیری» استاد بیماری های اطفال در دانشگاه کلرادو گفت: مدارس به طور ساده آنچه را در جامعه اطراف اتفاق می افتد، منعکس می کنند و در اکثر موارد، به دلیل تمهیدات کاهش دهنده در مدارس موارد انتقال کمتری در مقایسه با محیط پیرامون مشاهده می شود.

«جاشوآ شولتا» سخنگوی انجمن هیات مدیره مدارس کنتاکی گفت، به عنوان نمونه، در کنتاکی ۴۵ مدرسه از ۱۷۱ مدرسه واقع در این ایالت دستکم یک بار از زمان شروع سال تحصیلی در ماه اوت تعطیل شدند.

موارد ابتلا به کرونا به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در کنتاکی رو به کاهش است، اما همچنان جزو بالاترین موارد در کشور به شمار می رود و بیش از ۵۰ درصد از جمعیت این ایالت نیز کامل واکسینه شده اند.

در این میان، کالیفرنیا تقریبا ۹ برابر اندازه کنتاکی با جمعیت حدودا ۴۰ میلیون نفری است.

با رعایت موارد بهداشتی همچون زدن ماسک، استفاده از دستگاه تهویه و نرخ بالای واکسیناسیون، مدارس سانفرانسیسکو و لس آنجلس در چند هفته اول بازگشایی، موارد اندک ابتلا یا صفر را گزارش دادند. این ایالت کمتر از نیمی از تعداد تعطیلی مدارس را در مقایسه با کنتاکی داشته است.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی