پای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی به مناظره باز شد/ نسخه جلیلی و پزشکیان برای این گروه از جامعه چه بود؟

بدون دیدگاه

پای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی به مناظره باز شد/ نسخه جلیلی و پزشکیان برای این گروه از جامعه چه بود؟
اقتصادنیوز: در جریان آخرین مناظره انتخاباتی که شب گذشته از شبکه یک سیما پخش شد، مجری مناظره یک سوال مشترک از هر 2 کاندیدای انتخاباتی درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان پرسید.
موضوع همسان‌سازی یکی از موضوعات مورد توجه دولت در 2 هفته گذشته بود و در خصوص آخرین تصمیمات اتخاذ شده در این زمینه، اخباری از سوی سازمان تأمین اجتماعی و وزیر کار منتشر شد. اهمیت این موضوع تا اندازه‌ای بود که شب گذشته یکی از سوالات مناظره هم به آن اختصاص پیدا کرد و 2 کاندیدای انتخاباتی در دومین مناظره که شب گذشته از شبکه اول سیما پخش شد درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی برنامه‌های خود را اعلام کردند.

مهدی خسروی ابتدا از سعید جلیلی این سوال را پرسید که در برنامه‌های خود چه اقدامی برای ساماندهی وضعیت بازنشستگان انجام خواهید داد؟ از کدام منابع این همسان سازی را تأمین می‌کنید؟

بدهی دولت به صندوق بازنشستگان کاهش می‌یابد؟
جلیلی نیز در پاسخ به پرسش مجری گفت: سیاست‌های کلی نظام می‌گوید باید تعرفه‌ها یکسان باشد و در زمان ایشان(وزارت مسعود پزشکیان) تعرفه‌های خصوصی چند برابر تعرفه‌های دولتی بود. تکریم بازنشستگان امروز یک وظیفه اصلی دولت و همه بخش‌های کشور است. اکثراً این روزها از من می‌پرسند که چرا همسان سازی را انجام نداده‌اید و چگونه می‌خواهید انجام دهید و در این صورت بلافاصله سوال می‌شود که منابع آن از کجا است و من می‌گویم باید جلوی فساد را بگیرید و با آن مبارزه کنید. در همین سازمان بازنشستگی در ۸ سال چه پرونده‌هایی داشتند و چه کسانی هیئت مدیره بودند و حقوق‌های نجومی می‌گرفتند در حالی که بازنشسته ما مشکل داشت.

جلیلی بیان کرد: موضوع ما در مبارزه با فساد بحث کلی نیست و باید امتداد آن خودش را در این موضوع بازنشستگان نشان دهد. مشکلات هم بدهی‌های دولت به صندوق‌های بازنشستگی است که باید انجام شود.

قدرت خرید بازنشستگان افزایش می یابد؟
در این زمینه مسعود پزشکیان هم به این پرسش مجری پاسخ داد و گفت: ناترازی صندوق‌های بازنشستگی کشور از دغدغه‌های جدی است. در بیانیه ستاد انتخاباتی شما به ایجاد نهاد تنظیم گر اشاره شده است. منظور از نهاد تنظیم‌گر در صندوق‌های بازنشستگی چیست؟ دولت شما چطور بدهی‌ها به صندوق بازنشستگی را کاهش خواهد داد؟ منابع مالی برای متناسب سازی حقوق را از کجا تأمین می‌کند؟

وی در ادامه در مورد بازنشستگان تصریح کرد: بیشترین دغدغه‌های این عزیزان در سنین بازنشستگی بیماری‌ها و ناخوشی‌ها است. باید تلاش کنیم حداقل از نظر سلامتی برای بازنشستگان مشکل وجود نداشته باشد. موضوع دوم افزایش حقوق بازنشستگان متناسب با تورم است تا قدرت خریدشان افزایش یابد. در همه دنیا در سنین بازنشستگی تسهیلاتی در خصوص حمل و نقل، سفر، گردش و … تخصیص می‌دهند تا از باقی مانده عمرشان لذت ببرند. باید مواردی از جمله سلامت و رفاه برای بازنشستگان فراهم شود. در صندوق‌های بازنشستگی سوءمدیریت داریم. در حال حاضر دولت ۳۵۰ همت به صندوق‌ها پول می‌دهد اگر این روند ادامه یابد امکان ادامه کار وجود ندارد و باید سوءمدیریت در صندوق‌ها رفع شود.

پزشکیان همچنین به این نکته اشاره کرد که باید کاری کرد شرکت‌ها و ساختمان‌ها و سرمایه‌های در اختیار این ها مورد استفاده قرار گیرد. می‌توان این شرکت‌ها را هم فروخت و در بورس گذاشت و هم اینکه تنظیم‌گری کرد تا سرمایه بازنشسته‌ها ضرر ندهد. کارخانه‌ها، شرکت‌ها و ساختمان‌هایی که در اختیار بازنشستگان است، طوری مدیریت شوند که به بهره‌وری برسند نه اینکه ضرر بدهند. اگر قرار باشد سرمایه ما ضرر دهد و مدیری که در حزب و جناح است و صرفاً پول می‌گیرد و ضرر هم می‌دهد، روند اشتباهی است.

کاندیدای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: نهاد تنظیم‌گر را در دل خود سازمان می‌توان ایجاد کرد زیرا نهاد جدید هزینه‌زا است. دولت‌ها عامل ایجاد تورم هستند. بازنشسته‌ها بدون هزینه باید خدمات درمانی داشته باشند. در ادارات ما بعضی افراد نیم ساعت هم کار نمی‌کنند و بهره‌وری پایین است؛ چرا سازمان جدیدی درست کنیم؟

اخباراقتصاد
بازنشستگانپربازدید

آخرین اخبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی