خبر داغ: حراج عیدانه محصولات ایران خودرو برای متقاضیان در روز ۱۴ خرداد | شرایط فروش فوری را بخوانید + جزییات

خبر داغ: حراج عیدانه محصولات ایران خودرو برای متقاضیان در روز ۱۴ خرداد | شرایط فروش فوری را بخوانید + جزییات

شرایط طرح فروش فوری سه محصول ایران خودرو شامل سورن پلاس، تارا دستی و پژو ۲۰۷ دستی سقف شیشه ای خرداد ۱۴۰۳ اعلام شد.

بررسی مشخصات فنی تارا
سدان تارا محصولی بود که از دل پروژه شکست‌خورده ایکاپ (IKAP/جوینت ونچر IKCO و PSA) با دردسر بسیار زیاد بیرون آمد. این خودرو حاصل خروج خودروسازان فرانسوی از قرارداد مشترک با ایران خودرو در دوران پس از تحریم بود. اما ایکو موفق شد پلتفرم پژو ۳۰۱ را که قرار بود از سوی این شرکت در کشور مونتاژ شود، در اختیار بگیرد و با اعمال برخی تغییرات، پلتفرمی تحت عنوان پلتفرم ملی IKP1 را خلق کند. بر اساس این پلتفرم خودرویی جدید با نام تارا به سبد محصولات ایران خودرو افزوده شد. جدیدترین تیپ این خودرو با نام تارا V4 LX در سال ۱۴۰۲ به بازار آمد.

+ افزایش سطح امکانات رفاهی و ایمنی
+ استفاده از پیشرانه رایج TU5

– توان فنی پایین

– کیفیت مونتاژ نامناسب

– ضعف طراحی

مشخصات فنی
طراحی پلتفرم جدید برای هر خودروساز کاری از نظر مهندسی بسیار دشوار و از دیدگاه تولید بسیار هزینه‌بر است. دستیابی ایکو به پلتفرم پژو ۳۰۱ در نوع خود یک خوش‌شانسی به حساب می‌آید. اما طراحی موتور جدید نیز برای هر خودروساز کاری دشوار و هزینه‌بردار است. در نتیجه ایکو به‌جای استفاده از یک پیشرانه مدرن‌تر، به سراغ همان پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپ TU5 پژو رفت که با استفاده در خودروهایی چون پژو ۲۰۶، پژو پارس، دانگ فنگ H30 کراس و حالا تارا، به‌راستی یک عتیقه در صنعت خودروسازی جهان، و حتی ایران به حساب می‌آید.

با وجود قدمت بسیار زیاد این پیشرانه معمولی و نسبتا کم‌مصرف، مزیت استفاده از آن به معنای فراوانی قطعات فنی و سهولت تعمیرات برای مصرف‌کننده است. از این رو مالک خودرو حداقل از نظر ویژگی‌های فنی، دوام و فراوانی اجزای این پیشرانه، تا حدودی آسوده‌خاطر است.
گیربکس به‌کاررفته در تارا دو نمونه دستی ۵ و ۶ سرعته و یک نمونه اتوماتیک ۶ سرعته است که در کنار یکدیگر، تارا را به یک خودرو با ۴ تیپ تولیدی مختلف شامل V1 و V2 و V3 و V4 دسته‌بندی می‌کند. تمایز در نمونه دستی و اتوماتیک تارا در تیپ‌های مختلف در اختلاف وزن ۱۰۰ کیلوگرمی نسخه اتوماتیک (حدود ۱۰۰ کیلوگرم سنگین‌تر از نمونه دستی) و ضعف ۰.۵ ثانیه‌ای در شتاب‌گیری اولیه تیپ اتوماتیک است که با وجود اختلاف وزن، کاملا طبیعی است.

از این رو ماشین تارا از دیدگاه حس و حال سواری در بهترین حالت چیزی شبیه به پژو ۲۰۶ سدان تیپ ۵ و ۶ است و مالک به ناچار باید با رانندگی کسل‌کننده آن کنار بیاید.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو خطی بنزینی
حجم موتور ۱.۶ لیتر
سیلندر / سوپاپ ۴ / ۱۶
تنفس موتور طبیعی
قدرت ۱۱۳ اسب بخار
گشتاور ۱۴۴ نیوتن.متر
گیربکس ۵ و ۶ سرعته دستی
۶ سرعته اتوماتیک

اخباراقتصادخودرو
پربازدیدثبت نام خودرو

آخرین اخبار

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی