افزایش حقوق 2 میلیون و 900 هزار تومانی کلید خورد

بدون دیدگاه

افزایش حقوق 2 میلیون و 900 هزار تومانی کلید خورد
رتبه‌‌بندی در سال ۱۴۰۳ چقدر به حقوق دانشجومعلمانی که تازه معلم شده بودند اضافه خواهد کرد؟

میزان افزایش حقوق به شرح ذیل است

رتبه آموزشیار:

لیسانس: حدود ۲,۳۵۰,۰۰۰ تومان

فوق‌لیسانس: حدود ۲,۶۰۰,۰۰۰ تومان

رتبه مربی‌معلم:

لیسانس: حدود ۲,۹۰۰,۰۰۰ تومان

فوق‌لیسانس: حدود ۳,۱۵۰,۰۰۰ تومان

رتبه استادیارمعلم:

لیسانس: حدود ۳,۴۰۰,۰۰۰ تومان

فوق‌لیسانس: حدود ۳,۷۵۰,۰۰۰ تومان

پیش‌تر رئیس کانون عالی کارمندان بازنشسته مشمول قانون تأمین اجتماعی خطاب به مجلس گفته بود: در صورت همسان سازی حقوق بازنشستگان بار ضریب عددی یکسان و برابر با درصد افزایش نرخ تورم هرساله و عدم تقسیم‌بندی بازنشستگان به دو گروه و عدم تبعیض علیه بازنشستگان بیمه‌پرداز در سطوح دیگر نیازی به متناسب‌سازی نبود.

عباسعلی سلطانی‌کیا، پیشنهاد اصلاحی جزء ۲ بند الحاقی ۲ ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه را داده بود، به این دلیل که برخلاف ماده ۷۷ قانون تأمین اجتماعی است و حقوق قانونی و مکتسبه هر فرد بازنشسته مجددا و به میزان ۱۰ درصد بیشتر کاهش می‌یابد.

با تمام این احوال، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور گفته است: در موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان حکمی قانونی در برنامه هفتم داریم که طی سه سال با هم‌رتبگان خودشان همسان‌سازی می‌شوند، به صورتی که حقوقشان با هم‌تراز شاغل در رتبه خودشان برابر شود.

داوود منظور با اعلام مطلب فوق افزود: همچنین در قانون بودجه امسال هم اشاره شده است و درمورد بخش‌های دولتی تصویب کردیم که منابع پایداری برای این موضوع تأمین شود. بر همین اساس افزایش یک درصد بر مالیات بر ارزش‌افزوده صرف متناسب‌سازی بازنشستگان صندوق‌های دولتی می‌شود. با توجه به اینکه تصویب مرحله دوم در اردیبهشت انجام شد هم‌اکنون به دستگاه‌ها اعلام کردیم تا متناسب‌سازی‌ها به‌ صورت جداول تهیه شود؛ بنابراین در ادامه آن اعلام دستورالعمل‌ها نیز در دست تدوین بوده و احکام هم در دست اصلاح است و بعد از اصلاحات صورت‌گرفته قطعا معوقات نیز پرداخت می‌شود.

این سخنان هرچند از سوی رئیس سازمان برنامه منتشر شده اما بازنشستگان هنوز درباره آن حرف دارند. از این رو، آقای مروتی، یکی از بازنشستگان، با انتقاد از این اظهارات گفته است: آیا قرار است متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی باز هم ماه‌ها به تعویق بیفتد؟ آیا قرار است منتظر بمانیم تا پایان سال که دولت بخشی از بدهی خود به تأمین اجتماعی را بپردازد، بعد معوقه‌ها پرداخت شود؟ اگر قرار است همسان‌سازی اجرا شود باید برای همه بازنشستگان کشور بدون استثنا انجام شود نه اینکه بازنشستگان به دو یا چند گروه تقسیم شوند.

او در ادامه گفت: حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی عموما زیر خط فقر است و این بازنشستگان بیش از سایر گروه‌ها به ترمیم حقوق و اجرای همسان‌سازی نیاز دارند. انتظار داریم تأمین اجتماعی و دولت در این زمینه پاسخ‌گو باشند و اعلام کنند که چه زمانی و بر اساس چه فرمولی قرار است متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کارگری کشور اجرا شود.

در برنامه بودجه ۱۴۰۳ دولت هیچ برنامه ای برای تخصیص بودجه همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ندارد.

تامین اجتماعی به جز دریافت بخشی از بدهی خود از دولت، سهمی از اعتبار متناسب‌سازی ندارد.

نگاهی به تخصیص اعتبارات صندوق‌های بازنشستگی در سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که تامین اجتماعی به جز احتمال دریافت بخشی از بدهی خود که آنهم نقدی و نقدشونده‌ی سریع نیست، سهمی از اعتبارات متناسب‌سازی و حمایتی دولت ندارد. این اعتبارات قرار است میان صندوق‌های بازنشستگی دولتی تقسیم شود.

دولت در حمایت از صندوقهای بازنشستگی در بودجه ۱۴۰۳ مبلغ ۴۵۳ هزارمیلیارد تومان اختصاص داد که ۲۵۶.۵ هزارمیلیارد تومان آن به صندوق بازنشستگی کشوری اختصاص دارد و ۳۲ هزارمیلیارد تومان از این منابع برای کمک به صندوق تامین اجتماعی نیروهای مسلح در نظر گرفته شده؛ ضمناً ۱۴.۳ هزار میلیارد تومان بابت صندوق بازنشستگی فولاد و وزارت اطلاعات تعیین شده است.

در عین حال، در لایحه دولت ۵۰ هزار میلیارد تومان کمک به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان ۳ صندوق کشوری لشکری و فولاد از محل مالیات بر ارزش افزوده در نظر گرفته شده است.

دولت مبلغ ۱۳۰ هزار میلیارد تومان برای تادیه بدهی قطعی حسابرسی شده خود به سازمان تامین اجتماعی و متناسب‌سازی حقوق و نیز حفظ قدرت خرید بازنشستگان تأمین اجتماعی اختصاص داده است و این تنها اعتباری‌ست که برای این صندوق مادر در نظر گرفته شده است.

«همسان سازی حقوق بازنشستگان» با رقم های جدید

تازمانی که آیین نامه تنظیم وابلاغ نشود، تمامی محاسبات افراد حدس وگمان است وبه احتمال زیاد ملاک محاسبه میانگین حقوق مشمول کسور شاغل مشابه در هر طبقه / گروه در هر دستگاه ملاک عمل قرارخواهد گرفت.

فرض کنیم بازنشسته مدیر مدرسه باطبقه ۱۲ و گروه ۱۶ شاغل مشابه اش به صورت میانگین حکم همکار شاغل فوق باشد. در اینصورت ۹۰ درصد حقوق مشمول کسور شاغل فوق به شرح ذیل خواهد بود.

جمع حکم = ۲۶۱۶۵۶۴۵۷

کسر می شودعایله و اولاد و مناطق کمتر توسعه یافته جمعابه مبلغ =۳۶۱۵۹۱۰۱

حقوق مشمول کسورحکم فوق = ۲۲۵۴۹۷۳۵۶

۹۰ درصد حقوق مشمول کسور فوق= ۲۰۲۹۴۷۶۲۰ می باشد.

حکم بازنشسته مدیر قبل از۱۴۰۰ با سی سال سابقه و گروه ۱۶ یا طبقه ۱۲ درحال حاضر مساوی ۱۵۲۰۱۱۷۹۲ می باشد.

تفاوت حقوق بازنشسته باشاغل فوق مساوی :

۲۰۲۹۴۷۶۲۰ منهای ۱۵۲۰۱۱۷۹۲ میباشد که حاصل ۵۰۹۳۵۸۲۸ ریال می باشد.

۴۰ درصد تفاوت حقوق مشمول کسور شاغل با بازنشسته فوق مساوی با ۲۰۳۷۴۴۳۱ ریال است.

گمانه زنی هایی صورت گرفت که زمان اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان از خرداد ۱۴۰۳ خواهد بود و ما به التفاوت های فروردین و اردیبهشت نیز از این ماه پرداخت خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه امسال بر اساس محاسبات کسری بودجه نخواهیم داشت، گفت: موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان در حال انجام است.

اخباراقتصاد
افزایش حقوقپربازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی