ارائه روش نوین درمان سرطان برای افزایش عمر بیماران

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در یک ماه گذشته، دو مورد جراحی HIPEC (Hyperthermic intraperitoneal chemotherapy) با هدف افزایش عمر بیمار سرطانی برای نخستین بار در بخش جراحی پیوند کبد بیمارستان طالقانی با موفقیت انجام شد.

دکتر امیرحسن ربانی متخصص جراحی و فلوشیپ پیوند کبد در این خصوص عنوان کرد: انجام شیمی درمانی داخل صفاقی هایپرترمیک (HIPEC) به دنبال جراحی سلولی (Cytoreductive Surgery, CRS) با هدف کاهش میزان سلول های سرطانی در حفره شکم برای بیمارانی که درگیری صفاقی یا ﮐﺎرﺳﯿﻨﻮﻣﺎﺗﻮز ﭘﺮﯾﺘﻮﺋﻦ (carcinomatosis peritoneal)، متاستازهای دوردست در حوزه شکم و درگیری های غدد لنفاوی دارند، می تواند به طور چشمگیری در افزایش طول عمر بیماران موثر باشد.

وی بیان اینکه تاکنون سطح درگیری این قبیل بیماران موجب می شد بیماری آنها صعب العلاج تلقی شود، اظهار داشت: در این جراحی تومور اولیه برداشته می شود و سپس ارگان درگیر از تمام تومورهایی که با چشم غیرمسلح نیز قابل رویت نیستند، پاک سازی می شود. در نهایت شیمی درمانی داخل شکمی (HIPEC) کامل کننده این روش درمانی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی افزود: پیش از این در سرطان های شکمی، به دنبال متاستاز تومور به سایر اندام ها، اقدام به برداشتن قسمت درگیر طی یک عمل جراحی می شد یا حتی در صورت مشاهده پخش تومورهای سرطانی در حفره شکمی (کارسینوماتوز صفاقی)، شیمی درمانی به عنوان تنها راه کنترل بیماری و افزایش کیفیت زندگی بیمار در دستور کار قرار می گرفت، اما با تجهیز بخش جراحی بیمارستان طالقانی، برخی از این بیماران، بسته به تشخیص پزشک، تحت جراحی HIPEC قرار خواهند گرفت.

ربانی ادامه داد: بیمار ۵۷ ساله مبتلا به سرطان روده بزرگ (کولورکتال) پس از اعمال جراحی متعدد، به علت ایجاد چسبندگی و پخش سلول های سرطانی در حفره شکمی (کارسینوماتوز صفاقی)، بلافاصله پس از برداشتن غدد لنفاوی در گیر در قسمت لگن، تحت جراحی HIPEC یا شیمی درمانی داخل صفاقی هایپرترمیک قرار گرفت.

متخصص جراحی و فلوشیپ پیوند کبد، همچنین از انجام دومین عمل HIPEC در یک ماه گذشته خبر داد و گفت: بیماری که به دلیل ابتلا به سرطان تخمدان، هشت بار مورد اعمال جراحی قرار گرفته و رحم و تخمدان به طور کامل خارج شده بود، با درگیری نواحی شکمی یا Peritoneum، چادرینه یا omentum‌ و غدد لنفاوی به بیمارستان مراجعه کرد که پس از برداشتن کامل تومورهای سرطانی، در همان جلسه تحت شیمی درمانی داخل شکم قرار گرفت.

وی افزود: هر دو بیمار با وضعیت مطلوب بدون درگیری ترخیص شدند و به دنبال پیگیری درمان با مراجعه به درمانگاه بیمارستان، حال عمومی آنها مناسب گزارش شده است.

 ربانی در خصوص میزان اثرگذاری جراحی در افزایش بقای بیماران سرطانی، عنوان کرد: این روش برای برخی از سرطان های شکمی از جمله روده بزرگ و تخمدان با هدف افزایش عمر بیماران انجام می شود که البته میزان افزایش بقا در سرطان های مختلف، متفاوت است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در ادامه افزود: به عنوان مثال در مرحله چهار سرطان روده بزرگ (مرحله ی که سرطان در خارج از کولون به سایر قسمت های بدن نیز گسترش یافته است)، ۱۰ درصد احتمال بقای پنج ساله دارد، اما با انجام جراحی سیتورداکتیو این احتمال به ۵۰ درصد افزایش می یابد.

دکتر حسام الدین اقلیمی فلوشیپ جراحی های کبد پانکراس مجاری صفراوی و پیوند اعضای داخل شکم نیز با بیان اینکه در سراسر دنیا، مراکزی کمی این روش جراحی را به کار می برند، افزود: اگر تمام روند انجام این عمل بر اساس معیارهای استاندارد صورت گیرد و تومورها به دقت و به طور کامل برداشته شوند، تاثیر بسزایی در افزایش طول عمر بیماران خواهد گذاشت.

آموزش
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی