این نامزد انتخابات، در آستانه «پدیده شدن»

بدون دیدگاه

این نامزد انتخابات، در آستانه «پدیده شدن»

قدرت بیان بالای پورمحمدی و حضور افراد از طیف‌های سیاسی مختلف و مشترک در سابقه امنیتی، حقوقی تا این‌جا او را به چهره برنامه‌های انتخاباتی تبدیل کرده است که گمان شگفتی‌سازی او در مناظرات را تقویت می‌کند.

از آغاز رقابت‌های دوره چهاردهم ریاست جمهوری برخی تحلیل‌گران بر این باور هستند که مصطفی پورمحمدی به یکی از پدیده‌های این دوره از انتخابات تبدیل خواهد شد. آن‌چه این گمانه‌زنی را تقویت می‌کند قدرت فن بیان وی است که ممکن است در مناظرات شگفتی‌ساز شود.علاوه بر فن بیان، آشنایی بسیار بالای پورمحمدی با لایه های پنهان قدرت می‌تواند یکی دیگر از برگ‌های برنده وی در مناظرات باشد.

وی حضور طولانی مدتش را در نهادهای اطلاعاتی و امنیتی را یکی از نقاط قوتش در میان کاندیداهای ریاست جمهوری و عاملی در افزایش امنیت ملی می‌داند و گفته است: «با سابقه‌ای که در امور امنیتی، اطلاعاتی و قضایی داشته‌ام اطمینان می‌دهم که به امنیت کشور، امنیت داخلی و خارجی و امنیت ملی بیفزایم. امنیت ابعاد مختلف دارد؛ هم باید به تولید و افزایش امنیت سخت نیاز داریم هم به افزایش امنیت نرم در همه حوزه‌ها.»

با همه این اوصاف پورمحمدی سال‌ها در وزارت اطلاعات حضور داشته، وزیر کشور و وزیر دادگستری بوده و ریاست سازمان بازرسی را به عهده داشته است. این سابقه وی به زعم برخی می‌تواند برای رقبا دردسر ساز باشد.

ماجرای رد صلاحیت پورمحمدی در انتخابات خبرگان و واکنش وی

زمستان ۱۴۰۲ و در جریان اعلام نتایج تایید صلاحیت کاندیداهای خبرگان رهبری، مصطفی پورمحمدی که ابتدا خبر رد صلاحیتش منتشر شده بود گفـت: «روند گزینش برای مجلس خبرگان در شورای نگهبان، یک روند خاص است؛ آن‌چه خود اعضای محترم شورای نگهبان اعلام کردند گزینش داوطلبان خبرگان بیشتر براساس صلاحیت علمی است و در انتخابات دوره قبل و این دوره درباره صلاحیت علمی بحثی را با آقایان شورای نگهبان داشتیم؛ من این دوره اعتراضی کردم که منجر به بررسی و مصاحبه مجدد شد و در نهایت مورد تأیید علمی قرار گرفتم.»

از طولانی‌ترین رئیس اطلاعات خارجی تا آزادی خبرنگاران حتی در صورت دروغ‌گویی

پورمحمدی در برنامه صف اول از سری برنامه‌های تبلیغاتی صدا و سیما در این دوره گفته است: « در اواسط تابستان ۱۳۶۶ توسط مرحوم ری شهری به معاون ضدجاسوسی و بعد از رحلت امام (ره) به عنوان رئیس بررسی استراتژیک امنیت ملی کار انتخاب شدم. سال بعد در ۱۳۶۹ به عنوان رئیس اطلاعات خارجی منصوب شدم و طولانی‌ترین رئیس اطلاعات خارجی دنیا شدم و البته فقط یک نفر در فرانسه بود که ۱۰ سال رئیس اطلاعات خارجی بود.»

پورمحمدی همچنین در این برنامه درباره آزادی مطبوعات و شفافیت اطلاعات گفته است: «یک از ارکان شفاف‌سازی، آزادی و تبادل اطلاعات است. کارگزار و فعال و میدان‌دار شفافیت نیز رسانه و خبرنگاران است. بایستی به گزارشگران احترام گذاشته و آزادی بدهیم.» وی درباره آزادی مطبوعات تصریح کرده است: «من امروز یک قرار می‌گذارم که خبرنگاران و رسانه‌ها آزادند هرنوع که می‌خواهند از دولت گزارش بدهند و حتی اگر به دروغ گزارش بدهند سعی می‌کنیم که گزارش بدهیم. تجربه نشان داده است که اگر آزادی عمل در اطلاع رسانی و گردش اطلاعات داشته باشیم به خود ما بیشترین کمک را می‌کند.»

اظهارنظر صریح درباره دوگانه اعتراض- اغتشاش

در روزهای اخیر پورمحمدی با توئیتی خبرساز توجه کاربران شبکه های اجتماعی را به خود جلب کرد. وی با بازنشر اینفوگرافی یک از روزنامه‌های اصلاح‌طلب درباره نظر کاندیداها در خصوص اعتراضات ۱۴۰۱ در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در آبان ۹۸ و سال ۱۴۰۱ مردم به دلیل مشکلات اقتصادی و اجتماعی خشمگین و معترض بودند اما گروهی دیگر سعی داشتند از این اعتراض، یک اغتشاش بسازند. تشخیص بین این دو، هنری امنیتی است. قرار من با شما همدلی و کمک به مردم گله مند و ایجاد امنیت در برابر بدخواهان خواهد بود.»

پورمحمدی، در آستانه «پدیده شدن»

 

موضع جنجالی درباره فیلترینگ

یکی دیگر از اظهارات جنجالی پورمحمدی در روزهای اخیر واکنش به چالش فیلترینگ بود. وی، در توییتشر بخشی از فیلم تبلیغاتی‌اش را منتشر کرده و نوشته است: «اینترنت مانند آب حیات است و فیلترینگ زندگی مردم را مختل کرده است. قرار من با شما انتخاب وزیری است که بساط بازی VPNها را جمع و امنیت کاربران را تضمین کند.»

حضور خبرساز مشاور حسن روحانی در ستاد پورمحمدی

پس از تشکیل ستاد پورمحمدی خبر حضور حسام الدین آشنا در ستاد پورمحمدی یکی دیگر از موضوعات خبرساز حول این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بود. حضور آشنا به قدری جنجالی شد که برخی تصور کردند او مشاور پورمحمدی است. علی قلهکی، فعال رسانه‌ای با انتشار توئیتی در این زمینه نوشت: «حضورِ حسام‌الدین آشنا در راسِ تیم رسانه‌ای – بخوانید فکری- مصطفی پورمحمدی، انتخابات ۱۴۰۳ ریاست جمهوری را پیچیده‌تر از آن چیزی که هست، خواهد کرد!

پورمحمدی، در آستانه «پدیده شدن»

اما حسام الدین آشنا در واکنش به این خبر ضمن تکذیب آن در توئیتی نوشت: «هر یک از داوطلبان فعلی از من مشاوره بخواهد به او مشاوره خواهم داد ولی مطابق نظرات و دیدگاه‌هایی که درست می دانم. تا به حال در هیچ ستادی مسئولیت نداشته ام.»

پورمحمدی، در آستانه «پدیده شدن»

 

حضور زریبافان در ستاد انتخاباتی، نشانه اجماع‌سازی پورمحمدی؟

پورمحمدی دبیر جامعه روحانیت مبارز یعنی سنتی‌ترین بخش جبهه اصول‌گرایی است و همین سنت‌گرایی نیز باعث شده برخی از اعضای ستادش مانند سید شهاب‌الدین صدر (رئیس ستاد انتخاباتی) و فرید شهاب (معاون امور جوانان) وی از شورای وحدت باشند. این شورا متشکل از نیروهای طیف سنتی اصول‌گریان است که در انتخابات دوره دوازدهم شورای اسلامی توانست منوچهر متکی راه به عنوان تنها عضو لیست وحدت راهی بهارستان کند. در آن‌جا نیز متکی در رقابت با محمدباقر قالیباف و مجتبی ذوالنوری برای نشستن بر روی صندلی ریاست، فقط ۶ رای کسب کرد.

اما یکی دیگر از مهره‌های کلیدی ستاد پورمحمدی «مسعود زریبافان» است که در انتخابات دور دوازدهم مجلس شورای اسلامی سخنگوی لیست امناء بود. زریبافان از چهره‌های شاخص ستاد محمود احمدی‌نژاد نیز بود و دردبیری هیأت دولت در کابینه نهم و ریاست بنیاد شهید دولت دهم را برعهده داشت. حجت الاسلام «محمدجواد جلالی» عضو و رئیس دفتر جامعه روحانیت مبارز و عضو هیأت عالی شورای وحدت، حضورزریبافان در ستاد پورمحمدی را توان اجماع‌سازی این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دانسته است.

در راستای تحلیل سبد رای مصطفی پورمحمدی و نحوه آرایش سیاسی جبهه انقلاب در انتخابات پیش‌رو با حسین کنعانی‌مقدم دبیرکل حزب سبز ایران گفتگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

پورمحمدی، در آستانه «پدیده شدن»

کنعانی‌مقدم به خبرنگار سیاسی ایسکانیوز گفت: درجبهه انقلاب حداقل دو نفر انصراف خواهند داد زیرا آرایشان قابل ملاحظه نیست و حتی ممکن است برای آن‌ها از نظر سیاسی نمره منفی محسوب شود. به نظر میاد رقابت در این جبهه بین آقای قالیباف، جلیلی و پورمحمدی شکل بگیرد.

پورمحمدی به امید آرای احمدی‌نژاد و آرای خاکستری وارد انتخابات شده است

دبیرکل حزب سبز ایران تصریح کرد: آقای پورمحمدی به امید این که بتواند آرای احمدی‌نژاد و آرای خاکستری را به سمت خود بیاورد، وارد انتخابات شده است و باید منتظر مناظره‌ها و موضع‌گیری افراد باشیم. پورمحمدی دو دوره وزیر دادگستری و وزیر کشور احمدی‌نژاد بود و علاوه بر این جزو کسانی بود که روحانیت را بسیج کرد تا درسال ۸۴ از احمدی نژاد دفاع کنند.

اگر احمدی‌نژاد از پورمحمدی حمایت کند وی پدیده انتخابات می‌شود

وی در ادامه گفت: آقای زریبافان هم مسئول ستاد احمدی‎نژاد و از اعضای دولت وی بوده و سرنخ های ستاد احمدی‌نژاد را کاملا در اختیار دارد و کافی است احمدی‌نژاد بگوید چون من در انتخابات حضور ندارم هر کسی خواست رای بدهد به پورمحمدی رای دهد، در این صورت به نظر می‌رسد پورمحمدی پدیده‌ای در انتخابات شود.

اگر احمدی‌نژاد عقل سیاسی داشته باشد از پورمحمدی دفاع می‌کند

کنعانی مقدم درباره انگیزه حمایت احمدی‌نژاد از پورمحمدی گفت: اگر احمدی‌نژاد عقل سیاسی داشته باشد برای این که تیمش در ساختار حکمرانی باقی بماند از پورمحمدی دفاع می‌کند همانطور که اصلاح‌طلبان از پزشکیان دفاع می‌کنند.

این فعال سیاسی در واکنش به خبر حضور حسام‌الدین آشنا در ستاد پورمحمدی گفت: من با آقای آشنا، آشنا هستم و بعید می‌دانم وی روحانی را رها کند و به سمت پورمحمدی بیاید.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر احمدی‌نژاد از پورمحمدی حمایت کند چه معادله جدیدی در جبهه انقلاب شکل می‌گیرد؟ گفت: در این صورت از بین قالیباف و جلیلی باید یکی بماند و با پورمحمدی رقابت کند. اگر این دو با هم ائتلاف کنند آرای جبهه انقلاب بیشتر از آرایی خواهد بود که به سبد پورمحمدی می‌رود و وی نمی‌تواند رقیب نهایی شود.

حمایت جامعه روحانیت مبارز و ائمه‌جمعه برای پیروزی پورمحمدی کافی نیست

کنعانی‌مقدم گفت: من در شورای وحدت بوده‌ام و سابقه دوستی و مراودات سیاسی با پورمحمدی دارم و کاملا از خصوصیات و جایگاه رای ایشان با خبر هستم. پورمحمدی ممکن است بتواند آرای روحانیت مبارز و ائمه جمعه را به طرف خود بیاورد اما این برای پیروزی در انتخابات کافی نیست و چاره‌ای ندارد جز این که آرای خاکستری و آرای احمدی‌نژاد را وارد سبد رای خود کند.

وی تاکید کرد: جبهه انقلاب هر چه سریع‌تر تکلیفش را با خودش مشخص کند و کسانی بیایند که بتوانند قدرت اجرایی داشته باشند و با مجلس هماهنگ باشند و توانایی و سابقه کارهای بزرگ در حوزه عمرانی را داشته باشند. من در مجمع تشخیص مصلحت بودم و با دیدگاه اقتصادی و سیاسی بسیاری از دوستان کاملا آشنایی دارم و معتقدم اگر یک دولت ائتلافی در جریان انقلاب شکل بگیرد هم جا برای آقای جلیلی وجود دارد و هم دیگر کاندیداهای انتخاباتی این جبهه و بهترین گزینه در حال حاضر آقای قالیباف است.

اخبارسیاسی
پربازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی