جزئیات پول جدید ایران؛تفاوت اسکناس کاغذی با ریال دیجیتال چیست+عکس

بدون دیدگاه

تفاوت اسکناس کاغذی با پول جدید ایران چیست؟

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، گفت: ماهیت ریال دیجیتال دقیقا همان اسکناس است به عبارت دیگر ریال دیجیتال مشابه با اسکناس، تعهد بانک مرکزی به شکل الکترونیکی است.

هران محرمیان اظهار داشت: ریال دیجیتال در سیاست پولی ابزار خیلی خوبی است که می‌تواند به سیاستگذار کمک کند.

وی در خصوص ریال دیجیتال و توسعه آن در سایز بانک‌ها گفت: هم اکنون ریال دیجیتال برای سه بانک ملت، تجارت و ملی عملیاتی است بانک‌های دیگر هم در واقع در صف آزمون هستند و اقدامات خود را انجام می‌دهند.

این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که نگرانی‌ها در خصوص تحت تاثیر قرار گرفتن نقدینگی با ریال دیجیتال وجود دارد آیا ریال دیجیتال ممکن است روی نقدینگی اثر گذار باشد؟ بیان کرد: در گام نخست از ریال دیجیتال برای پرداخت خرد استفاده می‌کنیم طبیعتا ربطی به این موضوع ندارد، ولی به هر حال در سیاست پولی ابزار خیلی خوبی است که می‌تواند به سیاست گذار کمک کند.

او همچنین می‌گوید: ماهیت ریال دیجیتال دقیقا همان اسکناس است به عبارت دیگر ریال دیجیتال مشابه با اسکناس، تعهد بانک مرکزی به شکل الکترونیکی است.

این مقام مسئول روز گذشته هم در خصوص تفاوت ریال دیجیتال با رمز ارز‌ها گفته بود: ریال دیجیتال به لحاظ فن‌آوری مبتنی بر همان تکنولوژی dlt ارز رمز است، اما به لحاظ کارکرد کاملا متفاوت از رمز ارز بوده همچنین ریال دیجیتال ماینیگ ندارد و مدیریت متمرکز از سمت بانک مرکزی بر آن اعمال می‌شود و با سیاست پولی حاکم است از این لحاظ اختلاف زیادی با رمز ارز دارد.

ریال دیجیتال عملا اسکناس است و همه مولفه‌های اسکناس به غیر از فیزیک اسکناس را دارد و با آن می‌توان در حداکثر فاصله و حداقل زمان تراکنش انجام داد.

مهران محرمیان معاون بانک مرکزی در آیین رونمایی اجرای آزمایشی ریال دیجیتال در جزیره کیش گفت: ۹۳.۵ درصد از افراد بالای ۱۸ سال ایرانی به بانکداری الکترونیک دسترسی دارند. به طور متوسط هر ایرانی ۵ تراکنش بانکداری الکترونیک را انجام می‌دهد. در سامانه شتاب سالانه ۵۰ میلیارد تراکنش را مدیریت می‌کنیم. 

ریال دیجیتال

ریال دیجیتالاو می‌گوید: با حذف اسکناس در جیب مردم گاهی مردم برای پرداخت خرد دچار مشکل می‌شوند که برای حل این مشکل دو راه وجود داشت یکی چاپ اسکناس که بازگشت به عقب محسوب می‌شود، اما راه دوم حرکت به سمت چاپ واحد پول دیجیتال کشور بود. طبیعتا ریال دیجیتال به بحث پرداخت خرد محدود نخواهد بود و به جلو حرکت خواهد کرد. ریال دیجیتال عملا اسکناس است و هر آنچه برای ریال متصور هستیم برای ریال دیجیتال به جز کاغذ را خواهیم داشت.

او می‌گوید: ریال دیجیتال در حال حاضر با کد شخص و بارکد کیورآر انجام می‌شود. به امید خدا در آینده با nfc هم عملیاتی می‌شود. دو روش برای استفاده از آن وجود دارد یکی پوز که در جزیره کیش عملیاتی شد و دیگری هم اینگونه است که با نزدیک کردن موبایل به هم و نزدیک شدن به کیوآر انتقال انجام شود.

محرمیان گفت: در ادامه فعالیت‌ها پروژه پل پی که مربوط به پرداخت حسابی است را در دستور کار داریم. همچنین سامانه‌های نظارتی و ارزی را تقویت خواهیم کرد. پروژه اعتبارسنجی نیز در مراحل پایانی مرحله آزمایشی است و به زودی در یک بانک عملیاتی می‌شود.

 

ریال دیجیتال

اخباراقتصاد
پربازدید

آخرین اخبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی