معیشت این قشر مطالبه مهم در دولت آینده

بدون دیدگاه

معیشت این قشر مطالبه مهم در دولت آینده
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان معتقد است که معیشت استادان و دانشجویان دکتری از جمله مهم‌ترین مطالبات آموزش عالی از دولت آینده است.

غلامرضا انصاری فر عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره مطالبات آموزش عالی در دولت آینده، اظهار کرد: دولت باید بداند که صرف هزینه در آموزش عالی سرمایه‌گذاری است. چرا که شالوده پیشرفت کشور در حوزه‌های مختلف، فناوری و نوآوری است. از آنجایی که آموزش عالی متولی فناوری و نوآوری است، انتظار می‌رود دولت جدید توجه ویژه‌ای به سرمایه‌گذاری در پژوهش داشته باشد.

وی افزود: باید فردی پرکار و فعال به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود که بتواند نقص‌های آموزش عالی را برطرف کند. این مشکلات هم در حوزه رفاهی و معیشتی استادان وجود دارد و هم در توسعه پژوهش. به نظر من اگر معیشت استادان تامین شود، تاثیر مثبتی در توسعه فناوری دارد. چرا که استادان می‌توانند با فراغ بال در پژوهش وقت بگذارند. معیشت دانشجویان دکتری هم یکی دیگر از مطالبات دانشگاهیان از رئیس جمهور آینده است. معمولا دانشجویان مقطع دکتری در سن ازدواج و تشکیل خانواده هستند. این افراد ناچار به حضور در دانشگاه هستند؛ اما درآمدی ندارند. باید کمک هزینه‌ای برای این دانشجویان درنظر گرفته شود که بتوانند با تمرکز به فعالیت علمی و پژوهشی خود بپردازند.

انصاری فر خاطرنشان کرد: انتظار اصلی ما توجه ویژه به وزارت علوم، زیرساخت‌های فناوری و وضعیت معیشتی استادان و دانشجویان است. با توجه به افت یک پله‌ای رتبه علمی ایران در جهان، اختصاص بودجه مناسب به پژوهش می‌تواند جهتدهی درستی برای جبران این وضعیت داشته باشد. مقالات پژوهشی که در ISI و اسکوپوس منتشر می‌شوند، از جمله مهم‌ترین معیارها برای رشد رتبه علمی کشور هستند. نگارش این مقالات، نیازمند تجهیزات و آزمایشگاه‌های مجهز و سامانه‌های پرسرعت در موضوعات محاسباتی است. به همین دلیل، ضرورت تخصیص بودجه مناسب بیش از پیش مهم است.

این استاد فیزیک دانشگاه اصفهان گفت: طرح مسکن وزارت برای شروع حمایت از دانشگاهیان بسیار موثر است؛ اما با توجه به شرایط تورم باید در قالب وام مسکن تداوم پیدا کند. همچنین باید تسهیلات مسکن در راستای حمایت از فرزندآوری به دانشجویان دکتری هم ارائه شود. چرا که این افراد سرمایه‌های کشور هستند و باید مانع از مهاجرت آن‌ها شد. برخی روسای دانشگاه می‌گویند که مجبور هستند بودجه پژوهش را برای پرداخت حقوق صرف کنند. به همین دلیل، دولت باید تمهیداتی برای حل این تقابل بیندیشد تا هم استادان در امنیت باشند و هم پژوهش پررونق. وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش باید به صورت ویژه مورد توجه رئیس جمهور آینده باشد. چرا که دانشگاه‌ها هم متولی پژوهش هستند و هم تربیت‌کننده نیروی انسانی.

وی تصریح کرد: شخص وزیر علوم هم باید توان سیاسی اداره دانشگاه‌ها و هم روحیه علمی داشته باشد. کسی که می‌خواهد مدیریت یک نهاد علمی را به عهده بگیرد، باید شخصیت علمی داشته باشد. به علاوه باید شخصیتی انقلابی و متعهد داشته باشد.

اخباراقتصاد
پربازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی