تسویه مطالبات حقوق بازنشستگان آغاز شد

تسویه مطالبات حقوق بازنشستگان آغاز شد
در روزهای اخیر، جلسه‌ای در کانون عالی کارگران بازنشسته کشور با حضور رئیس هیئت مدیره و دبیر کانون عالی، رئیس و اعضای هئیت مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران و اعضای کارگروه فنی «گروه شورای عالی رفاه بازنشستگان» با موضوع مطالبات بازنشستگان و مستمری بگیران، برگزار شد.

در این نشست در ارتباط با ماده ۹۶ و لزوم بازنگری در تعیین مستمری سالیانه بازنشستگان براساس مفاد این ماده، نحوه متناسب سازی لایحه مصوبه برنامه توسعه هفتم و چالش‌های پیش رو در سه سال متوالی منتهی به سال ۱۴۰۵، تامین منابع مالی سازمان از طریق بیمه پردازی‌ها و همچنین آورده‌های هلدینگ شستا و نحوه مدیریت این مجموعه بزرگ سازمان تامین اجتماعی و تامین درمان و بیمه‌های تکمیلی، بحث شد.

اعضای حاضر در نشست در خصوص ماده ۹۶ و لزوم تغییرات اصولی در تفسیرسازمان تامین اجتماعی از این ماده گفتگو کردند. همچنین قرار بر این شد جهت تفسیر صحیح ماده ۹۶ و دستیابی به یک فرمول خاص که در آن هزینه‌های زندگی و سبد معیشت واقعی بازنشستگان لحاظ شده باشد، به نحوی که اثر فرمول افزایش پلکانی معکوس ملغی شود، جلساتی با کانون و مسئولین سازمان تامین اجتماعی برگزارشود.

موضوع دیگر مورد گفتگو، فرمول متناسب سازی درلایحه برنامه هفتم توسعه بود که به صورت ۴۰ درصد در ۱۴۰۳، ۳۰ درصد در ۱۴۰۴ و ۳۰ درصد در ۱۴۰۵ با اعمال ضریب ۹۰ درصد، مطرح شده است و حاضرین اتفاق نظر داشتند بر اینکه این شیوه متناسب سازی برای بازنشستگان تامین اجتماعی تا ۸۰ درصد حقوق شاغل همتراز را در پایان سال ۱۴۰۵ موجب می‌شود و این ۲۰ درصد افت، نتیجه عدم هماهنگی موضوع متن لایحه متناسب سازی است که معادل ۹۰ درصد حقوق شاغلین برای بازنشستگان کشوری و لشگری مطرح بوده و با همان مفاهیم و ادبیات برای بازنشستگان تامین اجتماعی به ۸۰ درصد همترازی با حقوق شاغلین منجر می‌شود.

در ادامه مقرر شد هنگام تصویب و برگشت لایحه مذکور از شورای نگهبان به مجلس و نهایتا پس از ابلاغ به هیئت وزیران، جلسات تعیین فرمول نهایی با سازمان تامین اجتماعی، با هماهنگی کارشناس مطلع کمیته تخصصی شورای عالی رفاه برگزار و از کارشناسان و اساتید آگاه در این رابطه دعوت به عمل آید.

گفتنی است که زمان اجرای متناسب سازی از تاریخ یکم فروردین ۱۴۰۳ است و حتی اگر تا دو ماه آینده لایحه از طریق شورای نگهبان تصویب وابلاغ شود، الزاما متناسب سازی ازهمان ابتدای سال جاری اجرایی شده و معوقات پرداخت خواهد شد.

بازنشستگان کارگری در واکنش به عدم اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، تاکید دارند: حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی عموما زیر خط فقر است و این بازنشستگان بیش از سایر گروه‌ها به ترمیم حقوق و اجرای همسان‌سازی نیاز دارند. انتظار داریم تامین اجتماعی و دولت در این زمینه پاسخگو باشند و اعلام کنند که چه زمانی و براساس چه فرمولی قرار است متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کارگری کشور اجرایی شود.

مریم فکری: ۱۷ روز که بگذرد، یک فصل از سال ۱۴۰۳ به پایان می‌رسد و بازنشستگان نگاه‌شان تنها به خبرهایی بلاتکلیف از زمان اجرای همسان‌سازی حقوق است. متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران از محل افزایش مالیات بر ارزش افزوده، تکلیف برنامه هفتم توسعه است که بایستی از ابتدای امسال اجرایی شود. اما با وجود گذشت نزدیک به دو ماه از سال، نه برنامه هفته به مرحله اجرایی رسیده و نه تکلیف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان روشن شده است.

داود منظور، رییس سازمان برنامه و بودجه در تازه‌ترین اظهارنظر درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان گفته است: حقوق یک بخشی از بازنشستگان توسط صندوق‌های دولتی و بخشی دیگر توسط صندوق‌های غیردولتی پرداخت می‌شود. در قانون برنامه توسعه هفتم برای بخش‌های دولتی بودجه‌ای در نظر گرفتیم تا به صورت مداوم و بدون خلل حقوق پرداخت شود؛ به طوری که در سال اول ۴۰ درصد و در دو سال بعد هم ۶۰ درصد اجرایی شود که منابع آن در قانون بودجه امسال دیده شده است.

به گفته او، در بودجه امسال یک درصد به مالیات بر ارزش افزوده اضافه کردیم تا از این محل ۵۰ هزار میلیارد تومان به حقوق بازنشستگان اختصاص پیدا کند.

منظور تاکید کرده است: با ابلاغ قانون بودجه در حال تنظیم احکام حقوقی بازنشستگان هستیم و جلسات با صندوق‌های بازنشستگی شروع شده که در روزهای آینده تکمیل خواهد شد. مقدمات اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را انجام می‌دهند و از ابتدای سال اجرایی خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد بازنشستگان تأمین اجتماعی هم گفته است: تامین اجتماعی در ارتباط با صدور احکام همسان‌سازی اقدام می‌کند و در قانون بودجه پیش‌بینی شده که دولت ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از بدهی خودش را به تامین اجتماعی پرداخت کند تا این موضوع اجرایی شود که در حال برگزاری جلسات هستیم تا نحوه پرداخت به این مبلغ نهایی شود.

پیش از این نیز وزیر کار درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان گفته بود: افزایش حقوق بازنشستگان تامین‌اجتماعی و سایر صندوق‌هایی که تحت پوشش وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی بودند، اجرا، اعمال و پرداخت شد، اما در موضوع همسان سازی باید تامین منابع صورت بگیرد.

به گفته صولت مرتضوی، مجلس مبالغی را برای ما در نظر گرفته که نیازمند زمان است، اما هرچه که پرداخت شود هم در صندوق بازنشستگی و هم در سازمان تامین اجتماعی عملیاتی و اجرا خواهد شد.

او همچنین در اظهارنظر دیگری در پاسخ به این‌که متناسب و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با توجه به این که احکام برنامه هفتم ابلاغ نشده مانده است، چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد، عنوان کرده؛ باید ابلاغ شود. همسان‌سازی زمانی که قانون ابلاغ شود، اجرا خواهد شد. حال با توجه به این که گفته می‌شود اصلاحیه آورده‌اند، آن اصلاحیه هم اصلاح شود، قطعا همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از تاریخ اجرای قانون انجام خواهد بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی متذکر شده؛ تاریخ اجرایی برنامه هفتم از ابتدای سال ۱۴۰۳ یعنی از اول فرودین سال ۱۴۰۳ خواهد بود. هرگونه اصلاحی در احکام بازنشستگان عزیز از اول فرودین ۱۴۰۳ اعمال می‌شود.

اخباراقتصاد
بازنشستگانپربازدید

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی