تغییر مهم در سند مالکیت

بدون دیدگاه

تغییر مهم در سند مالکیت
معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: درصددیم سال آینده بحث ثبت هوشمند را داشته باشیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، سید ستار هاشمی در نشست خبری امروز درباره طرح تحول دیجیتال گفت: در سازمان ثبت، طرح تحول دیجیتال را در سال ۱۴۰۱ طرح ریزی کردیم و در بازه یکساله عملا خروجی‌های طرح تحول دیجیتال را در دهه فجر سال گذشته رونمایی کردیم.

وی افزود: یکی از خدماتی که به عنوان خدمات پایه در طراحی ما آمده بحث طراحی و توسعه سامانه صدور اسناد الکترونیک است.

هاشمی ادامه داد: ما در سازمان ثبت، حدود ۲۰ سامانه تخصصی و ۱۵ سامانه عمومی داریم.

وی افزود: درصددیم سال آینده بحث ثبت هوشمند را داشته باشیم.

هاشمی با اشاره به سکوی خدمات یکپارچه ثبتی کاتب گفت: هرگونه خدماتی که ما در سازمان ثبت به مردم و کسب و کارها و دولت ارائه می‌دهیم، از طریق این سکو است.

هاشمی با اشاره به فعالیت سامانه کاتب اظهار داشت: این سکوی الکترونیکی، همه خدمات یکپارچه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در عمل ارتباط با ذینفعان بیرونی با این سازمان را برقرار می کند.

وی ادامه داد: اکنون برخی سامانه‌ها شناسایی و در حال بازطراحی است؛ سامانه‌هایی که در حال صدور سند و به صورت روزانه با مخزن اسناد الکترونیک در ارتباط هستند.

معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به فعالیت روزانه سامانه کاداستر افزود : این سامانه به طور متوسط روزانه ۳۰ هزار سند تولید می‌کند و در مخزن اسناد الکترونیکی ثبتی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه سامانه ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری نیز در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد، گفت: همچنین سامانه ثبت الکترونیک اسناد رسمی، سامانه مالکیت معنوی، سامانه اجرای اسناد رسمی و مدیریت اسناد عادی به مخزن اسناد الکترونیک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور متصل خواهد شد.

در این نشست سند الکترونیک مالکیت افتتاح شد.

تغییر مهم در سند مالکیت

هاشمی با اشاره به صدور اسناد الکترونیک که امروز افتتاح شد، گفت: شهروندان باید اطمینان پیدا کنند که سند الکترونیک آن‌ها مراقبت خواهد شد و از این رو سند الکترونیک ویژگی‌هایی دارد که سلامت سند را حفظ می‌کند.

معاون سازمان ثبت‌ اسناد افزود: یکی از این ویژگی‌ها اصالت‌سنجی اسناد است. بر اساس نتایجی که از بررسی‌های کشورهای پیشرو حاصل شده، اقدامات موثر دیگر کشورها را بومی‌سازی کردیم تا اصالت‌سنجی اسناد به‌صورت آنلاین و آفلاین انجام گیرد. همچنین برای سند الکترونیک امکان جعل و دستکاری حتی از سوی مرجع صادر کننده وجود نداشته باشد و غیر قابل انکار از سوی صادرکننده است. ویرایش اسناد الکترونیک به‌راحتی ممکن نیست و سند بعد از صدور باید فرایندی را طی کند تا اصلاح شود و ابقا و ابطال آن نیازمند یک فرایند حقوقی است و اپراتور نمی‌تواند این اصلاحات را انجام دهد.

هاشمی ادامه داد: صدور سند الکترونیک رفت و آمدها و مراجعات غیر ضروری را حذف می‌کند و در راستای خدمت ارزان و به‌موقع و بی‌منت است. از اردیبهشت ماه تا الان یک میلیون و ۵۰۰ هزار سند الکترونیک در مخزن سازمان ثبت نشسته است.

هاشمی ادامه داد: ساختار کلی که برای سند در نظر گرفته شده به این صورت است که؛ سند الکترونیک مالکیت رنگ و لعاب ندارد و در زمره اوراق بهادار نیست و قرار است در کارتابل شخصی افراد در سکوی کاتب مشخص باشد. اگر کسی هم بخواهد می‌تواند نسخه کاغذی را داشته باشد اما ان نسخه هم در قالب اوراق بهادار نیست.

معاون سازمان ثبت اسناد افزود: سند الکترونیک یک‌ شناسه منحصربفرد دارد و نوع سند و کد ملی مالک و نوع ملک و مشخصات ملک و مالک در سند دیجیتال مشخص شده است. کیو آر کد (QRcode) داخل سند الکترونیک، انحصاراً امضای سازمان ثبت است که انحصاراً برای هر سند جانمایی شده و امکان هرگونه دخل و تصرف در سند را می‌گیرد.

هاشمی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره دیجیتال شدن اسناد دفترچه‌ای املاک که هنوز تبدیل به سند تک‌برگ نشده‌اند، گفت: از امروز هر درخواست‌ جدیدی که در سامانه جامع املاک ثبت شود، خروجی آن صدور سند الکترونیک است، حالا سند دفترچه‌ای یا منگوله‌دار باشد یا سند تک‌برگ. به این ترتیب الزام تبدیل دفترچه‌ای به سند تک‌برگ در این چرخه حذف می‌شود.

اخباراقتصاد
پربازدید

آخرین اخبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی