به دنبال بزرگ‌ترین کاهش روزانه قیمت طلا در سه سال و نیم گذشته در روز جمعه، قیمت این فلز زرد طی امروز دوشنبه (21 خرداد) کمی افزایش یافت و در همین حال، سرمایه‌گذاران در انتظار داده‌های تورمی آمریکا و تصمیم فدرال رزرو درباره نرخ بهره طی این هفته هستند.

قیمت لحظه‌ای طلا در ساعت 17:35 به وقت ایران با افزایش نیم درصدی در سطح 2303 دلار به ازای هر اونس قرار گرفت. معاملات آتی این فلز گران‌بها نیز با کاهش 0/2 درصدی به 2320 دلار رسید.

قیمت طلا

فیلیپ استریبل، استراتژیست ارشد بازار در Blue Line Futures اعلام کرده: «کاهش قیمت طلا در روز جمعه کمی بیش از اندازه بود، اما طی این هفته داده‌های اقتصادی زیادی منتشر و اتفاقات متعددی رخ خواهد داد؛ بنابراین نوسان‌ها و اتفاقات بیشتری در راه است.»

قیمت فلز زرد در روز جمعه با کاهش حدود 83 دلاری یا 3/5 درصدی همراه شد که بزرگ‌ترین کاهش روزانه آن از نوامبر 2020 محسوب می‌شود. علت این کاهش شدید، داده‌های قوی‌تر از حد انتظار از بازار کار آمریکا بود که امیدها به کاهش نرخ بهره آمریکا در سپتامبر را به‌شدت کاهش داد. همچنین تصمیم بانک مرکزی چین برای توقف خرید طلا، یک عامل دیگر برای کاهش بیشتر این فلز گران‌بها شد.

کارستن منکه، تحلیل‌گر جولیوس بائر، گفته: «بانک مرکزی چین هرگز یک خریدار دائمی نبوده است. در گذشته فازهای مختلفی از خرید طلا توسط بانک مرکزی چین وجود داشت که پس از آن خرید فلز زرد توسط بانک مرکزی چین متوقف می‌شد. اما مادامی که بانک مرکزی دومین اقتصاد بزرگ جهان، خرید را دامه ندهد،‌ قیمت طلا ممکن است تغییر نکند زیرا موضوع خرید توسط چین، یکی از کانون‌های اصلی توجه در بازار طلا است.»

با این حال،‌ بازیابی موقف قیمت طلا در حالی رقم خورد که شاخص دلار و بازده اوراق خزانه‌داری آمریکا با افزایش همراه شد و تمرکز بازار به سوی انتشار داده‌های تورمی آمریکا که قرار است در روز چهارشنبه منتشر شود، سوق پیدا کرده است؛ همان روزی که تصمیم درباره مسیر سیاست‌گذاری فدرال رزرو درباره نرخ بهره مشخص می‌شود.

انتظار نمی‌رود بانک مرکزی آمریکا طی این هفته تغییری در مسیر خود ایجاد کند، اما تمرکز اصلی روی اظهارات جروم پاول – رئیس فدرال رزرو – و اصلاحات مربوط به پیش‌بینی‌های اقتصادی توسط سیاست‌گذاران خواهد بود.

نرخ‌های بهره بالاتر، هزینه فرصت نگهداری فلز زرد را افزایش می‌دهد.