شوک شبانه علی لاریجانی همه را آچمز کرد!؟

شوک شبانه علی لاریجانی همه را آچمز کرد!؟
یک خبر توئیتری شوک انتخاباتی را در اولین روز ثبت نام ها وارد کرد، آنجا که علی لاریجانی در ساعات پایانی حضور در انتخابات را علنی کرد و در اولین دقایق ثبت نام از کاندیداها در روز دوم با حضور در وزارت کشور این تصمیم را عملیاتی کرد.

اولین روز ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری سرد و کم رمق سپری شد، حتی سعید جلیلی هم که با لشکرکشی به سمت وزارت کشور تلاش داشت به سبک احمدی نژاد اعلام کاندیداتوری کند، نتوانست فضای سرد ساختمان فاطمی را حتی برای دقایقی گرم کند. اما یک خبر توئیتری شوک انتخاباتی را در اولین روز ثبت نام ها وارد کرد، آنجا که علی لاریجانی در ساعات پایانی حضور در انتخابات را علنی کرد و در اولین دقایق ثبت نام از کاندیداها در روز دوم با حضور در وزارت کشور این تصمیم را عملیاتی کرد.

شوک شبانگاهی لاریجانی
شوک به فضای انتخابات در اولین روز ثبت نام را علی لاریجانی با یک توئیت وارد کرد. او که طی روزهای اخیر نامش در لیست کاندیداهای احتمالی مطرح بود با پاسخی که روز افتتاحیه مجلس به خبرنگاران داده بود این حضور را جدی تر کرده بود.

او شب گذشته با انتشار توئیتی که صفحه اسنپ با یک مبداء (بیت رهبری) و دو مقصد (اول وزارت کشور و دوم پاستور) را نشان می داد حضورش در انتخابات را تایید کرد و سپس نامش را وارد لیست کاندیداهای انتخابات کرد.

این حضور بعد از آن ردصلاحیت در انتخابات ۱۴۰۰ و گلایه رهبر انقلاب از جفا رخ داده در حق او از سوی شورای نگهبان را باید یکی از مهمترین اتفاقات انتخاباتی تا این لحظه دانست. لاریجانی با همین توئیت فضای مجازی و موازی با آن فضای رسانه ای را در آخرین ساعات روز پنج شنبه ۱۰ خرداد بهم ریخت و دقایق ابتدایی امروز را نیز با حضورش در انتخابات ریاست جمهوری، فضای رقابت را گرم کرد.

حامیان و مخالفان وارد شدند

از اولین واکنش ها به این توئیت معنادار، بازنشر آن از سوی محمدجواد آذری جهرمی بود، بازنشری که حمایت زودهنگام او از این تصمیم لاریجانی را به نمایش گذاشت. علی قلهکی چهره فعال در فضای مجازی نیز این نوع ورود لاریجانی به انتخابات را نشانه چراغ سبز مطمئنی برای کاندیداتوری دانست.

عبدالرضا داوری چهره ای که این روزها منتقد احمدی نژاد و جریان بهاری است اما زمانی در دولت های نهم و دهم حضور داشته با استقبال از کاندیداتوری لاریجانی خواستار اتحاد توسعه گرایان ایران شد.

رسول جعفریان نیز پیش از این اعلام حضور در توئیتی نوشته بود؛« به نظرم و با توجه به همه شرایط موجود که از آن گریزی نیست، منصفانه است که جلیلی و لاریجانی رقبای اصلی یکدیگر در این انتخابات باشند.دو طرز تفکر، دو دکترین متفاوت و دو پاسخ به دشواری های موجود در عرصه های مختلف. مشکلات لاینحل از جمله مهاجرت دانشجویان ما باید حل شود. نظر شما چیست؟» او با این توئیت حمایتش از کاندیداتوری لاریجانی را علنی کرده بود.

هاتف صالحی، فعال رسانه ای در توییتر نیز با انتشار پست علی لاریجانی نوشت: با افتخار در خدمتتان خواهم بود. امضاء: یک راننده اسنپ.

در مقابل این واکنش ها اما ترس تندروها از این تصمیم لاریجانی را نیز نمی توان پنهان کرد، ترسی که در توئیت محمدرضا مهاجر فعال مجازی نیز اشاره شده بود.

امیرحسین ثابتی نماینده تندرو مجلس در پاسخ به توئیت علی لاریجانی که نوشته بود«بدون شما به مقصد نمی رسیم»، پاسخ داده؛«هیچ راننده‌ای سفر شما را قبول نکرد.»

این پاسخ ثابتی با واکنش آذری جهرمی روبرو شد و او در توئیتی کنایه آمیز نوشت؛‌«کاسب افزایش هزینه سفر نباشید»

ابهامات بر سر «مبداء سفر»

اما آنسوی واکنش ها به اعلام حضور لاریجانی در انتخابات که تنها بخشی از آن بالاتر به آن اشاره شد، ابهامی است که توئیت علی لاریجانی ایجاد کرده است، لاریجانی با انتخاب مبداء یعنی بیت رهبری از یک سو محل کار خود در بیت را نشان داده است چه آنکه او چند سالیست که در مقام مشاور رهبری ایفای مسئولیت می کند و از سوی دیگر برخی تحلیلگران نیز این مبداء را نشانه تایید رهبری درباره حضورش درانتخابات برداشت کرده اند، ابهامی که بدون شک تنها از سوی خود او مرتفع خواهد شد اما ماجرا هر کدام که باشد این نحوه حضور لاریجانی در انتخابات را باید شوک بزرگ به تندروها دانست.

اما در روز اول ثبت نام ها در وزارت کشور چه خبر بود؟ کدام کاندیداها پا به ساختمان فاطمی گذاشتند و چرا فضا گرم نبود؟

سعید جلیلی از جمله کاندیداهایی بود که گفته می شد بلافاصله بعد از شهادت رئیس دولت سیزدهم علم ستادهای انتخاباتی اش را علم کرده است و زودتر از بقیه نیز حضورش در انتخابات قطعی شده بود، او روز گذشته درحالی راهی وزارت کشور شد که پیش از حضورش در محل ثبت نام، تعدادی از مردم به اصطلاح هوادار او با پلاکاردهایی در دست در جلوی ساختمان فاطمی تجمع کرده بوند. او در این حضور برخی تندروهای مجلس را نیز همراه خود کرده بود از امیرحسین ثابتی مجری تندرو دیروز و نماینده افراطی امروز تا محمود نبویان و پژمانفر و ….

او در اظهارات بعد از کاندیداتوری با نام بردن از فعالیت هایش در «دولت سایه» تلاش کرد خود را یک کاندیدای دارای برنامه و راهکار معرفی کند.

اما نه این حضور نه نمایش خروج خودش از وزارت کشور با تیبا و همراهانش با موتور، نتوانست فضای رسانه ای و مجازی را پرشور کند، برعکس حتی نحوه حضور او در وزارت کشور و نوشته های روی بنرهای هواداران او (جلیلی علیه پدر خوانده ها و به نفع درمانده ها» نقدهایی به دنبال داشت.

آنچنان که عصر ایران، در مطلبی با تیتر «باز هم همان نمایش تکراریِ ملال آورِ مضحکِ مشمئز کننده: سوپر من علیه پدرخوانده ها!» آورده است؛ «این شعار، یادآور همین انتخابات اخیر مجلس است که جریان تندروی اصولگرا در انتخابات درون اردوگاهی، با شعارهای مشابهی علیه طیف قالیباف وارد عمل شد و ماه ها قالیباف را نمادی از اشرافیگری و پدرخواندگی و امثال این مفاهیم معرفی کرد به طرفدارانش وعده داد که پاجوش ها ، علیه چنارها قیام می کنند و در مجلس تغییرات جدی رقم می زنند و جریان انقلاب را بر قالیباف غلبه می دهند و اِل می کنند و بِل می کنند و …! اما وقتی انتخابات تمام شد، به اصطلاح انقلابی ها پشت درهای بسته با همان قالیباف بستند و جلوی دوربین ها به هم و باهم لبخند زدند و او را به ریاست مجلس انتخاب کردند و اصلاً هم به روشان نیاوردند که ناسزایی نبود که در طول ماه های گذشته به او نگفته باشند؛ گو این که تمام هواداران شان در تمام این مدت، سر کار بودند! حالا هم که هنوز طنین شعارهای انتخابات مجلس شان در گوش ملت است، دوباره علیه پدرخوانده ها اعلام قیام کرده اند و یاد درمانده هایی افتاده اند که قرار است سوپرمن آنها به دادشان برسد؛ سوپرمنی که نتیجه سال های مذاکرات هسته ای اش، تصویب ۶ قطعنامه علیه ایران بود که ۵ تایشان تحریم های گسترده علیه ایران را رقم زد و مردم را به معنای واقعی درمانده کرد!»

دیگر کاندیداهای حضور یافته در ساختمان فاطمی چه مصطفی کواکبیان چه نمایندگان ادواری چون مقتدایی و صباغیان هم گرمابخش حال و هوای محل ثبت نام نبودند.

منبع: خبرآنلاین

اخبارجامعه
پربازدید

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی