خاطرات جانشین فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا(ص) از روزهای آغار جنگ تحمیلی

سرلشکر «حسین حسنی سعدی» روز چهارشنبه در آیین اختتامیه نمایشگاه کتاب صلح و دفاع دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش ضمن بررسی اوضاع کشور در ابتدای جنگ تحمیلی گفت: برای آنکه بدانیم ارتش در آغاز جنگ در چه وضعیتی به سر می‌برد، نیاز داریم که وقایع ۲۰ ماه پیش از آن را تحلیل و بازگویی کنیم.

جانشین فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا(ص) با بیان این که اگر ضدانقلاب موفق می‌شد بخش‌هایی از کشورمان را تجزیه کند، جنگ تحمیلی هم آغاز نمی‌شد، افزود: زمانی که جنگ تحمیلی آغاز شد دو سوم نیروهای ارتش در مناطق غربی و جنوبی کشور درگیر بودند، با این حال در چنین شرایطی ضد انقلاب هم تلاش داشت تا ارتش تضعیف شود؛ به عنوان مثال «کودتای نقاب» برای این شکل گرفت که اگر هم موفق نشود، باعث تضعیف ارتش شود.

وی ادامه داد: وقتی که فرودگاه مهرآباد تهران بمباران شد، شهید نامجو خواستار آن شد تا دانشجویان دانشگاه افسری ارتش وارد جنگ شوند که عصر همان روز این اجازه داده شد؛ بر این اساس پنج گردان از دانشجویان افسری با ۱۰ فروند هواپیمای سی ۱۳۰ به اهواز اعزام شد.

سرلشکر حسنی سعدی با اشاره به وضعیت ارتش در زمان پیروزی انقلاب اسلامی افزود: زمانی که انقلاب در ۲۲ بهمن ۵۷ به پیروزی رسید، شورای فرماندهی ارتش تصمیم گرفت که همبستگی خود را با انقلاب اعلام کند، به همین جهت یگان‌های ارتش که در خیابان‌ها بودند، به پادگان‌ها بازگشتند.

جانشین فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء (ص) ادامه داد: این در حالی بود که مردم کلانتری‌ها را غارت کرده بودند و حتی به پادگان‌ها که وارد شدند، هرچه از اموال پادگان‌ها می‌توانستند را با خود بردند؛ بدین ترتیب در ۲۳ بهمن ارتش به ویژه نیروی زمینی به یک‌باره از هم پاشید و بی نظمی بی‌سابقه‌ای در ارتش بوجود آمد.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی بود که عناصر ضد انقلاب در کردستان به پادگان مهاباد حمله و آن را تصرف کردند. آنها سپس به پادگان ارتش در سنندج حمله کردند؛ چون وقتی انقلاب شد، کسی پیش‌بینی تحرکات ضد انقلاب و مقابله با آنها را نکرده بود.

سرلشکر حسنی سعدی اضافه کرد: ضد انقلاب قصد داشت ارتش را تضعیف کند، بر همین اساس بود که عنوان شد لشکر ۹۲ زرهی قصد کودتا دارد؛ البته برخی‌ها هم در داخل در این تضعیف نقش داشتند.

جانشین فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء (ص) در ادامه با بیان اینکه ارتش توانست ابتدا پیشرفت ارتش عراق را متوقف سازد و سپس آن را از کشورمان اخراج کند، عنوان کرد: ارتش در یک سال اول جنگ تحمیلی توانست ۵۴ گردان پیاده را تشکیل و سپس در سال دوم جنگ، عملیات ثامن الائمه (ع) را انجام دهد.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه علمی دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش گفت: این دانشگاه می‌تواند مجموعه فعالیت‌های ارتش در دوران دفاع مقدس را به‌شکل مکتوب جمع آوری و در اختیار آیندگان و دانشجویان قرار دهد و در آن به واقعیات جنگ و نقش خانواده های رزمندگان در آن برهه تاریخی پرداخته و برای آیندگان تشریح کنند.

در پایان این نشست از تعدادی از استادان و پیشکسوتان برگزار کننده نمایشگاه تجلیل شد.

23219

سیاسی
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی