همکاری‌های علمی و پژوهشی محققان ایرانی با ۴ کشور گسترش یافت

به گزارش روز سه شنبه معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، روسیه، آلمان، ژاپن و چین این کشورها هستند که صندوق با انتشار فراخوان هایی زمینه را برای همکاری محققان ایرانی و این کشورها فراهم کرده است. این حمایت ها ارتباط علمی بین المللی را گسترش می دهد و انجام پروژه های تحقیقاتی مشترک گامی برای ارتقای فعالیت های علمی کشور است.

در همکاری فناورانه با کشور ژاپن فراخوانی منتشر شد که شامل دو قالب حمایتی شامل فراخوان انجمن ترویج علم ژاپن و همکاری باز است. بر این اساس انجمن ترویج علم ژاپن ( JSPS ) سالیانه فراخوانی منتشر می کند که از فعالیت های پژوهشی محققان دو کشور حمایت می شود. تمامی حوزه های علوم طبیعی، علوم انسانی و علوم اجتماعی اولویت این همکاری است. همچنین در قالب همکاری باز حوزه های علمی که در فراخوان با انجمن ترویج علم ژاپن را پوشش نمی دهد، شامل می شود.

در همکاری با کشور روسیه نیز تاکنون ۲ فراخوان منتشر شده است. در این فراخوان با بنیاد پژوهش های بنیادی روسیه همکاری می شود. در فراخوان با این نهاد از طرح هایی در زمینه هایی چون ریاضیات، فیزیک و اخترشناسی، شیمی و مواد پیشرفته، زیست شناسی، اقتصاد، تاریخ، مکانیک، هوا و فضا و مطالعات پیشرفته نفت و گاز حمایت می شود.

همچنین صندوق در هشت سال اخیر همکاری های علمی با آلمان داشته است. همکاری میان محققان دو کشور در تمامی حوزه های علمی پابرجاست و محققان در تمام طول سال می توانند درخواست خود را ارسال کنند.

همکاری با آکادمی علوم چین، همکاری با وزارت علم و فناوری چین و همکاری با بنیاد ملی علوم طبیعی چین از دیگر اقداماتی است که صندوق برای گسترش تعاملات علمی و پژوهشی با این کشور انجام داد. این همکاری ها علاوه بر گسترش و توسعه تعاملات علمی محققان ایرانی و این کشورها، زمینه را برای استفاده حداکثری از امکانات و توانمندی های پژوهشی فراهم می کند و باعث هم افزایی علمی می شود.

آموزش