خبر مهم هدفمندی یارانه‌ها 

بدون دیدگاه

خبر مهم هدفمندی یارانه‌ها
مسائلی دبیرکل سندیکای صنعت برق ایران گفت: ما در صنعت برق دچار نارسایی که این مسئله در طول ده، دوازده سال اخیر یعنی از دولت نهم به این طرف وخیم‌تر هم شده است که نقطه اوج آن بعد از هدفمندی یارانه‌ها صورت گرفت که به نوعی بعد از این اقدام کمر صنعت برق شکسته شد.
هدفمندی یارانه‌ها کمر صنعت برق را شکست / صدمات غیرقابل جبران قطعی برق به صنایع
مهدی مسائلی دبیرکل سندیکای صنعت برق ایران در گفت‌وگو با نبض بازار اظهار کرد: ۸۵ درصد برق کشور از طریق سوخت‌های فسیلی تامین می‌شود که سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در صنعت برق زیر ۲ درصد است و بقیه آن را برق‌های آبی و … تشکیل می‌دهند.

مسائلی افزود: نکته اینجاست ما همانطور که در برق نارسایی داریم، در سوخت نیز دچار نارسایی هستیم که این موضوع به دولت سیزدهم بازنمی‌گردد بلکه در طول ده، دوازده سال اخیر یعنی از دولت نهم به این طرف وضعیت صنعت برق بد شد که نقطه اوج آن بعد از هدفمندی یارانه‌ها صورت گرفت که به نوعی بعد از این اقدام کمر صنعت برق شکسته شد.

دبیرکل سندیکای صنعت برق ایران با بیان اینکه در واقع دولت سیزدهم میراث‌خوار اتفاقات گذشته است، عنوان کرد: اگر امروز داریم با ناترازی برق مواجهیم به دولت‌های گذشته برمی‌گردد.

مسائلی افزود: در مجلس هفتم و با تصویب طرح الزام ثبات قیمت‌ها، فقر صنعت برق کلید خورد و در دولت دهم هم بعد از هدفمندی یارانه که بخشی از فشار یارانه‌ها آن روی گُرده صنعت برق گذاشته شد عملا این صنعت سقوط معناداری در پیش گرفت و ضعف اقتصاد برق در دولت‌های یازدهم، دوازدهم و سپس سیزدهم تداوم پیدا کرد.

سال ۱۴۰۰ از لحاظ خاموشی‌ها سال بسیار بدی بود

وی با اشاره به اینکه در اواخر سال ۹۹ و اوایل ۱۴۰۰ شاهد یک ترسالی بودیم و باران‌های خوبی داشتیم که موجب شد سد‌های ما پر شوند، گفت: این ترسالی‌ها موجب شد نیروگاه‌های آبی وارد مدار شوند، در نتیجه پشت سد‌ها خالی شد و در سال ۱۴۰۰ نیروگاه‌های آبی را در مدار نداشتیم و عملا فشار بزرگی بر صنعت برق وارد شد و ۸ یا ۹ هزار نیروگاه آبی را از دست دادیم و در نتیجه آن با بی‌برقی‌های گسترده روبرو شدیم که می‌توان گفت سال ۱۴۰۰ از لحاظ خاموشی‌ها سال بسیار بدی بود.

دبیرکل سندیکای صنعت برق ایران با بیان اینکه دولت سیزدهم برای اینکه فشار خاموشی‌ها به مردم وارد نشود تصمیم گرفت تا در بخش مدیریت بار، بار‌های صنعتی که بار‌های منعطف و متمرکزی هستند را مدیریت کند و از طرف دیگر هم پاداش‌هایی برای مردم به منظور مدیریت مصرف برق در نظر گرفت که می‌توان گفت این اقدام یک سیاست محتاطانه درست بوده است چرا که در وضعیتی که صنعت برق با آن روبرو بود دولت سیزدهم عملا نمی‌توانست برای بهبود اوضاع معجزه کند.

مسائلی با بیان اینکه مشکل کنونی فقط تولید برق نیست، عنوان کرد: ما علاوه بر تولید برق باید خطوط انتقال نیرو و پست‌های انتقال داشته باشیم و بتوانیم در بخش توزیع، برق را به دست مصرف‌کننده برسانیم. پس وقتی اقتصاد برق ضعیف است عملا نه تنها در ساخت نیروگاه ضعیف عمل خواهیم کرد، بلکه در کل مسیر تولید تا مصرف هم با ضعف هم مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به تصویب قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق گفت: این اتفاق خوبی بود که در دولت سیزدهم افتاد و به نوعی اشتباهی که با تصویب طرح ثبات قیمت‌ها و فشار یارانه به صنعت برق تحمیل شده بود، جبران شد و این اقدام می‌تواند در طول چند سال آینده اقتصاد برق را بازیابی کند؛ از طرف دیگر یک سری آزادی عمل‌هایی که در بورس برای فروش برق نیروگاه‌ها داده شد و همین طور قرارداد‌های دو جانبه‌ای که حاصل شد تا حدودی جذابیت جذب سرمایه را در این صنعت زیربنایی بیشتر کرد.

در حال حاضر هیچ راهی جز قطع برق نیست

دبیرکل سندیکای صنعت برق ایران عنوان کرد: در حال حاضر هیچچ راهی جز قطع برق نیست، چون برقی وجود ندارد و مصرف برق هم رشد یافته است. ما باید بپذیریم که نگاهمان به صنعت برق متناسب با رشد مصرف برق نبوده و با توجه به اقتصاد کلان کشور و قطع روابط بین‌المللی کشور عملا امکان اینکه بتوانیم تولیدی بیشتر از مصرف داشته باشیم نخواهد بود و تنها راهبردی که در حال حاضر داریم مدیریت مصرف است.

مسائلی با اشاره به پیامد‌هایی که قطعی برق می‌تواند برای صنایع به همراه داشته باشد، عنوان کرد: ما بیش از چهارصد صنعت بزرگ در کشور داریم که همگی مصرف‌کننده‌های کلان صنعت برق هستند و باید در سیستم توسعه و “آری اند دی” خود استفاده از منابع جایگزین را در برنامه‌های خود داشته باشند.

وی در پایان تاکید کرد: برق در صنایع فولاد دارای اهمیت زیادی است و قطعی برق به تمام صنایع صدمات زیاد و غیرقابل جبرانی وارد خواهد کرد، اما در این میان مدیریت و برنامه‌ریزی موثر بوده و از میزان صدمات خواهد کاست و بهتر است که صنایع بهینه‌سازی مصرف را در داخل سیستم خود حتما تدارک ببینند تا کمتر دچار بحران شوند چرا که مسئله بی‌برقی بدون شک در پی سال‌های روبرو نیز تداوم خواهد داشت.

لینک کوتاه:
https://nabzebaazaar.com/000lCV
اشتراک گذاری

0 گزارش خطا
برچسب ها: برق قطع برق صنایع فولاد
خبرهای مرتبط
خسارت جبران‌ناپذیر قطعی برق به صنعت فولاد / عملکرد دولت سیزدهم در رفع ناترازی برق مناسب نبود خسارت جبران‌ناپذیر قطعی برق به صنعت فولاد / عملکرد دولت سیزدهم در رفع ناترازی برق مناسب نبود ضرورت تقویت همکاری شرکت‌های دانش بنیان در حوزه انرژی / قطعی برق در راندمان تولید صنایع فولاد تاثیر منفی دارد ضرورت تقویت همکاری شرکت‌های دانش بنیان در حوزه انرژی / قطعی برق در راندمان تولید صنایع فولاد تاثیر منفی دارد عملکرد ضعیف دولت در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر / قطعی برق به مواد اولیه صنایع فولاد خسارات سنگینی وارد می‌کند عملکرد ضعیف دولت در

اخباراقتصاد
پربازدیدیارانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی