بازگشایی مدارس با یا بدون لباس فرم؟

جلساتی که در روزهای پایانی شهریورماه برگزار می‌شود، از جلسه رییس جمهوری گرفته تا جلسات وزارتخانه های آموزش و پرورش و بهداشت و دیگر نهادهای متولی همه به بازگشایی حضوری مدارس ختم می‌شود اما تا چه حد ممکن است در این فرصت کم مدارس حضوری شوند یا همچنان مانند سال‌های گذشته غیرحضوری و آنلاین باشند، هنوز مشخص نیست.

حال این سوال مطرح است که چرا برخی مدیران مدارس تصمیم به تهیه لباس فرم برای دانش‌آموزان گرفته‌اند با اینکه هنوز زمان بازگشایی مدارس از مهر یا آبان قطعی نشده و ممکن است مدارس باز نشوند.

قرار است جشن شکوفه‌ها و غنچه‌ها فردا پنجشنبه اول مهر برگزار و زنگ مدارس نیز در سوم مهرماه با حضور رییس جمهوری نواخته شود، اما چقدر ممکن است تلاش مسوولان برای بازگشایی نتیجه دهد، هنوز مشخص نیست چون ویروس کرونا کاملا ناشناخته است و معلوم نخواهد کرد که در مهرماه این ویروس جهش دیگری دارد یا نه. از طرف دیگر بازگشایی ها به واکسیناسیون دانش آموزان، اولیای مدرسه و خانواده آنها منوط شده است همانطور که رییس جمهوری بر آن تاکید دارد.

آیت‌ الله سید ابراهیم رییسی، رییس جمهوری می گوید مجموع گام‌ها و اقدامات تحولی زمینه‌ساز بازگشایی مدارس و مراکز علمی و همچنین گشایش و رونق در کسب و کارها خواهد بود. به طور طبیعی تداوم عقب‌ماندگی‌های آموزشی و محدودیت‌های موجود برای کسب و کارها باعث نگرانی مردم است و امیدواریم لوازم ضروری این بازگشایی‌ها که اصلی‌ترین آنها رسیدن واکسیناسیون به حد نصاب است، هر چه سریع‌تر فراهم شود.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز اعلام کرده است که بازگشایی مدارس در مهرماه منوط به واکسیناسیون دانش آموزان است که به واکسن خاصی با دز پایین تری نیاز دارد. 

به همین منظور شنبه ۲۷ شهریورماه وزیر بهداشت گفت: برای بازگشایی مدارس لازم است که هر دو دز واکسن تزریق شود و توصیه ما این است که از یکشنبه ۲۸ شهریور دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند. بر اساس میزان واکسن‌های موجود در کشور کار واکسیناسیون دانش آموزان را آغاز خواهیم کرد و در مرحله بعدی هم کودکان ۷ تا ۱۲ سال واکسینه خواهند شد.

اما مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۸ شهریور در اطلاعیه‌ای از باز شدن سامانه نوبت‌دهی واکسن کرونا salamat.gov.ir برای دانش‌آموزان سال آخر متوسطه دوم (متولدین ۱ مهر ۱۳۸۲ تا ۱ مهر ۱۳۸۳) خبر داد و اعلام کرد که حضور دانش‌آموزان در مراکز واکسیناسیون صرفاً بر اساس نوبت‌دهی از طریق این سامانه خواهد بود. واکسیناسیون دانش‌آموزان سایر مقاطع تحصیلی در روزهای آینده و پس از باز شدن سامانه نوبت‌دهی برای این عزیزان خواهد بود. 

در شرایطی که هنوز تصمیم قطعی برای واکسیناسیون دانش‌آموزان برای بازگشایی مدارس در اول مهر یا آبان ماه گرفته نشده است، چگونه والدین باید به فکر تهیه لباس فرم برای فرزندان خود باشند؟ چرا که هنوز زمان کلاس‌های حضوری و غیرحضوری مشخص نشده است اما برخی مدارس لباس فرم از دانش‌آموز می‌خواهند.

علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به طراحی و تدوین الگوی بازگشایی مدارس و ارایه آن از هفته آینده به استان‌ها اعلام کرد: تصمیم نهایی در نحوه اجرای آن از سوی مدارس و شورای آموزش‌ و پرورش شهرستان‌ها مشخص خواهد شد. در طراحی و الگوی جدید حفظ سلامت و ایمنی دانش آموزان و همکاران، بیش از هر مساله دیگری اولویت اصلی آموزش و پرورش در بازگشایی مدارس است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفته است که مدیران کل باید در فرصت باقیمانده تا مهر، با مداخلات بیشتر، سعی در هرچه بهتر برگزار شدن «پروژه مهر و بازگشایی مدارس»، داشته باشند تا با شکوه و انسجام بیشتری این مهم محقق شود. مهر امسال و آغاز سال تحصیلی به صورت مجازی خواهد بود و تلاش داریم بازگشایی مدارس خیلی آرام، بی دغدغه و با شکوه انجام شود.

علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز شعار اصلی بازگشایی مدارس را «تدریجی بودن آموزش‌های حضوری و اقتضایی بودن آن» اعلام کرده و گفته است که بر اساس آمار، ۷۵ درصد والدین با بازگشایی مدارس به صورت حضوری موافق هستند و تنها ۲۵ درصد اعلام نارضایتی کرده‌اند که باید با آموزش‌های لازم، از دغدغه خاطر آنها کم کنیم. در مفهوم کلیدی تدریجی بودن، باید در بازگشایی مدارس به صورت آرام و تدریجی عمل کنیم و بازگشایی را کاملا در اختیار استان و منطقه، با توجه به شرایط قرار دهیم. البته در مدارس کم جمعیت که کلاس های زیر ۱۵ نفر داریم بازگشایی حضوری به صورت حتمی انجام خواهد شد.

به گفته کمرئی، در مدارسی که تعداد دانش آموزان بالاتر از ۴۵۰ نفر است، باید با برنامه ریزی دقیق، دانش آموزان در کلاس های درس حضور داشته باشند تا بتوانیم با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی، با مراقبت از سلامتی دانش آموزان، شاهد حضور آنها در مدارس باشیم.

وی همچنین گفته است که تمام اختیارات بازگشایی مدارس در مناطق به استان و منطقه سپرده شده است و با تشخیص استان یا هر منطقه، پروژه مهر انجام شده و مدارس سال تحصیلی جدید را آغاز خواهند کرد.

این نشست‌ها همه به بازگشایی مدارس ختم شد اما ممکن است پس از آبان ماه زمینه و بستر بازگشایی مدارس فراهم شود اما اینکه احتمال بازگشایی یا قطعی شدن بازگشایی در برنامه است هنوز تصمیم‌گیری قطعی نشده‌ است، اما با مطرح شدن لباس فرم دغدغه‌ای جدید برای والدین ایجاد شد، چون یکسری از خانواده‌ها اصلا تمایلی به بازگشایی مدارس و حضوری شدن کلاس‌های درس ندارند این در حالی است که صحبت از لباس فرم هم برای والدین مساله‌ساز شده است.

فشاری برای تهیه لباس فرم به خانواده‌ها وارد نشود

علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش تاکید دارد که فشاری بر خانواده ها برای تهیه لباس فرم وارد نشود. وی گفته است: هرگونه تصمیم‌گیری درباره تهیه لباس فرم دانش‌آموزی برعهده شورای مدارس است؛ پس به همین منظور مدیران مدارس باید به این مساله توجه ویژه داشته باشند که هیچ فشار و اجباری از این حیث به خانواده ها وارد نشود. 

وی اظهار داشت: روپوش مدارس جزو سیاست هایی است که در مدارس اتخاذ می شود و تابع سیاست های مدرسه و در اختیار شورای مدرسه است. البته معتقدیم وقتی آموزش‌ها مجازی است تهیه لباس فرم موضوعیت ندارد، اما زمانی که مدارس حضوری باشند، همان روال سال قبل را دنبال می‌کنند با این نگاه که فشار و اجباری به خانواده‌ها وارد نشود. 

اجباری برای تهیه لباس فرم نیست

نورعلی عباسپور رییس انجمن اولیا و مربیان مدارس به خبرنگار ایرنا گفته است که بر اساس دستورالعمل این وزارت آموزش و پرورش تامین و تهیه لباس فرم برای دانش‌آموزان در سال تحصیلی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۰ اجباری نیست. سیاست کلی کشور برای انتخاب یا تعیین لباس فرم دانش‌آموزان، عدم تحمیل و تعیین لباس متناسب با شرایط سنی، جنسیتی و رعایت ارزش‌های دینی و فرهنگی است و در مجموع تصمیم با شورای مدرسه است.

به گفته وی، بر اساس سیاست کشوری مقرر شده است که شورای مدرسه برای لباس فرم دانش‌آموزان تصمیم گیری کند که آیا دانش‌آموزان باید از لباس فرم استفاده کنند یا نه. تصمیم قطعی وزارت آموزش و پرورش این است که هیچ اجباری در تهیه لباس فرم وجود نداشته باشد. در واقع شورای مدرسه که رییس انجمن اولیا و مربیان، نماینده معلمان و مدیر مدرسه در این شورا حضور دارند تصمیم می‌گیرند که باید دانش‌آموزان لباس فرم داشته باشند یا نه. رییس انجمن اولیا و مربیان به عنوان مدافع والدین نیز در این شورا حضور دارد و بر تمام اقدامات، فعالیت‌ها و تصمیم‌گیری‌های شورا نظارت می‌کند. 

رییس انجمن اولیا و مربیان مدارس وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که آیا ابلاغی از سوی وزارت آموزش و پرورش به ادارات کل استان‌ها صادر شده است، گفته بود که تامین و تهیه لباس فرم با تصمیم شورای مدرسه است همانند سرویس مدارس که باید به صورت مشروط اقدام شود و اعلام کرده‌ایم که به میزانی که دانش‌آموز از سرویس مدرسه استفاده می کند، باید هزینه پرداخت کند. در واقع در تهیه لباس فرم دخالتی از ناحیه مدرسه و منطقه نداریم و اگر هم دخالتی بشود این موضوع تخلف است، تدابیر لازم بر تصمیم گیری را صرفا بر عهده مدرسه گذاشتیم.

وی یادآوری کرده است که سال گذشته برای تهیه لباس فرم مدرسه، استفاده از لباس فرم سال‌های قبل مجاز اعلام شد و اگر امسال هم مدارس بازگشایی شود نظم و هماهنگی در لباس فرم مشکلی ندارد و حتی امسال هم می تواند شرایط پوشش دانش‌آموزان مانند سال قبل تکرار شود.

عباسپور، تصمیم‌گیری در مورد «لباس و پوشش دانش آموزان» را بر اساس آیین‌نامه اجرایی بر عهده شورای مدارس دانست و تاکید کرد: اعضای شورای مدرسه باید از هرگونه اجبار در تهیه لباس دانش آموزان، اجتناب کرده و بر رعایت چهارچوب مذکور در فصل پنج آیین نامه اجرایی مدارس تاکید داشته باشند. 

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی