فوری/واریزی جدید 600 هزار تومانی برای مستمری بگیران بهزیستی | خبر خوش برای مددجویان بهزیستی و کمیته امداد

فوری/واریزی جدید 600 هزار تومانی برای مستمری بگیران بهزیستی | خبر خوش برای مددجویان بهزیستی و کمیته امداد

با به روز رسانی لیست مستمری بگیران سازمان بهزیستی کشور، مددجویان جامانده از مستمری اردیبهشت نیز معوقات خود را دریافت نمودند.

بررسی ها نشان می دهد سازمان هدفمندی یارانه ها سرانجام با به روز شدن لیست مددجویان سازمان بهزیستی که مستمری فروردین و اردیبهشت خود را دریافت نکرده بودند، اقدام به پرداخت معوقات نمود.

همچنین خبر می رسد بودجه حق پرستاری و کمک هزینه لوازم بهداشتی معلولان نیز تخصیص داده شده و به زودی واریز خواهد شد.

با اعلام سازمان بهزیستی کشور، مستمری کمک هزینه لوازم بهداشتی فروردین ۱۴۰۳ معلولان واریز شد.
کمک هزینه خرید لوازم بهداشتی فروردین ماه بدون هیچ‌گونه افزایشی و مطابق سال گذشته به مبلغ ۶۰۰ هزار تومان به حساب معلولان شدید و خیلی شدید آسیب نخاعی و بسترگرا واریز شد.

حق پرستاری به منظور کمک به بهبود سلامت فرد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید، بسترگرا و ضایعه نخاعی سینه‌ای، کمری و گردنی به او یا سرپرست، همسر یا قیمش پرداخت‌ می‌شود.

مشخصات حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دارای معلولیت از جمله ۳۳ هزار فرد دارای ضایعه نخاعی در بانک اطلاعاتی کمیسیون پزشکی بهزیستی ثبت شده‌ که سه درصد آنها دارای معلولیت شدید و خیلی شدید هستند. براساس گزارش ایرنا، نکته تاسف بار اینجاست که سالانه ۲۵۰۰ نفر دارای ضایعه نخاعی به این لیست اضافه می‌شوند.

ماده هفت قانون حمایت از معلولان که سال 96 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، اکیدا بر پرداخت حق پرستاری به معلولان بهزیستی تأکید دارد.

در این ماده آمده است: «سازمان مکلف است با هدف حمایت از نگهداری و مراقبت افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید نیازمند و افراد دچار معلولیت‌های چندگانه نیازمند در خانواده پس از ارائه خدمات آموزشی و مشاوره‌ای به خانواده‌ها نسبت به پرداخت حق پرستاری یا مددکاری به سرپرست، همسر یا قیم این افراد اقدام نماید و یا خدمات مراقبتی و نگهداری از افراد دارای معلولیت را از طریق مراکز وابسته به خود یا حمایت از مراکز غیردولتی (خصوصی، تعاونی، خیریه و تشکلهای مردم نهاد) ارائه نماید.

تبصره۱ـ میزان کمک هزینه بابت پرداخت حق پرستاری یا مددکاری موضوع این ماده، متناسب با نوع و شدت معلولیت فرد دارای معلولیت، تعداد این افراد در هر خانواده و براساس هزینه‌های متعارف نگهداری و مراقبت از افراد دارای معلولیت و متناسب با تورم سالانه و میزان کمک هزینه پرداختی به مراکز غیردولتی هرساله با درنظرگرفتن نرخ تمام شده خدمات و نرخ تورم سالانه توسط سازمان و با همکاری انجمن عالی مراکز غیردولتی توانبخشی، وزارت و سازمان برنامه و بودجه کشور تعیین و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.»

در حالی این ماده قانونی مورد تأکید خانواده معلولان قرار گرفته که اگر خانواده ها این مستمری را دریافت نکنند و از شرایط مالی مناسبی برای نگهداری و پرداخت هزینه های پرستاری عضو ناتوان خانواده شان برخوردار نباشند، چاره ای ندارند جز اینکه این فرد را به مراکز نگهداری واگذار کنند یا او در خانه با بدترین شرایط ممکن نگهداری شود.

این در حالیست که «هم اکنون ۷۵ هزار و ۱۹۹ نفر کمک هزینه حق پرستاری و مددکاری افراد دارای معلولیت در خانواده و ۳۱ هزار و ۳۱۷ نفر نیز کمک هزینه حق پرستاری افراد دارای آسیب نخاعی از سازمان بهزیستی کشور دریافت می‌کنند اما عده زیادی نیز پشت نوبت دریافت حق پرستاری هستند.»

در این زمینه فاطمه عباسی، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور به ایرنا گفته است: «با توجه به دستور مؤکد معاون اول رئیس جمهور در جلسه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در فروردین سال ۱۴۰۲ مبنی بر تسریع در اجرای حکم تبصره ۱ ماده ۷ قانون حمایت از حقوق معلولان (مصوب ۱۳۹۶) تا پایان اردیبهشت ماه، پیش نویس تصویب نامه با قید دو فوریت در هیئت وزیران تصویب شد.»

بهروز مروتی فعال حقوق معلولان به ایلنا گفته بود: «هر چند حق پرستاری که از سازمان بهزیستی پرداخت می شود 2 میلیون و 100 هزار تومان است اما مراکز ارائه دهنده خدمات پرستاری کمتر از 25 تا 30 میلیون تومان دریافت نمی کنند.» این درحالیست که این رقم به هیچ عنوان جوابگوی نیاز معلولان نیازمند دریافت خدمات پرستاری نیست و ارقام افزایشی هم متناسب با تورم در نظر گرفته نمی شود.

این فعال حقوق معلولان همچنین عنوان کرده بود که «سازمان هدفمندی یارانه مستمری 20 درصد از معلولان بهزیستی توسط سازمان هدفمندی یارانه ها قطع شده است. »

اخباراقتصاد
پربازدید

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی