خریداران دلار به صف شدند؛ دلار برگشت

بدون دیدگاه

دلیل افزایش قیمت دلار چه بود؟ دلار کریدور ششم را فتح کرد

قیمت ها امروز در بازار ارز چه مسیری را تجربه کردند؟‌ معاملات روز دوشنبه چهارم تیر برای دلار هرات با نرخ ۵۹ هزار و ۹۱۰ تومان آغاز شد اما در نیمه دوم معاملات روند صعودی را تداوم بخشید و در میانه کانال ۶۰ هزار تومان جا خوش کرد. براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز،‌ معامله گران معتقدند اگر دلار نتواند در ادامه مسیر اصلاح داده و به روند کاهشی بازگردد،‌ می تواند جان دوباره گرفته و استارت صعود دوباره را بزند اما اگر در روزهای آینده خبری از اصلاح قیمت نباشد،‌ بالا رفتن دلار سخت خواهد شد

قیمت دلار امروز با رشد بیش از هزار تومانی در کریدور ششم بازگشایی شد. روند افزایشی قیمت این اسکناس در حالی که معامله‌گران انتظار تعیین تکلیف انتخابات ریاست‌ جمهوری را می‌کشند متاثر از رشد تقاضا و سیگنال‌هایی نظیر بازگشت پیمان‌سپاری ارزی برای تمام کالاهای صادراتی است.

قیمت دلار امروز پس از گذشت بیش از دو ماه که در کریدور پنجم نوسان داشت با رشد ۱۴۰۰ تومانی کریدور ششم را فتح کرد. این اسکناس در لحظه نگارش این گزارش نزدیک به کانال ابتدایی کریدور ششم در حال معامله است.

روند افزایشی قیمت دلار با رشد پلکانی همراه است و بازگشایی این اسکناس در کریدور ششم متاثر از رشد تقاضای ورودی به بازار است. معامله‌گران، علاوه بر سیگنال‌هایی نظیر بازگشت پیمان‌سپاری ارزی برای تمام کالاهای صادراتی، رشد تقاضای درهم را لیدر تعیین قیمت در بازار ارز می‌دانند.

عقیده فعالان بازار، بازه ۶۰ هزار و ۲۰۰ تومان تا ۶۰ هزار و ۳۰۰ تومان مرز حمایتی دلار محسوب می شود که اگر در ادامه معاملات زیر آن تثبیت دهد، می تواند کاهش قیمت را دوباره از سر بگیرد و اگر بالای مرز مقاومتی ۶۰ هزار و ۸۰۰ تومان ماندگار شود،‌ مسیر صعود برای اسکناس آمریکایی هموار خواهد شد. از دیگر نکات جالب توجه توصیه عمده کانال های معامله گران به عدم خرید در بازار امروز بود.

در حالی که کارشناسان اقتصادی هفته آرامی را برای دلار پیش‌بینی کرده بودند برخی فعالان بازار ارز دلیل این رشد قیمت را بازی بازارساز با دلار برای نوسان‌گیری در روزهای انتظاری بازار می‌دانند. معامله‌گران می‌گویند بازارساز در روزهای منتهی به برگزاری انتخابات قیمت دلار را دستکاری می‌کند تا تقاضا افزایشی شود و به یکباره دلار با کاهش ارزش خریداران عجول را متضرر خواهد کرد.

باید در نظر داشت کارشناسان اقتصادی دست بازارساز را پر می‌دانند و معتقدند این اسکناس با نوسان محدودی همراه است و همچنان در روند صعودی قرار نگرفته است. آنها تا مشخص شدن نتیجه انتخابات هرگونه پیش‌بینی برای دلار را سخت می‌دانند.

ز:‌ معامله گران تغییر فاز قیمت ها در جریان معاملات امروز را ناشی از چهار عامل مهم می‌دانند و معتقدند تداوم آن در گرو اعلام نتیجه نهایی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری است.

بازار طلا و ارز در حالی به استقبال تعطیلی میان هفته رفت که قیمت ها روند افزایشی روز گذشته را با شدت بیشتری دنبال کردند و با شکستن مرزهای مقاومتی،‌ کانال های افزایشی را فتح کردند؛ مسیری که به عقیده معامله گران از چهار دیدگاه قابل ارزیابی است. اول،‌ تحلیلگران معتقدند صعودی شدن نوسانات بازار از توقف طولانی مدت قیمت ها در یک دامنه مشخص نشات گرفته است و هنوز نمی توان به آغاز روند صعودی در بازار امیدوار شد. براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز، تحلیلگران می گویند بازار همواره در برخورد با محدوده های حمایتی قوی حرکت رو به بالا را تجربه می کند و این واکنش بازار را نمی توان به تغییر روند تعبیر کرد.  گروه دیگری از معامله گران هم معتقدند بازار به دلیل آنکه هنوز درباره نتیجه انتخابات تصوری ندارد پیش دستی کرده و اثرات منفی احتمالی را به نوعی پیش خور کرده است و همین موضوع عامل صعودی شدن قیمت ها در دو روز اخیر است.

سومین دیدگاه هم به نتیجه اولیه انتخابات وابسته است و به عقیده این گروه بازار تا شب انتخابات همچنان بلاتکلیف خواهد بود و پس از اعلام نتایج اولیه در روز شنبه و مشخص شدن نامزد منتخب موضع گیری نهایی را برای تعیین نوسان خواهد کرد.

چهارمین و آخرین رویکرد هم به اعلام نرخ تورم خرداد ماه اشاره دارد که می تواند بر بازار اثرگذار باشد. براساس آمار رسمی اعلام شده تورم نقطه به نقطه در خردادماه به حوالی ۳۲ درصد رسید و نسبت به ماه قبل افزایشی بوده؛ بدین ترتیب، قیمت کالاها و خدمات در خرداد ۱۴۰۳ به نسبت خرداد ۱۴۰۲ معادل ۳۲ درصد رشد داشته است. افزایش قیمت کالا و خدمات سیگنال منفی به بازار می فرستد و در پی آن قیمت ها روند صعودی را در پیش خواهند گرفت.

کلیدواژه‌های مهم مناظرات برای بازار دلار چیست؟

مشاور قالیباف می‌گوید پول از قفس کره به قفس قطر منتقل شده است. معامله‌گران هم می‌گویند بازار یک ریسک جدید حس کرده است. به طور کلی، سمت رسمی بازار ارز افزایشی بود. اما کلیدواژه‌های مهم مناظرات برای بازار دلار چیست؟

از سمت مناظره‌ نامزدهای انتخاباتی چند کلیدواژه برای بازار مهم است. کلیدواژه مهم انتخاباتی تحریم بوده و بعد از آن نظر معامله‌گران نسبت به FATF در بازار مورد توجه بود. البته در کنار این دو کلیدواژه، گوش معامله‌گران نسبت به وعده‌های داغ انتخاباتی هم تیز است.

در روز شنبه صحبت‌های مشاور اقتصادی قالیباف که از افراد نزدیک به بانک مرکزی است در بازار دست به دست می‌شد. مشاور اقتصادی قالیباف گفته ۶ میلیارد دلار از قفس کره خارج و به قفس قطر نشست. آمریکا در حد ۶ میلیارد دلار هم به ایران نمی‌خواهد نفع برساند. سوال معامله‌گران این بود که دلیل اصلی این اتفاق چیست؟

ماجرای توییت‌های بابک زنجانی

علاوه‌بر این ریتوییت‌های اکانت منتسب به بابک زنجانی هم مورد توجه بود. این اکانت، توییت‌های ضد ظریف و پزشکیان را در صفحه خود ریتوییت می‌کند. معامله‌گران نسبت به این توییت‌ها واکنش داشتند و می‌گفتند وقتی پای بابک زنجانی باز می‌شود حتما یک خبرهایی است.

معامله‌گران در روز شنبه می‌گفتند یک ریسک سیاسی جدید به بازار آمده و آن تنش بین اسرائیل و لبنان است که احتمال جنگ را بالا برده است. به عقیده این گروه از معامله‌گران، این خبر می‌تواند در بازار ما تاثیرگذار باشد. در مقابل گروهی قرار دارند که معتقدند بازار ارز و سکه تا انتخابات نوسان خاصی نخواهد داشت.

در این باره هم یک گزارش در بازار بود که نوشته بانک مرکزی قصد دارد برای کنترل بازار ارز قبل از انتخابات‌ در بازارا مداخله کند و همچنین برای یک روز تعطیلی عید غدیر هم با هماهنگی‌های صورت گرفته با تزریق ارز در بازار سلیمانیه نیز اشباع خواهد شد. کمیته ویژه ارزی این هفته نیز با تزریق چند میلیون دلار ورود خواهد کرد.

تحلیلگران فنی معتقدند محدوده ۵۹ هزار و ۳۰۰ تومان تا ۵۹ هزار و ۶۰۰ تومان برای قیمت تتر خیلی مهم است که از ۲۵ اردیبهشت نتوانسته بالای آن تثبیت بدهد. اگر قیمت تتر بالای این محدوده تثبیت بدهد می‌تواند موجب تغییر کانالی بازار شود.

اخباراقتصاد
پربازدید

آخرین اخبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی