کف حقوق بازنشستگان پس از همسان سازی اعلام شد + جدول | افزایش کمتر از 2 میلیون تومانی حقوق با اعمال متناسب سازی

1 دیدگاه

کف حقوق بازنشستگان پس از همسان سازی اعلام شد + جدول | افزایش کمتر از 2 میلیون تومانی حقوق با اعمال متناسب سازی
طبق گفته مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، حقوق بازنشستگان این صندوق فقط در یک مرحله به میزان ۹۰درصد شاغل همتراز تعیین می‌شود، که معادل ۹۰ درصد همان حقوق سال آخر اشتغال خود شخص بازنشسته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، پیش بینی لازم برای پرداخت کشوری صورت گرفته و در خصوص بازنشستگان تامین اجتماعی هم در حال پیگیری هستیم.

صولت مرتضوی در نشست خبری با بیان این‌که در این دولتخوشبختانه کارهای مطلوبی صورت گرفت و حصارها شکسته شد، گفت: می‌دانید بدهی های انباشه ای را سازمان تامین اجتماعی به مراکز درمانی و داروخانه ها داشت، حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان در قالب اوراق پرداخت شد و با هماهنگی خوبی که با بانک مرکزی صورت گرفت این ۲۰ هزار همت تبدیل به نقدینگی شدند.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: برای همسان سازی حقوق بازنشستگان، پیش بینی لازم برای پرداخت بازنشستگان کشوری صورت گرفته و در خصوص بازنشستگان تامین اجتماعی هم در حال پیگیری هستیم و در حال رصد وبررسی ساز و کارهای لازم هستیم که ان شا الله پرداخت خواهد شد.

وی افزود: حدود ۲ و نیم میلیون شغل در کشور ایجاد شده است. در حوزه رفاه اجتماعی باید گفت وقتی صحبت درخصوص ابربدهکاران می‌شد، تصور می‌شد بعضی از بدهکاران بخش خصوصی هستند اما باید با تاسف بگویم یکی‌ از ابربدهکاران بانکی سازمان تامین اجتماعی بود. بالغ بر ۲۰۰ همت مطالبات صندوق تأمین اجتماعی به بانک‌ها پرداخت شد.

مرتضوی بیان کرد: ارائه سبد غذایی رایگان به ۱۳۵ هراز ۱۳۱ کودک دچار سو تغذیه، ارائه بسته به مادران شیرخوار از جمله اقدامات بود. از وقتی که در دولت سیزدهم مستقر شدیم آیت ‌الله رئیسی دستور ارائه کالابرگ را دادند که در دهه فجر برای حدود ۶۰ میلیون نفر که حدود ۲۰ میلیون خانوار می‌شوند این طرح بدون صف اجرا شد. همچنین در دولت سیزدهم بیمه زنان و دختران خانه دار انجام شد. در همین راستا توسعه کمی و کیفی خدمات درمانی در مراکز کمتر برخوردار و پوشش بیمه‌ای ۱۹۶ قلم داروی جدید، ارائه خدمات به بیماران کلیوی و هموفیلی، افزایش خدمات بیمه ناباروی، افرایش ۶۳ درصدی حقوق بازنشستگان از توفیقات این دولت در مدت خدمتش بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: از جمله اقدمات دیگر اصلاح صندوق های بازنشستگی و خروج ۲۶ شرکت تابعه از شرکت‌های زیان ده بود. در بخش حمایت از مددجویان ۴۷ هزار و ۲۰۸ مسکن به مددجویان داده شد. تقریبا از ابتدای این دولت مستمری بگیران حدود ۱۸۰ درصد افرایش پیدا کردند.

مرتضوی گفت: بیش از صدهزار میلیارد تومان از سرمایه صندوق‌ها در اختیار دیگران بود که با اقدامات دستگاه‌های قضا بازگشت و ۶ و نیم میلیون نفر از خط فقر نجات پیدا کردند.

وزیر کار نیز در تازه‌ترین اظهارنظر درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان گفته است: افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و سایر صندوق‌هایی که تحت پوشش وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی بودند، اجرا، اعمال و پرداخت شد، اما در موضوع همسان سازی باید تامین منابع صورت بگیرد.

متناسب‌سازی حقوق از مطالبات جدی و به حق بازنشستگان است و باید اجرا شود. تلاش می‌کنیم با در اختیار داشتن ۹ هزار میلیارد تومان، مشکلات بازنشستگان را حل و مطالبات آنها را پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: در مجموع ۹ هزار میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۱ برای این طرح در نظر گرفته شده بود که دولت سهام شرکتی را برای این موضوع به صندوق واگذار کرد که در تلاش هستیم با نقد شدن این سهام متناسب‌سازی را عملیاتی کنیم.

یک میلیون و ششصد هزار تومان» میانگین سهم بازنشستگان از متناسب سازی حقوق در سال ۱۴۰۳.

برابر جداول ابلاغی بخش دوم قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، مبلغ قطعی پنجاه هزار میلیارد تومان برای متناسب سازی بازنشستگان کشوری، لشکری و فولاد در نظر گرفته شده است.

در حال حاضر تعداد بازنشستگان و مستمری بگیران موصوف در حدود دو میلیون و ششصد هزار نفر است.

با یک محاسبه و تقسیم ساده مشخص می گردد سرانه در نظر گرفته شده برای متناسب سازی حقوق هر فرد بازنشسته و مستمری بگیر در سال جاری به صورت میانگین در حدود مبلغ «یک میلیون و ششصد هزار تومان» خواهد بود و سایر اعداد و ارقام بالاتر و مطروحه در برخی رسانه ها، بدون توجه به این موضوع بوده و فاقد اعتبار مالی و پشتوانه کارشناسی است.

مفاد حکم قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور به شرح زیر است:

«تبصره ۶-
ر-
در سال ۱۴۰۳ نرخ مالیات بر ارزش‌افزوده موضوع ماده (۷) قانون مالیات بر ارزش‌افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ به میزان یک واحد درصد به عنوان سهم دولت افزایش می‌یابد.
متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و صندوق فولاد از محل منابع حاصل از این بند انجام می‌شود.».

به اطلاع بازنشستگان عزیز می‌رساند اخیراً مطلبی در خصوص همسان سازی حقوق بازنشستگان توسط فرد یا افرادی صرفاً در جهت جلب توجه و بهره‌برداری برای منافع شخصی منتشر می شود حاوی اطلاعات کذب و پر از تناقض است.

به همین منظور جناب حسین قاسمی از کارشناسان با تجربه و با سابقه در حوزه امور فنی و اداری جهت آگاهی و اطلاع بازنشستگان مطلبی نوشته اند که در زیر می خوانید:

اولا این 50 همت صرفا مربوط به بازنشستگان کشوری و لشکری و فولاد است و ربطی به تامین اجتماعی ندارد.

تامین اجتماعی از محل پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی در سال‌جاری 130 همت برای همسان سازی شان در نظر گرفته شده است.

در رابطه با نحوه همسان سازی تا زمانی که آیین نامه رونمایی نشود نمی توان نظر قطعی داد.
نظرات بر اساس گمانه ها و اینکه فردی چنین گفت و دیگری چنان گفت، جز ایجاد ناراحتی و استرس برای بازنشستگان عزیز نتیجه دیگری نخواهد داشت.

آنچه مسلم است این است که 50 همت به طور میانگین برای حدود 2/3 میلیون نفر بازنشسته کشوری و لشکری مشمول همسان سازی ( حداقل 200 هزار نفر از مجموع 2/5 میلیون در سال اول مشمول نیستند) به طور میانگین ماهیانه 1/8 میلیون بابت همسان سازی به ارمغان خواهد آورد.

از طرف دیگر دولت موظف است آیین نامه را بر مبنای شاغل مشابه و هم‌تراز تعیین نماید و یقینا ملاک شان در هر دستگاه میانگین خواهد بود.

پی نوشت :

برخی از بازنشستگان معزز سوال نموده اند که چرا حدود 200 هزار نفر از بازنشستگان مشمول همسان سازی در سال اول اجرا نیستند. ؟

با عنایت به اینکه در سال اول اجرای برنامه 40 درصد تفاوت حقوق بازنشسته با 90درصد حقوق مشمول کسور شاغل هم‌تراز مبنای محاسبه احکام خواهد بود و در سال دوم 30 درصد و در سال سوم هم 30 درصد تفاوت مدنظر است تا حقوق بازنشسته به 90 درصد حقوق مشمول کسور شاغل مشابه و هم‌تراز برسد.
بنابراین بازنشستگان سال‌های 1401 و 1402 که از فوق العاده های ویژه، خاص یا رتبه بندی در دستگاه های مختلف بهره مند شده اند و این افزایش در میانگین حقوق بازنشستگی شان موثر بوده است، بالطبع حقوق بازنشستگی شان فعلا از حقوق بازنشستگی سنوات قبل به اضافه 40 درصد همسان سازی بیشتر است و در سال اول مشمول نخواهند شد.

در قالب مثال بازنشسته 1402 با گروه 16 و مدیریت در حال حاضر حکمش حداقل 20 میلیون می باشد.

بازنشسته سال 400 و قبل از آن که مشمول همسان سازی سال 99 شده است، حکمش حداکثر 15/5 میلیون و در صورت اجرای همسان سازی 40 درصدی حداکثر 18 تا 18/5 میلیون خواهد شد.

بنابراین در قالب مثال فوق بازنشسته 1401 و 1402 با گروه 16 یا طبقه 12 که هم اکنون حکمش بالاتر از مبلغ 18 یا 18/5 باشد مشمول همسان سازی در سال اول نیست و در سال‌های بعد از همسان سازی در صورت داشتن شرایط بهره مند خواهد شد.

این امر در سال‌های 96 تا 99 نیز برای بازنشستگان جدید اتفاق می افتاد، چون میانگین دو سال آخر خدمتشان در سال بازنشستگی از حقوق بازنشستگان مشمول همسان سازی بر اساس تغییر امتیازات ماده 109 و 110 قانون م خ ک بیشتر بود.

بدیهی است اگر بازنشسته جدیدی حقوقش از امتیازات یا روش همسان سازی جدید کمتر باشد، او نیز مشمول همسان سازی خواهد بود.

قاسمی کارشناس سابق امور اداری

احسان قاضی زاده هاشمی نماینده مجلس در حاشیه نشست ارائه گزارش و رسالت صندوق‌های بازنشستگی کشوری در تحقق شعار سال در جمع خبرنگاران اظهارداشت: همسان سازی حقوق بازنشستگان منابع آن در بودجه لحاظ و در جداول نهایی سهم ۴۰ درصدی برای اجرا در سال جاری تصویب شد.

وی بیان داشت: این موضوع به شورای نگهبان جهت بررسی ارسال و تا قبل پایان اردیبهشت ان اشاالله نهایی و از خرداد اجرایی خواهد شد. ۴۰ درصد میزان افزایش است و سال ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ نیز دو مورد افزایش ۳۰ درصدی خواهیم داشت.

اخباراقتصاد
بازنشستگانپربازدید

1 دیدگاه. Leave new

  • ناشناس
    2024-06-18 17:47

    حالا کردید تیرماه؟ عجب عجبا خخخخخخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی