۳۷ هزار شغل اولی با یارانه شاغل شدند | طرح یارانه دستمزد چقدر موفق بود؟

بدون دیدگاه

۳۷ هزار شغل اولی با یارانه شاغل شدند | طرح یارانه دستمزد چقدر موفق بود؟

بر اساس آمارهای رسمی، با اجرای طرح یارانه دستمزد، ۳۷ هزار و ۲۶۳ نفر از شغل‌اولی‌ها به کمک یارانه‌ای دولت به کارفرمایان شاغل شده‌اند. هدف این طرح، گره‌گشایی از آغاز به کار نسل جوان است که در کنار طرح کارورزی موفق شده است تا حدودی انتظارات را برآورده کند.

در طرح یارانه دستمزد که از سال ۱۳۹۸ که در دستور کار قرار گرفت، در صورت جذب نیروی کار شغل اولی توسط کارفرمایان، تا یک سال، ۳۰ درصد مبلغ دستمزد مصوب شورای عالی کار به شکل یارانه از طرف دولت به کارفرمایان پرداخت خواهد شد.

آخرین آمارهای رسمی سامانه ملی یارانه دستمزد نشان می‌دهد در طول اجرای این طرح، ۴۳ هزار و ۴۴۱ نفر از جوانان شغل اولی در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند که ۳۷ هزار و ۲۶۳ نفر از آنها توسط ۷۰۱۸ کارفرمای حاضر در طرح به خدمت گرفته شده‌اند.

طرح یارانه مزد و نتایج آن

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طرح ملی یارانه دستمزد را با هدف کاهش هزینه‌های اشتغال نیروی کار جدید برای کارفرمایان اجرا کرد و هدف آن کمک به پایداری و توسعه تولید و اشتغال، افزایش فرصت‌های شغلی در بازار کار و حمایت از بنگاه‌های بخش تعاونی و خصوصی در جذب جوانان بود.

داوطلبان و جویندگان کار در صورتی مشمول طرح یارانه دستمزد خواهند بود که مدرک تحصیلی دیپلم و بالاتر داشته باشند و سن آنها بالاتر از ۳۷ سال نباشد. همچنین شرط سنی برای زنان سرپرست خانوار شغل اولی هم برای استفاده از این طرح تا سقف ۴۵ سال اعلام شده است.

طرح ملی یارانه دستمزد گرچه در مقیاس بازار کار ایران طرح کوچکی محسوب می‌شود؛ اما موفق شده است حدود ۸۶ درصد متقاضیانی که ثبت‌نام کرده بودند را به بازار کار وارد کند. در آن‌سوی ماجرا، فعالان اقتصادی، به‌خصوص کارفرمایان در بنگاه‌های کوچک از اجرای این طرح استقبال کرده و آن را زمینه‌ساز تحرک و رونق بازار کار می‌دانند.

تفاوت آشکار طرح ملی یارانه دستمزد با طرح کارورزی در این است که در طرح یارانه دستمزد، تفاوتی میان نیروی کار جدید و نیروی کار عادی بنگاه وجود ندارد و دولت فقط پرداخت بخشی از دستمزد او را متقبل می‌شود درحالی‌که طرح کارورزی به دنبال ارزان‌سازی نیروی کار با قانونی کردن پرداخت دستمزد کمتر از رقم مصوب بود و به‌شدت از سوی فعالان کارگری مورد مخالفت قرار گرفت.

استان‌های مشمول طرح ملی یارانه دستمزد

کارجویان شغل اولی و کارفرمایان متقاضی جذب این کارجویان باید در سامانه ملی یارانه دستمزد به نشانی https://pyd.mcls.gov.ir ثبت‌نام کنند. شغل اولی‌ها، فارغ‌التحصیلان و جوانان بیکار جویای کار و همچنین بنگاه‌های اقتصادی رسمی فعال در شهرستان‌های کم برخوردار، جامعه هدف طرح ملی یارانه مزد را تشکیل می‌دهند.

این طرح در ۱۶ استان کمتر برخوردار کشور اجرا می‌شود که ۸ استان در گام اول و ۸ استان در گام دوم مشمول طرح اعلام شدند. بر اساس آمارهای سامانه ملی یارانه دستمزد، استان‌های خوزستان و مازندران بیشترین تعداد داوطلب ثبت‌نام کننده و کارجوی جذب شده به بازار کار را به نام خود ثبت کرده‌اند و در استان‌های خوزستان، کرمانشاه و مازندران، استقبال و مشارکت کارفرمایان بیشتر از سایر استان‌ها بوده است.

۳۷ هزار شغل اولی با یارانه شاغل شدند | طرح یارانه دستمزد چقدر موفق بود؟

 

اخباراقتصاد
پربازدیدیارانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی