پیش‌بینی وضعیت بورس پس از انتخابات | سهامداران سود می‌کنند یا ضرر؟

بدون دیدگاه

فردا هشتم تیرماه ۱۴۰۳ انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌ جمهوری ایران برگزار خواهد شد و نتیجه این انتخابات یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر آینده کشور و بازارها در چهارسال آتی خواهد بود.

به گزارش عرشه آنلاین؛ در گزارش زیر به بررسی وضعیت بورس پس انتخابات دوره‌های گذشته پرداخته می‌شود.

انتخابات سیزدهم و آمدن رئیسی

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ که در تاریخ ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ برگزار شد و طی آن سید ابراهیم رئیسی،‌ هشتمین رئیس جمهور ایران شد، شاخص کل بورس در محدوده یک میلیون و ۱۴۸ هزار واحدی قرار داشت. شاخص کل طی یک هفته بازدهی بیش از ۵ درصدی را ثبت کرد و در تاریخ ۲۹ تیرماه، یعنی یکماه فعالیت پس از انتخاب آقای رییسی بازدهی ماهانه شاخص کل بورس به بیش از ۱۲ درصد رسید.

دلار تهران یک روز پیش از انتخابات در محدوده ۲۴ هزار و ۴۰۷ تومان قرار داشت ولی فردای انتخابات هزار تومان اصلاح کرد، بازدهی دلار در پایان هفته پس از انتخابات حدود ۰.۹ درصد منفی شد و یک ماه پس از انتخابات ۰.۴ درصد افزایش را ثبت کرده بود در نتیجه پس از پیروزی شهید رئیسی بازار سرمایه و بورس تهران شرایط بهتری را نسبت به دلار تجربه کرد.

انتخابات دوازدهم و دور دوم روحانی

در تاریخ ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶ دوازدهمین رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری برگزار شد و طی آن حسن روحانی مرد اول ساختمان پاستور شد. بورس تهران در روز معاملاتی قبل از انتخابات در محدوده ۸۰ هزار و ۳۴۷ واحد قرار داشت ولی در ادامه پس از پیروزی حسن روحانی در هفته پس از انتخابات رشد یک درصدی را ثبت کرد و یک ماه پس از انتخابات کاهش ۲.۷ درصدی را نسبت به اولین روز پس از انتخابات ثبت کرد.

در این زمان دلار هم روند نزولی داشته است، دلار تهران یک روز مانده به انتخابات در محدوده ۳ هزار ۷۶۶ تومان معامله شده است ولی دلار تهران در طول یک هفته پس از انتخابات کاهش ۰.۶ درصدی را ثبت کرد و تغییر ماهانه آن همین مقدار بود. در حقیقت پس از پیروزی حسن روحانی در سال ۹۶ در بازه یک هفته‌ای سهامداران بورس سود کسب کردند و در بازه یک‌ماهه زیان بیشتری را نسبت به دارندگان ارز متحمل شدند.

انتخابات سال ۹۲ و امید به آینده

در ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار شد و طی آن حسن روحانی رییس جمهور ایران شد. پس از پیروزی او شاخص کل بورس بازدهی هفتگی هفت درصدی را ثبت کرد و در عرض یک ماه پس از انتخابات رشد ۱۶ درصدی را ثبت کرده بود.

دلار تهران در همین مدت خلاف جهت بازار سرمایه روند نزولی را ثبت کرده است در بازه هفتگی اسکناس آمریکایی به دارندگان خود پنج درصد زیان رساند این زیان تا یک ماه بعد از انتخابات هم عینا ۵ درصد باقی ماند.

انتخابات سال ۸۸، سیاست پرآشوب و اقتصاد آرام

آخرین داده در دسترس اکوایران برای انتخابات سال ۱۳۸۸ است که طی آن محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور ایران شد.

بازار سرمایه در طول هفته بعد از انتخابات منفی شد و سهامداران با زیان ۰.۹ درصدی روبه‌رو شدند ولی در بازه یکماهه بازار سرمایه نه سودی رساند و نه ضرری.

دلار تهران در بازه یک هفته ای پس از پیروزی احمدی نژاد در سال ۸۸ رشد یک درصدی را ثبت و در فاصله یک‌ماهه پس از انتخابات به دارندگان خود سود ۱.۵ درصدی رساند.

نتیجه گیری: روند قابل مشاهد

بررسی اکوایران از انتخابات سال ۸۸ تا ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که در سال ۹۲ و سال ۱۴۰۰ که دولت‌ها تغییر کرده اند بازار ارز و سرمایه در بازه یک هفته ای در خلاف جهت یکدیگر حرکت کرده و بازار سرمایه بازدهی بهتری را ایجاد کرده است. در سالهای ۱۳۸۸ و ۱۳۹۶ که دولت‌ها ابقا شده‌اند بورس نتوانسته به سهامداران خیر برساند.

اخباراقتصاد
پربازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آخرین اخبار

سیاست همه خبرهای سیاسی کد خبر : ۴۸۸۵۰ شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ – ۲۱:۲۵ ۲ ۱ حسن روحانی به اندازه کل مشارکت دیروز رای آورد؟ +عکس حسن روحانی در سال ۹۶ به اندازه کل آمار مشارکت دیروز ۸ تیرماه ۱۴۰۳ رأی آورد. عکس| آمار مشارکت انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در سال ۱۳۹۶ پیشنهاد اطلاعات ۵۰ شاخ اینستاگرامی داریم که کارشان غارت میراث فرهنگی است! ۴۲ طرح آب و برق رسانی در سراسر کشور افتتاح شد سازمان ملل سناریوی سیاه طالبان علیه دختران را افشاکرد تنش آبی دست از سر این ۱۰ استان برنمی دارد ۱ کپی لینک: گزارش خطا تبلیغات yektanet-logo-signپیشنهاد توسط 🔔خبر فوری: “سفیدی مو” درمان شد! کشف پژوهشگران جهانی درخصوص سفیدی موها دیگه پول رنگ مو نده!😎 درمان “سفیدی ریش و موها” فقط با یک محصول! دیگه پول رنگ مو نده!😎 درمان “سفیدی ریش و موها” فقط با یک محصول! 📢خبر شامگاهی: ثبت اختراع پزشک یزدی در “رویش مجدد” و “قطع ریزش مو” جدیدترین محصول “رفع دائمی سفیدی مو” به ایران رسید!😍 🤩 درآمدتان را دلاری کنید از طریق صادرات (رشد تولید با مشارکت مردم) 🔔خبر فوری: “سفیدی مو” درمان شد! کشف پژوهشگران جهانی درخصوص سفیدی موها 🔔خبر فوری: “سفیدی مو” درمان شد! کشف پژوهشگران جهانی درخصوص سفیدی موها دیگه پول رنگ مو نده!😎 درمان “سفیدی ریش و موها” فقط با یک محصول! دیگه پول رنگ مو نده!😎 درمان “سفیدی ریش و موها” فقط با یک محصول! دیگه پول رنگ مو نده!😎 درمان “سفیدی ریش و موها” فقط با یک محصول! دیگه پول رنگ مو نده!😎 درمان “سفیدی ریش و موها” فقط با یک محصول! 📢خبر شامگاهی: ثبت اختراع پزشک یزدی در “رویش مجدد” و “قطع ریزش مو” 📢خبر شامگاهی: ثبت اختراع پزشک یزدی در “رویش مجدد” و “قطع ریزش

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی