آشنایی با تکنولوژی نوروفیدبک: راهی نوین برای بهبود عملکرد ذهنی و انگیزش

نوروفیدبک، به‌عنوان یکی از جدیدترین و پیشرفته‌ترین روش‌های درمانی در حوزه علوم عصبی، توانسته است توجه بسیاری از متخصصان و بیماران را به خود جلب کند. این تکنولوژی نوین که به‌نوعی آموزش مغز محسوب می‌شود، با استفاده از بازخوردهای لحظه‌ای و دقیق، فعالیت‌های مغزی را بهبود می‌بخشد. تکنیک‌های مختلف بازخورد درمانی به تنظیم عملکردهای شناختی، رفتاری و احساسی شما کمک می‌کنند. از جمله بهترین تکنیک‌ کاربردی آن در مجموعه نوین مشاوره، می‌توان به درمان لورتا نوروفیدبک اشاره کرد.

درمان از طریق بازخوردهای عصبی و مغزی به چه شکل است؟

نوروفیدبک چیست؟ این پرسش برای درک اهمیت بررسی بازخوردهای مغزی ضروری است. این روش، نوعی بیوفیدبک است که از فعالیت عصبی شما برای آموزش مغز در جهت تنظیم امواج آن استفاده می‌کند.

مغز شما از میلیاردها سلول عصبی تشکیل شده است که دائما در حال فعالیت و ارسال پیام به یکدیگر هستند. این فعالیت الکتریکی به‌عنوان امواج مغزی شناخته می‌شود.

الگوهای امواج مغزی با حالات مختلف ذهنی و روانی شما مرتبط هستند. برای مثال، الگوهای امواج مغزی شما در حالت خوشحالی، با حالت مضطرب یا افسرده، تفاوت دارد.

در طول یک جلسه نوروفیدبک درمانی، سنسورهایی روی سر شما قرار داده می‌شود تا فعالیت مغزتان اندازه‌گیری شود. این اطلاعات به یک کامپیوتر منتقل شده و بر اساس آن، سیگنالی به‌عنوان بازخورد به شما ارائه می‌شود. این بازخورد می‌تواند بصری، صوتی یا لمسی باشد. با تفسیر این بازخورد، یاد می‌گیرید که چگونه فعالیت مغز خود را کنترل کرده و الگوهای امواج مغزی‌تان را به سمت تعادل و سلامتی هدایت کنید.

تکنیک درمانی توموگرافی کم‌وضوح الکترومغناطیسی (LORE-TA)

لورتا مجموعه‌ای از الگوریتم‌های ریاضی پیچیده است که با استفاده از داده‌های حاصل از الکتروانسفالوگرافی (EEG)، موقعیت سه‌بعدی فعالیت‌های خاص مغز را با دقت بالا تخمین می‌زند.

به‌عبارت‌دیگر، لورتا مانند یک GPS عمل می‌کند و به ما می‌گوید که فعالیت‌های مغزی در کدام بخش از مغز و در چه عمقی رخ می‌دهند. تصویربرداری عصبی نوروفیدبک به دو دسته اصلی تقسیم می‌شود:

  • تصویربرداری ساختاری: این تصویربرداری به بررسی ساختار و آناتومی مغز می‌پردازد و برای تشخیص تومور مغزی یا آسیب‌های ناشی از سکته کاربرد دارد.
  • تصویربرداری عملکردی: این روش بر فعالیت مغز تمرکز دارد و نشان می‌دهد که بخش‌های مختلف مغز در انجام وظایف گوناگون چگونه عمل می‌کنند.

لورتا در دسته دوم، یعنی تصویربرداری عملکردی قرار می‌گیرد و اطلاعات ارزشمندی در مورد نحوه پردازش اطلاعات در مغز و واکنش‌های آن به محرک‌های مختلف ارائه می‌دهد.

نوروفیدبک برای درمان چه بیماری‌هایی مناسب است؟

این روش درمانی از طریق شناسایی مناطق درگیرشده مغز با اختلالات و بیماری‌های خاص، کمک می‌کند تا الگوی امواج مغزی را در راستای درمان و پایدارتر کردن مشکلات، آموزش دهیم. از جمله بیماری‌هایی که این روش برای آن‌ها موثر واقع شده‌ است:

اختلال نقص توجه و تمرکز (ADHD)

این روش می‌تواند به افراد مبتلا به ADHD کمک کند تا تمرکز، توجه و کنترل تکانه خود را بهبود بخشند. مطالعات نشان می‌دهد که درمان از طریق بازخوردهای مغزی، به‌اندازه داروهای شیمیایی درمان این اختلال، موثر است.

اختلال اضطراب

نوروفیدبک به افراد مبتلا به اضطراب کمک می‌کند تا علائم خود مانند حملات پنیک، لرزش، تپش قلب و بی‌خوابی را کاهش دهند. این روش از طریق آموزش‌های شناختی و رفتاری این کار را انجام می‌دهد.

افسردگی

افراد مبتلا به افسردگی می‌توانند از طریق آموزش الگوهای مغزی، خلق‌وخو، انگیزه و سطح انرژی خود را ارتقا بخشند. بدین ترتیب، افراد مبتلا لازم نیست تا سراغ داروهای شیمیایی بروند که سطح انرژی آن‌ها را در طول روز پایین می‌آورد.

اعتیاد

جالب است که این روش نوین آموزش مغزی، به افراد دارای اعتیاد این فرصت را می‌دهد تا بر میل و ‌هوس غیرقابل‌کنترل و علائم مربوط به آن غلبه کنند. این روش می‌تواند یک مکمل برای سایر روش‌های ترک اعتیاد باشد.

کنترل خشم

نوروفیدبک می‌تواند به افراد مبتلا به مشکلات کنترل خشم کمک کند تا واکنش‌های عاطفی خود را تنظیم کرده و از رفتارهای تکانشی اجتناب کنند. در نتیجه، استفاده از داروهای آرام‌بخش به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

اختلال وسواس فکری – اجباری (OCD)

کاهش و کنترل افکار و رفتارهای وسواسی – اجباری یکی از اصلی‌ترین کاربردهای بازخورد درمانی است. به کمک این روش، الگوهای ایجادکننده این احساسات شناسایی و از شدت آن‌ها کاسته می‌شود.

اهمیت نقشه مغزی در درمان نوروفیدبک

نقشه‌برداری مغز که به‌عنوان QEEG (الکتروانسفالوگرافی کمی) نیز شناخته می‌شود، یک روش غیرتهاجمی برای اندازه‌گیری و تجزیه‌وتحلیل فعالیت الکتریکی مغز است.

در این روش، از نقشه‌برداری برای ایجاد یک «خط مبنا» از فعالیت مغزی استفاده می‌شود. این خط مبنا سپس به‌عنوان نقطه مرجعی برای مقایسه پیشرفت در طول درمان مورد استفاده واقع می‌شود.

نقشه‌برداری مغز می‌تواند در این شیوه درمانی به دو روش مفید باشد:

  • شناسایی مناطق مشکل‌دار مغز: نقشه‌برداری مغز به شناسایی مناطقی از آن که ممکن است عملکرد حسی یا رفتاری شما را مختل کرده باشند کمک می‌کند. از این اطلاعات برای آموزش کنترل مناطق خاصی از مغز استفاده می‌شود تا مناطق مشکل‌دار به سمت رفتار سالم هدایت شوند.
  • نظارت بر پیشرفت: نقشه‌برداری مغز را می‌توان برای نظارت بر پیشرفت فرد در طول درمان نوروفیدبک استفاده کرد. درواقع به درمانگر و مراجعه‌کننده کمک می‌کند تا ضرورت‌های جلسات درمانی را اولویت‌بندی کرده و مسیر پیشرفت را مدیریت کنند.

جمع‌بندی

بهترین مرکز نوروفیدبک در کرج، به شما این امکان را می‌دهد تا از مزایای بی‌شمار این روش درمانی نوین بهره‌مند شوید. روش بازخورد درمانی مغزی، نوعی بیوفیدبک است که به شما کمک می‌کند تا کنترل مغز خود را به دست بگیرید و سبک زندگی‌تان را ارتقا دهید. نوروفیدبک درمانی غیرتهاجمی و بدون دارو، با آموزش مغز شما برای تنظیم امواج، به طیف گسترده‌ای از مشکلات و اختلالات رسیدگی می‌کند.

سوالات متداول

1. هر جلسه بازخورد درمانی مغزی چقدر طول می‌کشد؟

هر جلسه این روش، به‌طور متوسط بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد.

2. چند جلسه برای اثربخشی این روش درمانی نیاز است؟

اکثر افراد برای مشاهده نتیجه مطلوب به ۱۰ تا ۲۰ جلسه درمانی نیاز دارند.

3. هزینه درمان نوروفیدبک چقدر است؟

هزینه آن بسته به محل زندگی، ارائه‌دهنده و تعداد جلسات موردنیاز متفاوت است. تنها باید توجه کرد که این روش تحت پوشش شرکت‌های بیمه درمانی نیست.

منبع: https://novinmoshavere.com/

انتهای رپورتاژ آگهی/

فناوریکسب و کار
رپورتاژ

آخرین اخبار

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی