راه حل های روشنایی و نورپردازی برای فضاهای کوچک

امروزه با افزایش جمعیت و جایگزین شدن فضاهای مسکونی کوچک، نورپردازی مناسب به عنصری حیاتی در ایجاد محیط‌های جذاب و کاربردی در این فضاها تبدیل شده است. در این مقاله با پرداختن به روش های نورپردازی فضاهای کوچک استراتژی‌هایی را بررسی می‌کنیم که فضایی دلپذیر و کاربردی برای شما به ارمغان آورد.

استفاده از نور طبیعی روز

اولین منبع روشنایی محیط، نور طبیعی پنجره ها است. ایجاد پنجره ها و نورگیرها به فضاهای داخلی اجازه می دهد تا حداکثر نور طبیعی را جذب کنند. علاوه بر این، از موانعی که ورود نور را مسدود می کنند اجتناب کنید و اجازه دهید نور طبیعی آزادانه کل فضا را روشن کند.

تکنیک های نورپردازی لایه ای

با استفاده از تکنیک های نورپردازی لایه ای عمق و بعد در فضا ایجاد کنید. برای دستیابی به یک طرح روشنایی متعادل، لایه های نور عمومی، نور وظیفه، و نور تاکیدی را ترکیب کنید:

چراغ‌های سقفی توکار می‌توانند نور عمومی را ایجاد کنند، در حالی که چراغ‌های رومیزی یا چراغ‌های آویز نیازهای روشنایی وظیفه را برآورده می‌کنند. همچنین نورپردازی تاکیدی با استفاده از اسپات لایت ها، با ایجاد لکه های روشن و دراماتیک توجه را به ویژگی های خاص فضا جلب می کنند.

انتخاب چراغ مناسب

انتخاب چراغ مناسب در فضاهای کوچک بسیار مهم است. چراغ های LED را با دمای رنگی انتخاب کنید که فضای مورد نظر را کاربردی تر و دلپذیر تر می کند. دمای رنگ‌ های گرم یا ملایم می‌توانند احساسی راحت و دلپذیر ایجاد کنند، در حالی که دمای رنگ های سرد، پویایی را در محل کار افزایش می‌دهند. علاوه بر این، بهره گیری از سیستم های روشنایی هوشمند که گزینه‌های دمای رنگ و شدت نور قابل تنظیم را از طریق برنامه‌های گوشی‌های هوشمند ارائه می‌دهند، و امکان سناریوهای نورپردازی پویا را فراهم می‌آورند، راه حل بسیار ایده آلی است. استفاده از چراغ هایی با خیرگی پایین نیز آرامش بصری بالا در محیط کوچیک شما را تضمین خواهد نمود. چراغ های دارک لایت و یا دارای شاخص UGR<19 از این دست محصولات محسوب می گردد.

نورپردازی انعطاف پذیر

سیستم های روشنایی قابل تغییر را در نظر بگیرید که به راحتی قابل جابجایی یا تنظیم با توجه به نیازهای فضا هستند. استفاده از انواع چراغ مگنتی با قابلیت جابجایی، به شما اجازه می دهد تا بتوانید در هر زمان و به آسانی، با تغییر چیدمان اتاق نورپردازی را تغییر دهید. انعطاف‌پذیری چراغ های مگنتی تضمین می‌کند که نور می‌تواند برای فعالیت‌های مختلف تنظیم شود.

استفاده از دیمر برای تطبیق پذیری

در فضاهای کوچک، توانایی تنظیم سطوح روشنایی بسیار ارزشمند است. دیمرها لایه ای از تطبیق پذیری را به نورپردازی اضافه می کنند، و همچنین با کاهش شدت نور در زمانی که نیاز به روشنایی کامل نیست، به بهره وری انرژی و افزایش طول عمر چراغ ها کمک می کنند.

استفاده از فضای عمودی

در محیط های کوچک و تنگ، استفاده بهینه از فضای عمودی ضروری است. چراغ های نصب شده روی دیوار، مانند دیوارکوب ها یا چراغ های خطی، می توانند توهم ارتفاع ایجاد کنند و فضا را بزرگ تر به نظر برسانند.

راه حل های نور مخفی

برای یک طرح مینیمال و شیک، از راه حل های نور مخفی که با معماری ترکیب می شوند استفاده کنید. نورپردازی مخفی در سقف یا در پله‌ها نمونه‌هایی از انتخاب‌های ظریف و در عین حال مؤثر هستند.

چگونه با نورپردازی، فضاهای کوچک را بزرگتر نشان دهیم

بسیاری از روش های معروف طراحی داخلی برای بزرگتر نشان دادن یک اتاق کوچک وجود دارد، اما آیا تاکنون به اهمیت نور در این زمینه فکر کرده اید؟ در اینجا فهرستی از نکات نورپردازی را گردآوری کرده‌ایم که بر به حداکثر رساندن فضا در مناطق کوچک تمرکز دارند:

1) چراغ ها را در اتاق پراکنده کنید

اول از همه، به یک منبع نور در مرکز اتاق تکیه نکنید. یک چراغ سقفی فقط لکه ای از نور را در وسط اتاق می تاباند. در عوض، از چندین منبع نور در اطراف اتاق برای باز کردن فضای اتاق استفاده کنید، مانند چراغ های دانلایت در سقف، چراغ‌های کف در گوشه‌ها و چراغ‌های رومیزی. این کار توجه افراد را در کل فضای اتاق توزیع کرده و نور را در فضا متعادل می کند.

2) از چراغ های آویز برای تاکید بر ارتفاع اتاق استفاده کنید

یکی از رایج ترین روش ها برای بزرگتر نشان دادن اتاق استفاده از فضای عمودی است. اگر اتاق شما کوچک است ولی سقف نسبتا بلندی دارید، چراغ آویز می تواند و به جای فضای کوچک کف اتاق، بر ارتفاع اتاق تاکید کند.

3) از چراغ های دیواری برای روشن کردن گوشه ها استفاده کنید

با روشن کردن گوشه های تاریک اتاق، فضای بصری بیشتری ایجا می گردد، علاوه بر این فضاهای تاریک و بلا استفاده به فضاهای کاربردی تبدیل می شوند. به یاد داشته باشید، وقتی سعی می کنید فضای خود را بزرگتر کنید، تاریکی بزرگترین مانع شماست.

4) برای صرفه جویی در فضا از چراغ های توکار استفاده کنید

چراغ های توکار مانند دانلایت ها هیچ فضایی اشغال نمی کنند و برای اتاق های با ارتفاع کم بهترین گزینه روشنایی هستند.

5) از روشنایی قفسه و کابینت استفاده کنید

گوشه های تاریک فقط در تقاطع دیوارها وجود ندارند. آنها می توانند در داخل قفسه، کابینت و کمد ایجاد شوند. موثرترین راه برای حل این مشکل استفاده از نوارهای LED است. آنها را می توان در زیر قفسه ها، در لبه داخلی کابینت ها و هر جای دیگری که مناسب است قرار داد تا به باز کردن فضای شما کمک کند.

6) از آینه در مقابل نور استفاده کنید

آینه ها قدیمی ترین ترفند برای ایجاد توهم در فضا هستند. روش کلاسیک این است که یک آینه بزرگ در مقابل پنجره قرار دهید، اما اگر نمی توانید به نور طبیعی تکیه کنید، آینه ها را در مقابل چراغ های دیواری خود قرار دهید تا جلوه ای مشابه داشته باشند. علاوه بر این، یکی از بهترین ترفندها این است که یک آینه را از کف تا سقف پشت یک مبلمان یا میز قرار دهید، و این توهم را ایجاد می کند که یک اتاق کاملا در پشت آن باز می شود.

7) ایجاد عمق با نور پس زمینه

نور پس زمینه در پشت مبلمان، پشت تلوزیون، پشت کمد لباس و…، نه تنها تاریکی را از بین می برد بلکه حس عمق بیشتری ایجاد می کند تا فضای شما بزرگتر به نظر برسد.

8) با نورپردازی عمودی بر ارتفاع تاکید کنید

یک ترفند ساده برای بزرگتر نشان دادن اتاق، ایجاد یک مسیر عمودی دید برای افراد است. هنگامی که چشم تمایل دارد به بالا و پایین نگاه کند، اتاق ها بزرگتر به نظر می رسند. سعی کنید چراغ ها را بالاتر قرار دهید. این می تواند شامل دیوارکوب ها و چراغ های سقفی باشد. تمرکز را از عرض واقعی اتاق بردارید و دید افراد را به سمت بالا سوق دهید.

جمع بندی

در حوزه طراحی فضاهای کوچک، راه حل های نورپردازی خلاقانه، نقشی اساسی در شکل دادن به محیط، عملکرد و زیبایی شناسی یک اتاق دارند. با ترکیب استراتژیک نور طبیعی و چراغ های روشنایی، و استفاده از تکنیک های نورپردازی، فضاهای کوچک را می توان به مکان های جذاب و کاربردی تبدیل کرد. راه‌حل‌های نورپردازی خلاقانه برای فضاهای کوچک نشان می‌دهد که اندازه مانعی برای دستیابی به فضایی ایده آل و دلپذیر نیست.

شرکت نورانه تولید کننده انواع چراغ های LED با قطعات اروپایی، و مشاوره رایگان نورپردازی، بهترین راه حل های روشنایی را برای فضاهای داخلی شما ارائه می نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد راه حل های روشنایی و پیشنهاد چراغ های مناسب برای فضای خود با ما تماس بگیرید:

تماس با مشاورین شرکت نورانه: 79924-021

وبسایت نورانه: nooraneh.com

انتهای رپورتاژ آگهی/

دکوراسیونکسب و کار
رپورتاژ

آخرین اخبار

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی