میزان وام ازدواج برای تمامی زوجین چقدر است؟ / این زوج‌ها می‌توانند ۳۵۰میلیون تومان وام قرض‌الحسنه بگیرند

میزان وام ازدواج برای تمامی زوجین چقدر است؟ / این زوج‌ها می‌توانند ۳۵۰میلیون تومان وام قرض‌الحسنه بگیرند
بر اساس مصوبه مجلس، میزان وام ازدواج برای زوج‌هایی که زیر ۲۵سال دارند، ۵۰میلیون تومان نسبت به سایرین بالاتر تعیین شده است.

یکی از دغذغه‌های اصلی زوجین در ابتدای زندگی مشترک تامین هزینه‌های مورد نیاز برای خرید جهیزیه، برگزاری مراسم ازدواج، اجاره خانه و … است. از آنجایی که تامین تمامی هزینه‌ها با وجود نرخ تورم فعلی بسیار سخت و دشوار به نظر می‌رسد، دریافت وام ازدواج برای زوجین یکی از راه‌های تامین منابع برای برخی هزینه‌های ازدواج به شمار می‌رود.

واریز «وام ازدواج» فرزندان بازنشستگان کشوری

وام ازدواج به صورت قرض‌الحسنه، توسط بانک‌های عامل به زوجین پرداخت می‌شود. میزان وام ازدواج در بودجه 1403 دست خوش تغییرات جدی شده است.

کدام زوج‌ها می‌توانند وام ازدواج 300میلیونی بگیرند؟

نمایندگان مجلس، در اسفندماه 1402 و در جریان بررسی لایحه بودجه 1403، میزان وام ازدواج برای زوجین را تعیین کردند. بر اساس مصوبه مجلس، زوجینی که تاریخ عقد آنها از از اول فروردین 1401 به ثبت رسیده است، می توانند از وام 300میلیونی استفاده کنند.

وام 350میلیونی به کدام گروه از زوج‌ها تعلق می‌گیرد؟

نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه میزان وام ازدواج را برای زوج‌هایی که زیر 25سال دارند، 350میلیون تومان تعیین کردند.همچنین زوجه ها باید زیر23سال باشند که بتوانند وام 350میلیونی دریافت کنند.

همچنین بر اساس مصوبه مجلس میزان وام ازدواج برای زوجین بالای 25 سالی که تاریخ عقد آنها از اول فروردین 1401 به بعد به ثبت رسیده است، 300میلیون تومان است که باید از سوی بانک عامل به آنها پرداخت شود.

دوره بازپرداخت وام ازدواج چقدر است؟

زوج‌هایی که وام ازدواج 300 میلیون تومانی دریافت می‌کنند باید این مبلغ را در دوره 10 ساله به بانک پرداخت کنند.یکی از شروط اصلی دریافت وام ازدواج این است که زوجین پیشتر این وام را دریافت نکرده باشند و عقد آنها در محضر به ثبت رسیده باشد.

میزان وام ازدواج برای زوج‌های زیر 25سال در لایحه بودجه 350میلیون تومان در نظر گرفته شده است که این گروه هم مانند سایرین باید در یک دوره 10 ساله وام خود را تسویه کنند و تمامی شرایط دریافت وام آنها با سایر گروه‌ها یکسان است و تنها مبلغ 50هزار تومان به عنوان الگوهای تشویقی جوانی جمعیت در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

بخشنامه وام ازدواج سال 1403 کی ابلاغ شد؟

در اردیبهشت ماه سال جاری، بانک مرکزی بخشنامه وام ازدواج برای سال 1403 را ابلاغ کرد که بر اساس آن، دریافت کنندگان وام ازدواج تنها به یک ضامن نیاز دارند که در صورت عدم تکافوی اعتبار متقاضیان پس از اعتبار سنجی، به منظور تامین رکن ضامن، موسسات اعتباری موظفند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آنها یا سایر دارایی های مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.

درحالی که دولت در سال 1402 وعده افزایش چشمگیر میزان وام ازدواج را داده بود، اما مبلغ 300 میلیون تومان نه به میل دولت بلکه به اصرار مجلس به تصویب رسید.

صف وام ازدواج صفر نشد

درحال حاضر بسیاری از زوجین برای دریافت وام ازدواج با مشکل جدی رو به رو هستند و هنوز پرداخت وام به صورت جدی در بانک‌ها انجام نمی‌شود و برای دریافت وام باید در صف قرار بگیرند، درحالی که ارزش میزان وام ازدواج بر اساس تورم افسارگسیخته روز به روز در حال کاهش است و قدرت تامین هزینه‌های زوجین از دست می‌رود.

اخباراقتصاد
پربازدیدوام

آخرین اخبار

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی