آغاز ثبتنام پرداخت تسهیلات بانکی 5 ساله به بازنشستگان

بدون دیدگاه

آغاز ثبتنام پرداخت تسهیلات بانکی 5 ساله به بازنشستگان
معاون توسعه مدیریت و منابع صندوق بازنشستگی کشوری گفت: در ادامه سیاست «خدمت ادامه دارد» صندوق بازنشستگی کشوری و بر اساس تفاهم نامه با یکی از بانک ها، تسهیلاتی با دوره بازپرداخت پنج ساله به بازنشستگان پرداخت می‌شود. «جعفر امیرآبادی زاده» با اشاره به امضای تفاهم‌نامه بین صندوق بازنشستگی کشوری و بانک صادرات ایران اظهار داشت: بر اساس مندرجات این تفاهم نامه، این بانک متعهد شده است تا بسته تسهیلاتی بازنشستگان و موظفین صندوق در سال ۱۴۰۳ را با رشد بیش از ۱۴۰ درصدی نسبت به سال گذشته، با نرخ سود سالانه ۴ درصد و افزایش اقساط بازپرداخت از ۳۶ قسط به ۶۰ قسط به بازنشستگان این صندوق ارائه کند.

امیرآبادی زاده افزود: بانک متعهد شده تا به اعطای انواع اعتبار با اولویت ابزار زنجیره تامین ازجمله کارت اعتباری رفاهی متصل به اوراق وام مبادرت نماید. همچنین خرید انواع خدمات و محصولات شرکت های طرف قرارداد، تامین مالی در قالب طرح نهضت ملی مسکن برای بازنشستگان و همچنین خدمت رسانی شرکت های زیرمجموعه بانک صادرات به بازنشستگان ازجمله مفاد این تفاهم نامه است.

معاون توسعه مدیریت و منابع صندوق بازنشستگی کشوری با تاکید بر اینکه خدمات رفاهی و معیشتی این صندوق همچنان ادامه خواهد داشت، یادآور شد: این تفاهم نامه هفته گذشته با بانک صادرات ایران منعقد شده تا در سال ۱۴۰۳ بتوانیم در راستای حمایت از معیشت بازنشستگان عزیز تسهیلات بهتری را ارائه کنیم.

هم اکنون بالغ بر یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری قرار دارند؛ دولت در بودجه امسال با هدف حمایت از صندوق‌های بازنشستگی بیش از ۴۵۳ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است که ۲۵۶.۵ هزار میلیارد تومان آن به صندوق بازنشستگی کشوری اختصاص دارد.

همچنین در لایحه دولت ۵۰ هزار میلیارد تومان کمک به متناسب سازی حقوق بازنشستگان سه صندوق کشوری لشکری و فولاد از محل مالیات بر ارزش افزوده در نظر گرفته شده است.

وام بازنشستگان کشوری که قرار است با نرخ سود سالانه چهار درصد و در ۶۰ قسط به بازنشستگان تعلق گیرد، فقط مختص بازنشستگانی است که اسم‌شان در صندوق بازنشستگی کشوری دیده می‌شود. وام پنج ساله بازنشستگان شامل امتیازارت مختلفی می‌شود؛ اعطای کارت اعتباری رفاهی متصل به اوراق وام، خرید انواع خدمات و محصولات شرکت‌های طرف قرارداد، تامین مالی در قالب طرح نهضت ملی مسکن و همچنین ارائه خدمات شرکت‌های زیرمجموعه بانک صادرات به بازنشستگان از جمله امتیازاتی هستند که در مجموعه وام بازنشستگان کشوری ارائه می‌شوند.

وام بازنشستگی کشوری برخلاف تصور اشتباه بعضی‌ها قرار نیست به دیگر بازنشستگان به‌ویژه بازنشستگان تامین اجتماعی تعلق بگیرد. در اینجا نگاهی به شرایط وام ۲۰ میلیونی بازنشستگان تامین اجتماعی می‌اندازیم.

وام ۲۰ میلیونی بازنشستگان تامین اجتماعی شرایط متفاوتی از وام بازنشستگان کشوری دارد. این وام به صورت مرحله‌ای پرداخت می‌شود و آنطور که منابع رسمی اعلام کردند در مرحله اول به ۲۰ هزار بازنشسته پرداخت شد. در ضمن، وام ۲۰ میلیونی بازنشستگان تامین اجتماعی جزو تسهیلات قرض‌الحسنه است و بنابراین اقساط آن با کارمزد چهار درصد محاسبه می‌شود. از آنجایی‌که بازنشسته باید ظرف ۲۴ ماه اقساط وام را بازپرداخت کند، ماهانه باید ۹۰۹ هزار و ۹۱ تومان کنار بگذارد. جمع کل اقساط وام ۲۰ میلیونی بازنشستگان تامین اجتماعی ۲۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌شود. سود کل وام یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

مشمولان وام بازنشستگان کشوری را در اساسنامه صندوق بازنشستگی مشخص کرده‌اند. اساسنامه به ما می‌گوید که این سازمان موسسه‌ای بیمه‌ای، دارای شخصیت حقوقی مستقل و وابسته به وزارت رفاه وتامین اجتماعی است که مسئولیت اداره امور صندوق بازنشستگی مستخدمان مشمول مقررات بازنشستگی کشوری را با رعایت مقررات استخدامی مربوط بر عهده دارد.

ازنشستگان کشوری شامل گروه‌هایی از قبیل مستخدمین رسمی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، مستخدمین رسمی مشمول آئین‌نامه استخدامی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، قضات قوه قضائیه و دادگستری مشمول مقررات استخدامی قضات، مستخدمین رسمی (کادر سیاسی) وزارت امور خارجه مشمول مقررات استخدامی وزارت امورخارجه، مستخدمین ثابت شهرداری‌های سراسر کشور به استثناء شهرداری تهران، مستخدمین پیمانی دستگاه‌های اجرایی (متقاضی استفاده از مقررات بازنشستگی و وظیفه صندوق بازنشستگی کشوری) و خویش‌فرمایان (مستخدمین بازخریدی وزارت راه وترابری و ماده ۱۴۷ قانون برنامه چهارم توسعه) می‌شود.

وام بازنشستگان کشوری که پنج ساله است با همین جزئیات معرفی شده و تا کنون اطلاعات دیگری از آن منتشر نشده است. اگر سری به سایت صندوق بازنشستگی کشوری بزنید در بخش تسهیلات مالی از چند وام ازدواج، وام ضروری و حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی بازنشستگان و فرزندان آن نام برده شده، اما خبری از وام تازه اعلام‌شده نیست.

وام ازدواج فرزندان بازنشستگان ۳۵ میلیونی است و در اقساط ۳۶ ماهه و با کارمزد سالانه چهار درصد به دست بازنشسته می‌رسد. البته یکی از شروط مهم آن این است که تاریخ عقدنامه از تاریخ اول فروردین ۹۸ به بعد باشد. وام بازنشستگان کشوری دیگری وجود دارد که نامش «ضروری» است و ۳۰ میلیون تومانی است.

شرط وام ازدواج فرزندان بازنشستگان این است که از دوران پایان خدمت متقاضی باید حداقل یک سال گذشته باشد و کسانی که از تاریخ صدور حکم بازنشستگی آن‌ها زیر یک سال گذشته، مجاز به ثبت‌نام نیستند. حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی بازنشستگان و فرزندان آنان یا همان حمپاد، یکی دیگر از انواع وامی است که در سایت صندوق بازنشستگی کشوری می‌توان جزئیات آن را خواند. شرایط آن از این قرار است که اگر بازنشسته‌ای یا فرزندش در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری در حال تحصیل باشند، می‌توانند در زمان تنظیم پایان‌نامه از تسهیلات وام به میزان ۶۰۰ هزار تومان (برای پایان‌نامه‌های دوره کارشناسی ارشد) و ۸۰۰ هزار تومان (برای پایان‌نامه‌های دوره دکتری) برخوردار شوند.

اخباراقتصاد
پربازدیدوام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی