چرخش خریداران طلا به سمت بورس

بدون دیدگاه

خش خریداران طلا به سمت بورس
معاملات بازار طلا و ارز امروز در حالی پیگیری شده است که قیمت‌ها ضمن بازگشت به مدار صعود، افزایش محسوسی را تجربه کردند؛ روندی که به گفته فعالان بازار، به شکل نوسان مقطعی در بازار است و نمی‌توان از آن به عنوان آغاز مسیر صعودی یاد کرد. این روند تنها به بازار طلا و ارز محدود نشد و صندوق های طلا در بورس هم شاهد افزایش تقاضا بودند و پس از چند روز مثبت شدند. بر اساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز، تحلیلگران معتقدند تشدید تنش میان اسرائیل و لبنان و افزایش قیمت دلار به ترتیب سیگنال سیاسی و فنی به بازار داده اند و همین موضوع باعث شده تا تقاضا برای صندوق های طلا در بازار افزایش پیدا کند.
نداشتن مالیات بر عایدی سرمایه،‌ نقدشوندگی و نوسان گیری راحت‌تر از جمله عواملی است که باعث شده تا سرمایه گذاران به جای ورود به بازار طلا ،‌ صندوق های طلا را برای سرمایه گذاری انتخاب کنند.

فعالان بازار و تحلیلگران اما معتقدند این روزها دست بانک مرکزی در بازار پر است و با تزریق هایی که انجام داده است توانسته حباب درهم و تتر را کنترل کند و همین موضوع نشانگر این است که افزایش قیمت امروز ناشی از هیجانات بازار است و نمی توان از آن به عنوان نقطه آغاز مسیر صعودی یاد کرد. بر اساس اطلاعات ، این گروه بر این باورند بازار در آستانه گذار قرار دارد و به نظر می رسد در بازار برای پیروزی احتمالی هر نامزد انتخابات ریاست جمهوری سناریوی منحصر به فردی پیش‌بینی شده و به همین دلیل معامله گران بر این موضوع تاکید دارند که تا زمان مشخص شدن نتیجه انتخابات، تداوم صعودی بودن هیجانی قیمت دلار چندان محتمل نیست.

رونمایی از ریال دیجیتال
اما مهم ترین خبر امروز بازار رونمایی از ریال دیجیتال بود توسط محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی بود. به گفته فرزین فاز آزمایشی ریال دیجیتال با اجرای پایلوت در جزیره کیش عملیاتی خواهد شد و بدین ترتیب «ایران به سیزدهمین کشور دارای «پول دیجیتال بانک مرکزی» در حوزه پرداخت خرد که به فاز پایلوت (آزمایشی) و با امکان دسترسی عمومی رسیده است،‌ تبدیل شد.»

به گفته فرزین،‌ بانک مرکزی «به زودی ریال آفشور را با روسیه شروع خواهد کرد و در خصوص سایر کشورها نیز ریال آفشور را عملیاتی می کند.»

رئیس کل بانک مرکزی همچنین درباره راه اندازی بازار ارز توافقی که هفته پیش خبر آن مورد توجه معامله گران بازار قرار گرفته بود،‌ توضیح داد و تاکید کرد این بازار به زودی راه اندازی خواهد شد.

افزایش میزان واردات شمش طلا
از سوی دیگر، موضوع مهمی که امروز در بازار مورد توجه قرار گرفت،‌ سه برابر شدن واردات شمش طلا به کشور بود. براساس آنچه گمرک ایران اعلام کرده است «در ۳ ماهه بهار امسال ۶.۶ تن شمش طلا از گمرکات کشور ترخیص و وارد کشور شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۳ برابر شده است.»

فروش 19 هزار میلیارد تومانی اوراق مالی در حراج دولتی
جزئیات فروش اوراق در هشتمین حراج دولتی هم آخرین خبری بود که امروز مورد توجه معامله گران بازار قرار گرفت. براساس آمار اعلام شده از نتیجه هشتمین مرحله از حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال ۱۴۰۳ (مورخ ۲۹ و ۳۰ خرداد ماه ۱۴۰۳)،‌ در این دوره 19 هزار میلیارد تومان اوراق به فروش رسیده است.

آخرین وضعیت قیمت ها در بازار امروز
با این همه قیمت ها در بازار رسمی و غیررسمی امروز چه نوسانی را ثبت کردند؟ به گزارش اقتصادنیوز، امروز در بازار ارز تهران دلار در کانال 59 هزار تومان پیشروی کرد و دلار هرات هم که روز را با نرخ 59 هزار و 350 تومان،‌ بازگشایی کرده بود،‌ در نیمه دوم معاملات با سرعت زیاد پیشروی کرد و 59 هزار و 750 تومان نرخ گذاری شد.

درهم امارات که این روزها در دامنه محدود نوسان داده است، معاملات امروز را با نرخ 16210 تومان آغاز کرد و در لحظه نگارش این گزارش 100 تومان گران شد و به 16310 تومان رسید. این در حالیست که در بازار رسمی قیمت دلار و درهم امروز تغییری را تجربه نکرده بود و ثابت ماند. براساس اعلام مرکز مبادله ایران دلار امروز هم 46001 تومان قیمت خورد و حواله دلار هم 42952 تومان نرخ گذاری شد. یورو مبادله ای هم امروز در بازار پایین آمد و به 49206 تومان رسید و حواله یورو هم در جریان معاملات 45944 تومان معامله شد. امروز همچنین درهم امارات در مرکز مبادله 12526 تومان نرخ گذاری شد و حواله درهم هم 11695 تومان مورد معامله قرار گرفت.

بازار طلا و سکه هم امروز شاهد روند صعودی قیمت طلا و سکه بود و براساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر،‌ هر سکه امامی رشد 450 هزار تومانی را تجربه کرد و 40 میلیون و 750 هزار تومان قیمت خورد. به گزارش اقتصادنیوز، هر گرم طلای 18 عیار هم سه میلیون و 388 هزار و 900 تومان خرید و فروش شد که نسبت به روز گذشته رشد 25 هزار و 400 تومانی داشته است.

اخباراقتصاد
پربازدیدقیمت طلا

آخرین اخبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی