ساخت دستگاهی برای رفع مشکل فاضلاب اهواز توسط دانش بنیان‌ها

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، مشکل آب های سطحی در شهر اهواز مدت ها است که به یک معضل محیط زیستی تبدیل شده است و زندگی مردم این شهر را مختل کرده است.

بر همین اساس موضوع جمع آوری آب های سطحی و فاضلاب شهری استان خوزستان در دستور کار قرار گرفت و در این جا بود که دانش بنیان ها به میدان آمدند.

برای حفر زمین نیاز به دستگاه های پیشرفته بود.حفاری و لوله‌گذاری در محیط مسکونی از چالش های این طرح بود که دستگاه‌های حفاری مکانیزه میکروتونلینگ به‌عنوان راه‌حل فناورانه این مشکل مطرح شد.

متخصصان یک شرکت دانش بنیان طراحی و ساخت این دستگاه های حفاری پیشرفته را انجام می دهند.

بر همین اساس با حمایت کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری و تأکید بر به‌کارگیری ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور داخلی در رفع چالش‌ها، قراردادی با مجموعه توانمند داخلی منعقد شد.

طبق اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حمایت کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری، از دستگاه حفاری مکانیزه میکروتونلینگ ایران ساخت رونمایی شده است.

ساخت دستگاهی برای رفع مشکل فاضلاب اهواز توسط دانش بنیان‌ها

دستگاه میکرو تی بی ام با قطر حفاری ۱۲۰۰ میلی‌متر برای اولین بار در کشور با همت متخصصین داخلی، طراحی و ساخته شد و قرار است از این دستگاه بومی، در پروژه ملی جمع‌آوری آب‌های سطحی و فاضلاب شهری استان خوزستان استفاده شود.

این دستگاه قادر به کارگذاری لوله های با قطر هزار و ۱۰۰ میلی متر است. این دستگاه برای اجرای خطوط انتقال فاضلاب در شهر اهواز طراحی شده است و استفاده از آن بسیاری از مشکلات سیستم فاضلاب شهری این شهر را رفع خواهد کرد.

اقدامی که علاوه بر رفع نیاز داخل به کشورهای منطقه نیز کمک کرده است تا نیازشان را رفع کنند.

این محصول دانش بنیان به کشورهایی چون آذربایجان و قطر صادر می شود. ضمن اینکه فناوری تولید این محصول پیش از این تنها در اختیار کشورهای امریکا، آلمان، ژاپن و فرانسه بوده است و با این اقدام دانش بنیان ها ایران نیز در جمع این کشورها قرار گرفتند.

با این اقدام ۶۰ درصد صرفه جویی ارزی نسبت به نمونه های مشابه خارجی صورت گرفت.

البته نکته مهم در کاربرد و طراحی این دستگاه این است که در هر منطقه ای با توجه به اطلاعات زمین شناسی و متناسب با ویژگی های خاک شناسی باید دستگاه طراحی و ساخته شود.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی