سرنوشت تلخ بیکاران در دولت بعد از رئیسی/ دولت چهاردهم بازار کار را به کدام سو هدایت می‌کند؟

سرنوشت تلخ بیکاران در دولت بعد از رئیسی/ دولت چهاردهم بازار کار را به کدام سو هدایت می‌کند؟
یک کارشناس بازار کار با اشاره به اولویت‌های دولت بعد در حوزه بازار کار، می‌گوید: درباره توسعه بازار کار و ایجاد ظرفیت‌های جدید برای مشاغل در بازار کار، حتما باید تغییرات اساسی ایجاد کنیم.

به گزارش اکونگار به نقل از خبرآنلاین، حدود ۴۰ روز تا برگزاری غیرمنتظره انتخابات ریاست‌جمهوری باقی‌مانده و در تیرماه امسال نهمین رییس‌جمهور ایران راهی پاستور خواهد شد تا سکان قوه مجریه را در دست بگیرد. در این فضا، این سوال مطرح است که دولت جدید در حوزه اقتصاد چه اولویت‌هایی را برای سیاست‌گذاری روی میز خود بگذارد!؟

در حوزه بازار کار، کارشناسان معتقدند که در وضعیت فعلی و آینده، توسعه بازار کار از طریق روش‌های سنتی دیگر امکان‌پذیر نیست. به باور آن‌ها، ایجاد ظرفیت‌های جدید نیازمند تغییر راهبرد و استراتژیک در بازار کار و اقتصاد کشور است، بنابراین باید ظرفیت‌های متفاوت و جدیدی برای بازار کار جست‌وجو و تعریف کتیم.

این مشاغل رکوددار درآمدزایی در سال ۱۴۰۲ بودند/ معرفی پول‌سازترین شغل برای جوانان + جدول

در همین رابطه حمید حاج‌ اسماعیلی، کارشناس بازار کار درباره وضعیت بازار کار می‌گوید: درباره توسعه بازار کار و ایجاد ظرفیت‌های جدید برای مشاغل در بازار کار، حتما باید تغییرات اساسی ایجاد کنیم.

وی می‌افزاید: ما می‌دانیم در وضعیت فعلی و آینده، توسعه بازار کار از طریق روش‌های سنتی امکان‌پذیر نیست. حتما ایجاد ظرفیت‌های جدید نیازمند تغییر راهبرد و استراتژیک در بازار کار و اقتصاد کشور است، بنابراین باید ظرفیت‌های متفاوت و جدیدی برای بازار کار جست‌وجو و تعریف کنیم.

این کارشناس بازار کار تصریح می‌کند: استفاده از فناوری‌های جدید در حوزه آی‌تی، استفاده از اینترنت و فضای مجازی و پلتفرم‌های اینترنتی، مهم‌ترین و اساسی‌ترین رویکردهای اشتغال در دنیای امروز دنیا محسوب می‌شود و قطعا کشور ما هم باید به سمت آن‌ها حرکت کند.

حاج‌اسماعیلی عنوان می‌کند: با وجود توجهی که به این موضوع در کشور شده، اما ما هنوز در اول راه هستیم و باید برنامه‌ها و سیاست‌های جامع و فراگیری را برای استفاده از این ابزارها و فناوری‌های جدید در کشور به‌کار بگیریم و بستر آن را در کشور فراهم کنیم.

وی متذکر می‌شود: به نظر من چند عامل مهم، ضرورت شناخت و توسعه مشاغل جدید را در حوزه آی‌تی، اینترنت و فضاهای مجازی برای کشور ایجاب می‌کند. اولین آن‌ها، فرصت‌های بی‌نظیر مشاغل به صورت گسترده و متنوع در این فضا است که ما در بخش‌های دیگر چنین شرایطی را نداریم.

این کارشناس بازار کار یادآور می‌شود: یک دنیایی از مشاغل جدید در بخش آی‌تی و فضای مجازی و اینترنت پیش روی ما است که خیلی از آنها حتی در دنیا کشف نشده و هر روز مشاغل جدیدی در این حوزه‌ها تعریف می‌شود و برای کشور ما هم کاملا بکر است.

ما هنوز جایگاهی در حوزه اقتصاد دیجیتال نداریم

حاج‌اسماعیلی در ادامه می‌گوید: دومین موضوع، اهمیت اقتصاد دیجیتال است. الان سهم اقتصاد دیجیتال در دنیا تا حدود ۴۵ درصد افزایش پیدا کرده و ما هنوز واقعا جایگاهی نداریم.

وی می‌افزاید: رفته رفته اقتصاد دیجیتال دارد جایگزین اقتصاد سنتی در دنیا می‌شود و به دلیل اهمیت و توسعه آن و بهره‌وری بالایی که دارد، جایگاه خود را در دنیا پیدا می‌کند، اما سهم اقتصاد دیجیتال در کشور ما بسیار ناچیز است.

این کارشناس بازار کار تصریح می‌کند: بر این اساس، ما ناچاریم برای استفاده از ظرفیت‌های جهانی و ارتباط و تعامل با آنها، بتوانیم جایگاه اقتصاد دیجیتال را در اقتصاد کشور تعریف کنیم و مسیر اصلی این کار هم توسعه مشاغل در حوزه آی‌تی، اینترنت و فضای مجازی است.

حاج‌اسماعیلی عنوان می‌کند: سومین موضوعی که می‌خواهم اشاره کنم، کاهش هزینه‌ها، کوتاه کردن روش‌ها و از بین بردن روش‌های سنتی و فیزیکی در بازار کار است که هم سرعت کارها را می‌تواند با استفاده از فناوری‌های جدید افزایش دهد و هم می‌تواند بهره‌وری را بالا ببرد.

بهره‌وری همچنان پایین است

وی متذکر می‌شود: یکی از مشکلات اساسی در کشور ما، همین پایین بودن بهره‌وری است. ما هزینه‌های سنگینی را به دلیل بهره‌وری پایین نه فقط در بخش نیروی کار که استفاده از ابزار و امکانات را با کمک نیروی انسانی داریم. بهره‌وری سرمایه هم به دلیل روش‌های سنتی بسیار پایین است و به طور قطع این موضوع می‌تواند تحول بزرگی در این بخش ایجاد کند.

این کارشناس بازار کار همچنین می‌گوید: موضوع آخری هم که می‌خواهم به آن اشاره کنم، انگیزه و تمایلی است که می‌تواند برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و جوانان و به خصوص برای زنان داشته باشد. ما در این سه بخش واقعا نیازمند کارهای اساسی هستیم. از گذشته در این بخش‌ها مشکل داشتیم. فارغ‌التحصیلان ما، سرمایه‌های اساسی در کشور هستند و ما باید بتوانیم آنها را جذب بازار کار کنیم.

حاج‌اسماعیلی می‌افزاید: هیج جایی بهتر و چشم‌اندازتر و اساسی‌تر از همین مشاغل فضای اینترنت، فضای مجازی و پلتفرم‌ها و استفاده از فناوری‌ها در حوزه آی‌تی وجود ندارد؛ به خصوص هوش مصنوعی که ما هنوز کاری در کشور انجام ندادیم؛ حتی رشته‌های آن به صورت اساسی در کشور هنوز تعریف نشده و جایگاه خود را پیدا نکرده است.

وی عنوان می‌کند: عمده بیکاری کشور از گذشته هم در همین سه بخش جوانان، فارغ‌التحصیلان و زنان است و این‌ها آینده و توسعه کشور را تضمین می‌کنند.

این کارشناس بازار کار متذکر می‌شود: به نظر من این‌ها ضرورت‌هایی است که ما حتما باید توجه کنیم و این می‌تواند توسعه بازار کار و توسعه کشور را به دنبال داشته باشد.

اخبارجامعه
پربازدید

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی