رتبه بندی معلمان | ضرورت تغییر شاخص‌ های قانون رتبه‌ بندی معلمان / فرهنگیان با این کار تاثیر مثبت بر رتبه بندی خود می گذارند

به گزارش ساناپرس،  رتبه‌ بندی معلمان فکر تمامی افراد را به خودش درگیر کرده است. رتبه‌ بندی معلمان به شدت برای افراد مهم است. رتبه بندی معلمان بعد از ده سال در دولت شهید خدمت در اختیار افراد قرار گرفت در ادامه بیشتر به آن پرداخته ایم. رتبه بندی معلمان اهمیت به سزایی دارد. برای با خبر شدن از جزئیات بیشتر و کسب اطلاعات بیشتر درباره رتبه بندی معلمان اندیشه معاصر را تا انتها دنبال کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

ضرورت تغییر شاخص‌ های قانون رتبه‌ بندی معلمان
همانطور که در تمام دنیا برای آموزش و پرورش به عنوان پایه توسعه و تربیت افرادی که آینده به دست آنان ساخته می‌شود ارج و اهمیت ویژه قائل هستند. اینکه باید قدرشان دانسته شود چرا که نقش مستقیمی در رشد و شکوفایی آینده‌سازان مملکت دارند ارزش قائل بود.
در سطح کلان نه تنها در زمینه شرایط رفاهی و معیشتی باید جایگاه در خور آنها لحاظ شود بلکه با حفظ شأن و منزلت شان، باید آزادی‌های فکری، اندیشه‌ای، استقلال فکری معلمان و …‌.. نیز مورد توجه قرار گیرد. قانون رتبه‌بندی فرهنگیان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در راستای بهبود سطح معیشتی و ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان بسیار مهم است. همچنین، این قانون تضمین بهبود کیفیت آموزشی دانش‌آموزان نیز به شمار می‌آید که بر اساس آن معلمان در پنج دسته رتبه‌بندی می شوند.طرح اولیه رتبه‌بندی بسیار ناقص، عجولانه و سلیقه ای اجرا شد. اتفاقاً بعضاً نیروهای باسابقه متضرر شدند چرا که رتبه پنج با نظر وزارت آموزش و پرورش تنها شامل ۱۵ درصد از معلمان شد که اکثراً نیروهای اداری و ارزیابان بودند. شاخص‌های رتبه‌بندی بسیار کلی، مبهم، نارسا و در بیشتر موارد دور از واقعیت‌ها و اهداف آموزش و پرورش و حتی سختگیرانه‌تر از کسب رتبه در هیأت علمی دانشگاه بود.

مواردی مانند همکاری با برخی مراکز جهادی و پایگاه‌های نظامی که اتفاقاً امتیاز زیادی داشتند ارتباط چندانی با آموزش و پرورش نداشت، همچنین سابقه چاپ کتاب و مقاله و…که شاخص درستی برای ارزیابی معلمان نیست. واقعیت این است که بسیاری از معلمان در نظام آموزشی معیوب کنونی بسیار کارآمدتر، باسوادتر و تواناتر از بعضی اساتید دانشگاه‌ها هستند که بعضاً به منظور ارتقاء رزومه به یاری دانشجویان خود چند مقاله چاپ کرده‌اند.

رتبه‌های نظام رتبه‌بندی معلمان قرار بود متناسب با هشتاد درصد رتبه‌های هیأت علمی دانشگاه‌ها باشد که متأسفانه حتی ۳۰ درصد نیز نشد. شرایط سخت و بندهای ناقصی مانند عضویت در برخی مراکز و مؤسسات که اصولاًربطی به آموزش و پرورش نداشت و اتفاقاً بالاترین امتیازها را به آنها اختصاص داده‌اند از جمله ایرادهای اجرای آن است.

پرداخت مجموع مطالبات از جمله ساعات اضافه‌کاری، مراقبت‌ها، تصحیح اوراق امتحانی، ازدواج فرزندان، معوقات رتبه بندی و رفاهیات و… تا کنون هیچکدام پرداخت نشده است. از طرف دیگر؛ پرداخت با تأخیر طولانی پاداش پایان خدمت بازنشستگان اجحاف در حق معلمان است. اینکه عملاً پاداش زمانی پرداخت می‌شود که ارزش ریالی خود را از دست داده است.

با این وصف، باید بر مطالبه جامعه معلمان دوباره تأکید کرد. معلمان شاغل اجرای صحیح و دقیق رتبه‌بندی بر اساس شاخص‌های مرتبط با آموزش و پرورش و به دور از اعمال نفوذ و سلیقه نهادهای خارج از بدنه آموزش و پرروش و بر اساس نظرخواهی از معلمان و دلسوزان این حوزه را مطالبه دارند. مطالبه جدی و مهم دیگر این است که در اجرای نظام رتبه‌بندی، شاخص‌های توانایی علمی و تجربی نسبت به دیگر شاخص‌ها اهمیت بیشتری داشته باشد.

علاوه بر این، در کنار توجه و اهتمام به ضرورت حل مشکلات معیشتی و اختصاص رفاهیات به مانند تمام رسیدگی های موجود از کارکنان ادارات دیگر، حفظ شأن و جایگاه معلمان با ساماندهی حقوق و مزایا و دادن استقلال فکری و آزادی اندیشه به معلمان در کلاس‌های درس و عدم کنترل و فشار به معلمان منتقد و آزادی معلمان دربند و مطالبه‌گر بیش از پیش احساس می‌شود./اندیشه قرن

فرهنگیان با این کار تاثیر مثبت بر رتبه بندی خود می گذارند
مشارکت دبیران دوره متوسطه درفرایند تصحیح برگه‌های امتحانات نهایی دانش‌آموزان پایه‌های دهم تا دوازدهم در جداول تعیین امتیازات رتبه بندی معلمان در دوره‌های بعدی لحاظ خواهد شد.

اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات در خصوص مشارکت فعال و مازاد بر موظف فرهنگیان در تصحیح اوراق امتحانات نهایی اطلاعیه‌ای صادر کرد.در این اطلاعیه آمده است:

ضمن قدردانی از زحمات و مشارکت مطلوب مدیران مدارس، روسای حوزه‌های اجرا و تصحیح در سطح کشور، معلمان و عوامل اجرایی و نظارت، مطابق با مصوبه جلسه مورخ ۲۳ تیرماه ۱۴۰۳ هیئت ممیزه مرکزی رتبه‌بندی وزارت آموزش و پرورش، کمیت و کیفیت مشارکت دبیران دوره متوسطه درفرایند تصحیح برگه‌های امتحانات نهایی دانش‌آموزان پایه‌های دهم تا دوازدهم در جداول تعیین امتیازات رتبه بندی در دوره‌های بعدی لحاظ خواهد شد.

گفتنی است براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، برگزاری آزمون‌های نهایی در سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم با تأثیر قطعی ۵۰ درصدی معدل در سال جاری و تأثیر قطعی ۶۰ درصدی در سال آینده، نقش مهم و حیاتی در راه‌یابی دانش‌آموزان و داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور و آینده تحصیلی و شغلی آنها داشته و از این منظرتمام ارکان دستگاه تعلیم و تربیت در همه سطوح باید همکاری داشته باشند.

امتحانات نهایی با حضور بیش از ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار دانش آموز و داوطلب ورود به آموزش عالی در ۱۰۸ عنوان ماده درسی و بیش از ۱۴۷۰ حوزه آزمون برگزار شده است.

صندوق بازنشستگی کشوری حکم رتبه‌بندی فرهنگیان بازنشسته از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ به بعد را با لحاظ رتبه‌بندی صادر می‌کند

علی فرهادی (معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش) در این مراسم با بیان اینکه طی ماه‌های گذشته اتفاق‌های خوبی در راستای حل مسایل و مشکلات استان‌ها رقم خورده است، اظهار کرد: از شهریور ماه سال گذشته تاکنون علاوه بر حقوق، بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد ریال به بدنه آموزش و پرورش اعتبار تزریق شده و این نشان دهنده توجه دولت سیزدهم به دستگاه تعلیم و تربیت است. فرهادی به اجرای طرح آن اشاره کرد و افزود: دولت سیزدهم بیش از ۹۰۰ هزار معلم را رتبه بندی کرد و جامعه فرهنگیان از مزایای آن برخوردار شدند. وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این مطلب که معلم کارمند نیست، گفت: معلمان هر ساله نه یک پروژه جدید بلکه به تعداد دانش آموزان سر کلاس پروژه جدید دارند و باید به تعداد این پروژه‌ها فرایند‌ها و طرح‌های جدید را طراحی کنند. معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: معلم در مدرسه زندگی همه جانبه را به دانش آموزان می‌آموزد و فرآیند آموزش و آموختن منحصر به دانش نیست.

اخباراقتصاد
پربازدیدرتبه بندی معلمان

آخرین اخبار

وبگردی

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید