ترمیم حقوق کارگران از این ماه بالاخره کلید خورد / اولتیماتوم مجلس درباره تغییر فرمول افزایش حقوق کارگران

ترمیم حقوق کارگران از این ماه بالاخره کلید خورد / اولتیماتوم مجلس درباره تغییر فرمول افزایش حقوق کارگران
علی بابائی کارنامی در مورد نقش شورای عالی کار در تعیین دستمزد و حقوق کارگران، گفت: متاسفانه هر ساله سیاست‌های مزدی کارگران بر اساس شورای عالی کار با ابهامات فراوانی روبرو است.

نماینده ساری در مجلس با بیان اینکه تعیین حقوق کارگران بر اساس تورم شاخص دقیقی نیست گفت: این تناسب می‌تواند ۲۰ درصد بالا یا پایین تورم باشد.

بابایی با اشاره به پیشنهاد شورای عالی کار مبنی بر اتخاذ تصمیم اساسی از سوی مجلس برای افزایش حقوق کارگران، تصریح کرد: پیشنهاد این لایحه از سوی دولت رد شد که کاملاً با اصول اساسی تعیین حقوق و دستمزد همچون آیین نامه تعیین حقوق که تاکید به سه جانبه گرایی، چانه زنی و مذاکره بوده، مغایرت دارد و گزینه‌هایی متناسب با تورم سال مطرح شده که شاخص قطعی نبود چرا که این تناسب می‌تواند ۲۰ درصد بالا یا پایین تورم باشد.

بابایی کارنامی با اشاره به نظر دیوان عدالت اداری در تعیین حقوق و دستمزد بر مبنای تورم، اظهار داشت: تعیین حقوق و دستمزد کارگران متناسب با تورم دست وزیر کار را در تعیین این مهم باز گذاشته است، به همین دلیل نمی‌توان موضوع شفافی در این مقوله تعیین کرد، این نقیصه بزرگی است که باید در دولت چهاردهم در دستور کار قرار بگیرد.

نماینده مردم در مجلس دوازدهم با تاکید به افزایش حقوق و دستمزد کارگران که نماینده کارگری از امضای آن امتناع کرد؛ گفت: نماینده بدنه کارگری افزایش حقوق کارگران را امضا نکرده چرا که وجاهت قانونی ندارد و اصل سه جانبه گرایی در ساختار وزارت کار در خصوص تعیین حقوق و دستمزد حدود و ثغور آن مشخص نیست یا اگر باشد سلیقه‌ای اجرایی می‌شود که باید فکری اساسی از منظر قانون برای آن انجام داد.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با بیان اینکه افزایش حقوق و دستمزد، موافقان و مخالفان سرسختی دارد، اظهار داشت: در بررسی برخی از موضوعات، موافقان و مخالفانی هستند که دیدگاه‌های خود را مطرح می‌کنند، در مسئله چالش برانگیز افزایش حقوق کارگران سرمایه نسبت به ساختارها اهمیت بیشتری دارد، متاسفانه موضوع حمایت از کارگران بیشتر تبدیل به ابزاری برای رسیدن به اهداف انتخاباتی شده است.

بابایی کارنامی با انتقاد از سوء استفاده‌گری مسئولان برای رسیدن به اهداف خود با تبلیغات در حمایت از کارگران، تاکید کرد: گروهی فقط در زبان حمایتگر کارگران هستند در جایگاه عمل که باید به جیب، غرور و امنیت شغلی کارگران توجه شود نیم نگاهی هم صورت نمی‌پذیرد، به اعتقاد بنده جریان “سرمایه” نفوذ بسیاری دارد و قوانین باید تصویب یا به مرحله اجرا برسند تا مسئله حقوق کارگران یکبار برای همیشه رفع شود. رسانه‌ها بهترین حامی کارگران تا به امروز در تمام حوزه‌ها بودند.

وی با بیان اینکه برخی از قوانین مغز ندارند و تنها دارای ظاهری پسندیده هستند، اظهار داشت: به فرض مثال بارها در قانون عنوان شده توجه به حقوق مشروع کارگران باید اجرایی و عملیاتی شود که بسیار منطقی و عادلانه است، اما در مرحله اجرا بسیار ضد و نقیض است، در موضوع تدوین و اجرای قوانین کارگری حرف و حدیث بسیار است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با تاکید بر اینکه فراکسیون کارگری در این دوره تشکیل می‌شود، اظهار داشت: کمیسیون اجتماعی نقش تعیین کننده‌ای در حقوق کارگران دارد، متاسفانه این کمیسیون در چند دوره درگیر موضوعاتی شده که از اولویت‌ها و دغدغه اصلی جامعه نبوده است، مطالبات حقوق کارگران، بازنشستگان و کارمندان از مهمترین مباحث این کمیسیون است.

بابایی کارنامی با اشاره به موضوع پررنگ شدن رابطه‌ها به جای ضابطه‌ها در تعیین حقوق و دستمزد کارگران، یادآور شد: اگر سه دهه اخیر را بررسی کنیم به این مسئله پی خواهیم برد که رابطه‌ها بسیار پر رنگ‌تر از ضابطه‌ها بوده‌اند، به فرض مثال در زمان تعیین حقوق و دستمزد تمام آمارها تحلیلی می‌شود که این مسئله بسیار در دولت باب شده است بی تردید مجلس به این مسئله ورود خواهد داشت.

این نماینده مردم با بیان اینکه بیش از صد نفر از نمایندگان اقدام به امضای تشکیل فراکسیون کارگری داشته‌اند، اظهار داشت: مجلس دوازدهم بی‌تردید فراکسیون کارگری را تشکیل خواهد داد با این تفاوت که تعاون محوری در رسیدگی به کارگران مورد توجه قرار می‌گیرد، فراموش نکنیم جامعه کارگری اساس آن تولید است.

اخباراقتصاد
پربازدید

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی