واریز 12 میلیونی معوقات همسان سازی حقوق بازنشستگان در 1403 / تیر خلاص شورای نگهبان برای همسان سازی حقوق بازنشستگان 

1 دیدگاه

واریز 12 میلیونی معوقات همسان سازی حقوق بازنشستگان در 1403 / تیر خلاص شورای نگهبان برای همسان سازی حقوق بازنشستگان
سخنگوی شورای نگهبان گفت:‌ در رابطه با همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هیچ ابهام و اشکالی نداشتیم اما لایحه برنامه هفتم به خاطر برخی موضوعات و مواد دیگر به مجمع ارسال شد که من شنیدم چهارشنبه گذشته مواردی رفع ایراد شده است اما مواردی هم هنوز باقی مانده است.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره مصوبه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ابراز داشت: ما در شورای نگهبان چون این موضوع در برنامه هفتم آمده بود در این رابطه هیچ ابهام و اشکالی نداشتیم، اما لایحه برنامه هفتم بخاطر برخی موضوعات و مواد دیگر به مجمع ارسال شد که من شنیدم چهارشنبه گذشته مواردی رفع ایراد شده است اما مواردی هم هنوز باقی مانده است. اما در نهایت از زمانی که این قانون تایید و ابلاغ شود از ۱/۱ سال ۱۴۰۳ لازم‌الاجرا خواهد بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: لایحه برنامه هفتم تا چند روز آینده و بعد از رفع مشکلات در مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ خواهد شد.
داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص ابلاغ قانون برنامه هفتم در روزهای پایانی دولت سیزدهم گفت: از ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ تا همین روزها دولت برای ابلاغ قانون برنامه هفتم در حال پیگیری بوده و این موضوع در مجلس، شورای نگهبان و شورای عالی نظارت بررسی و پیگیری شده که این لایحه دولت به قانون تبدیل شود.

وی افزود: در آستانه یک سالگی ارائه این لایحه تمامی اختلافات بین مجلس و دولت ،شورای نگهبان و مجمع تشخیص برطرف شده و تنها ۵ تا ۶ مورد باقی مانده است.

منظور اظهار کرد: امیدواریم در مجمع تشخیص مصلحت این ۵تا ۶ مورد رفع و قانون برنامه هفتم تا چند روز آینده ابلاغ شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه توضیح داد: برنامه هفتم یک برنامه تحول گرا بوده و رویکردهای تحولی چشم گیری را در همه حوزه های مختلف از جمله بخش های دفاعی،امنیتی، اقتصادی ایجاد می کند.

وی افزود: امیدواریم این قانون هرچه سریعتر ابلاغ شود و دولت بسترهای اجرائی را فراهم کند تا یک ماه باقی مانده دولت ابلاغ شود‌.

داود منظوردر نشست خبری اظهار کرد: در برنامه هفتم موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان دیده شده که طی سه سال اجرای شود؛ به طوری که در سال اول ۴۰ درصد و در دو سال بعد هم ۶۰ درصد اجرایی شود.

وی افزود: در مورد صندوق‌های بازنشستگی بخش دولتی پیش‌بینی شده امسال منابع حاصل از افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده که ۵۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده به این موضوع اختصاص یابد.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: با ابلاغ قانون بودجه در حال تنظیم احکام حقوقی بازنشستگان هستیم و جلسات با صندوق‌های بازنشستگی شروع شده که در روزهای آینده تکمیل خواهد شد.

داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه امروز در نشست خبری اظهار کرد: مساله تأمین مالی در اقتصاد پیش نیاز توسعه و رشد اقتصادی محسوب می‌شود. طی ۳ سال گذشته وزارت اقتصاد و بانک مرکزی تلاش کردن تا فرایند تأمین مالی کوتاه مدت را تسهیل و تسریع بخشند که یکی از این گزینه‌ها اوراق گام بود. امسال نیز اوراق گام به عنوان مهم‌ترین گزینه برای تأمین مالی محسوب می‌شود و متناسب با استقبال متقاضیان در اختیار افراد قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به تأمین مالی پروژه‌ها از طریق فکتورینگ، تصریح کرد: «اوراق گام» یکی از گزینه‌های تأمین مالی زنجیره تولید بوده که موضوع فکتورینگ مربوط به مطالبات قرار دادی است و فرایند مربوط به اجرای آن، بین سه دستگاه ذکر شده توافق شده و دستورالعمل آن موجود است؛ البته ناگفته نماند، شیوه فکتورینگ در اجرای پروژه‌های عمرانی در نظر گرفته خواهد شد.

وی در خصوص افزایش بودجه فرهنگی کشور گفت: دولت سیزدهم به موضوع توسعه فرهنگ توجه ویژه‌ای داشته و در سال گذشته تبصره‌ای در قانون بودجه قرار گرفت که بنا شد درصدی از درآمد بانک و دستگاه‌های اجرایی صرف امور مربوط به توسعه فرهنگی شود اما به دلیل اینکه در حکم قانون به‌صورت الزام‌آور ذکر نشده بود، متأسفانه شاهد اتفاقی در این خصوص نبودیم اما به هر حال ۳۰ هزار میلیارد بودجه برای توسعه فرهنگی در نظر گرفته شده است.

منظور در مورد همسان سازی حقوق بازنشستگان افزود: حقوق یک بخشی از بازنشستگان توسط صندوق‌های دولتی و بخشی دیگر توسط صندوق‌های غیر دولتی پرداخت می‌شود. در قانون برنامه توسعه هفتم برای بخش‌های دولتی بودجه‌ای در نظر گرفتیم تا به صورت مداوم و بدون خلل حقوق پرداخت شود؛ به طوری که در سال اول ۴۰ درصد و در دو سال بعد هم ۶۰ درصد اجرایی شود که منابع آن در قانون بودجه امسال دیده شده است.

معاون رئیس جمهور افزود: در بودجه امسال یک درصد به مالیات بر ارزش افزوده اضافه کردیم تا از این محل ۵۰ هزار میلیارد تومان به حقوق بازنشستگان اختصاص پیدا کند.

منظور تاکید کرد: با ابلاغ قانون بودجه در حال تنظیم احکام حقوقی بازنشستگان هستیم و جلسات با صندوق‌های بازنشستگی شروع شده که در روزهای آینده تکمیل خواهد شد. مقدمات اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان را انجام می‌دهند و از ابتدای سال اجرایی خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد بازنشستگان تأمین اجتماعی هم گفت: تأمین اجتماعی در ارتباط با صدور احکام همسان‌سازی اقدام می‌کند و در قانون بودجه پیش‌بینی شده که دولت ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از بدهی خودش را به تأمین اجتماعی پرداخت کند تا این موضوع اجرایی شود که در حال برگزاری جلسات هستیم تا نحوه پرداخت به این مبلغ نهایی شود.

به گفته صولت مرتضوی، مجلس مبالغی را برای ما در نظر گرفته است که نیازمند زمان است، اما هرچه که پرداخت شود هم در صندوق بازنشستگی و هم در سازمان تامین اجتماعی عملیاتی و اجرا خواهد شد.

او همچنین در اظهارنظر دیگری در پاسخ به این‌که متناسب و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با توجه به این که احکام برنامه هفتم ابلاغ نشده مانده است، چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد، عنوان کرده؛ باید ابلاغ شود. همسان‌سازی زمانی که قانون ابلاغ شود، اجرا خواهد شد. حال با توجه به این که گفته می‌شود اصلاحیه آورده‌اند، آن اصلاحیه هم اصلاح شود، قطعا همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از تاریخ اجرای قانون انجام خواهد بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی متذکر شده؛ تاریخ اجرایی برنامه هفتم از ابتدای سال ۱۴۰۳ یعنی از اول فرودین سال ۱۴۰۳ خواهد بود. هرگونه اصلاحی در احکام بازنشستگان عزیز از اول فرودین ۱۴۰۳ اعمال می‌شود.

با توجه به اینکه هنوز تمامی ایرادات میان مجلس و شورای نگهبان حل نشده نمی توان زمان قطعی برای اجرای زمان متناسب سازی ارائه کرد.

بازنشستگان می‌توانند با مراجعه به سامانه، احکام حقوقی خود را رویت یا دریافت کنند؛ این احکام پس از اعمال افزایش مستمری ابلاغی دولت صادر شده است. منظور با تاکید بر اینکه سیاست دولت سیزدهم در جلب رضایت حداکثری معلمان است، گفت: قانون رتبه‌بندی معلمان در دولت سیزدهم اجرا شد؛ اجرای این قانون برای دولت هزینه‌ سنگینی را در بر داشت به طوری که در همین دو سال گذشته، سالانه ۴۰ همت برای رتبه‌بندی معلمان از سوی دولت هزینه شده است.

اخباراقتصاد
پربازدید

آخرین اخبار

1 دیدگاه.

  • حامد
    2024-06-02 15:56

    پاس بدید به همدیگر .هر روز تو اخبار تکرار کنید .همینطوری تو هوا نگه دارید تا فرصت تمام شود

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی