نیلوفر رئیسی از تحقق تولید و مصرف مسئولانه می‌گوید

تحقق آرمان شماره دوازده برنامه توسعه پایدار سازمان ملل (UNSDGs)  موسوم به «تولید و مصرف مسئولانه»، در فضایی به دور از شعارها و بایدها و نبایدها امری چالش برانگیز است.

در دبیرخانه رویداد تولید مسئولانه و بهره‌وری به بهانه برگزاری این رویداد و در رابطه با چالش های تحقق آرمان شماره 12 با نیلوفر رئیسی هم صحبت شده‌ایم که یکی از مدیران با تجربه حوزه پایداری در سطح کشور به شمار رفته و به واسطه فعالیت خود در صنایع تند مصرف FMCG  (شرکت رکسان و دارا با برند نیچرلین Nature Lean) کارشناسی مناسب برای یافتن پاسخ برای چالش های موجود در دستیابی به اهداف تولید و مصرف پایدار است. در این مصاحبه از خانم رئیسی سوالاتی درباره نحوه تشویق مردم به مصرف پایدار و چالش‌های بنگاه اقتصادی در فرآیند تولید کالاهای پایدار می پردازیم.

از علاقه خودتان به حوزه پایداری برای ما توضیح دهید. چه شد که به فکر فعالیت در این حوزه افتادید؟

سوال جالبی برای شروع هست . می­شود گفت برای من ترکیبی از انتخاب شخصی و اتفاقات مسیر زندگی بوده است. من تحصیل­کرده حوزه حفاظت محیط­زیست هستم و سال­ها در این زمینه با سازمان­ها و پروژه­های مختلف همکاری داشته­ام. همواره یکی از اصلی­ترین دغدغه­های من در این حوزه کاری، تامین منابع پایدار برای پیش­برد فعالیت­ها و میزان اثرگذاری آن­ها بود. تجربه من در همه سال­های گذشته این بود که راه­حل پایدار برای حفظ محیط­زیست ایجاد یک پل میان چالش­های این حوزه و مسئولیت کسب­وکارها و صنایع در قبال پرداختن به آن­هاست. هرچه عمیق­تر شدم دیدم که یکی از دلایل اصلی عدم وجود این ارتباط، عدم آگاهی و اطلاع صنایع از اثرات خود و به تبع آن مسئولیت واقعی و درست آن­ها در کاهش این اثرات از یک­سو، و ضعف ما محیط­زیستی­ها در ایجاد زبان و ارزش مشترک با صنایع است. بنابراین رفته رفته حوزه پایداری شرکتی به عنوان یک حوزه بینابینی برایم جذاب­تر شد.

توسعه پایدار در صنعت ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ به نظر شما تا استاندارد جهانی چقدر فاصله داریم؟

به طور کلی، فاصله ایران با استانداردهای جهانی در حوزه توسعه پایدار متغیر است و بستگی به زمینه مورد نظر دارد. به نظر من ارزش اصلی باید ایجاد زمینه برای افزایش تطابق با استانداردهای جهانی و بهبود عملکرد در این زمینه‌ها توسط همه بازیگران اصلی این حوزه باشد. دغدغه پایداری و توسعه پایدار برای همه‌ صنایع و حوزه­ها در ایران یکسان نیست و ممکن است با توجه به اندازه کسب­وکار، حوزه فعالیت و شرایط اقتصادی، اجتماعی و محیطی اثرگذار روی کسب­وکار متفاوت باشد.

نقش مطالبات عمومی را در قرار گرفتن مباحثی مثل مسئولیت اجتماعی شرکتی و حرکت به سمت اصول پایداری در بین صنایع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

مطالبه‌گری می­تواند زمینه تصویب قوانین و سیاست­گذاری­های اساسی حوزه پایداری و افزایش حمایت­ از صنایع دارای این رویکرد را فراهم کند که به نظر در مواردی بسیار مهم­تر از اثر اول است. اثرگذاری روی صنایع می­تواند در جنبه­های مختلفی اتفاق بیوفتد و به شکل­های مختلفی روی رفتار صنایع اثر بگذارد و مواردی مانند تأثیر بر تصمیم‌گیری‌های شرکت، افزایش پاسخ به نیازمندی‌های بازار، تأثیر بر اعتبار برند، ارزیابی ریسک‌ها و فرصت‌ها و… را تحت الشعاع خود قرار دهد.

به طور کلی، مطالبات عمومی نقش مهمی در تعیین سیاست‌ها و عملکرد شرکت‌ها در زمینه مسئولیت اجتماعی و پایداری دارند و برای شرکت‌ها امری اساسی برای موفقیت، انعطاف و تاب­آوری هستند.

جایگاه محصولات پایدار را در ایران چگونه ارزیابی می‌کنید، آیا تمایل به خرید و تهیه این نوع از محصولات در ایران وجود دارد؟ 

ارزیابی جایگاه محصولات پایدار در ایران نیاز به ارزیابی اطلاعات و واقعیت‌های متعددی دارد. هنوز میزان شفافیت در بین تولیدکنندگان داخلی با بازار آن­ها در سطحی نیست که بشود همه و یا بخشی از فاکتورهای مربوط به پایداری را سنجید و حتی بتوان به سادگی فهرستی از این محصولات تهیه کرد. بنابراین سخت است رفتار مشتری و بازار را در مواجهه با این محصولات ارزیابی کرد مگر از راه پرسش کردن! اما چند مورد را می­توان به عنوان محرک­های افزایش تقاضا برای مصرف این محصولات در نظر گرفت. مواردی مانند آگاهی عمومی، نیازهای مصرف‌کنندگان، توا ن رقابتی صنعت، سیاست‌های دولتی و…. می‌وانند به عنوان کمک کننده در نظر گرفته شوند.

شرکت رکسان و دارا در سال‌های اخیر با تولید محصول نوآورانه پا به عرصه تولید محصولات پایدار گذاشته است. لطفا برای خوانندگان این مطلب درباره  دغدغه‌های این شرکت برای حضور در بازار محصولات پایدار توضیحاتی را ارائه دهید. 

شرکت­ها خواه­ناخواه شبیه راهبران و مدیران خود می­شوند و این را همه ما در محیط­های کاری خود تجربه کرده­ایم. برای مثال اینجا مسئله مربوط به شفافیت و سلامت مالی و تعهد به قوانین در هر شرایطی از بدیهیات هستند؛ مواردی که هرگز قربانی چیز دیگری نمی­شوند. باقی مصادیق مربوط به پایداری مثل خط­قرمزهای حفظ کیفیت محصول و شفافیت با مصرف­کننده هم از همین ذهنیت تبعیت می­کنند. تعهد جدی و فعالانه به موضوعاتی که شاید در کسب­وکارهای مشابه در حد اجرای حداقل­ها و استانداردها باقی می­مانند، در این مجموعه بدلیل وجود همان ذهنیت و دغدغه­ها، شکل وسیع­تری به خود می­گیرند. برای ما تعهد به پایداری محدود به تولید محصول باکیفیت نیست، بلکه می­دانیم این حوزه در صنعت ما چه ابعاد گسترده و وسیعی دارد. تلاش ما این است که با شناخت و تسلط به محدودیت­های داخلی و محیطی، رفته­رفته بتوانیم در سایر بخش­های زنجیره تامین خود نیز اثرات منفی را کاهش دهیم و ارزش مشترک خلق کنیم.

درمسیر تولید کالاهای پایدار به ویژه محصولات شرکت رکسان و دارا معمولا با چه چالش‌هایی روبه‌رو هستید؟

در مسیر تولید کالاهای پایدار، تولیدکنندگانی مثل ما معمولاً با چالش‌های مختلفی روبه‌رو هستند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد مواردی نظیر دسترسی به مواد اولیه پایدار، تکنولوژی و نوآوری، استانداردها و تاییدیه‌ها و تغییرات قوانین و مقررات از این دست استو

فکر می‌کنید بازار فعلی ظرفیت توسعه محصولات مشابه را دارا است؟ با اتخاذ چه تصمیماتی می‌توان عموم مردم را به سمت مصرف محصولات پایدار سوق داد؟ 

بدلیل شرایط اقتصادی، اصلی­ترین مولفه به قیمت­گذاری کالاها برمی­گردد. در همین لحظه مخاطب اصلی بسیاری از محصولات ما که با مواد اولیه باکیفیت و ممتاز تولید می­شوند و به شیوه سالم و شفافی توزیع می­شوند، غالبا از طبقه اقتصادی-اجتماعی A است. این درحالی است که دانش و آگاهی از این حوزه اصلا محدوده به این طبقه نیست و افراد از سایر طبقه­های اقتصادی-اجتماعی هم بدنبال این ارزش­ها برای سلامت خود و محیط پیرامون هستند. اما شرایط جور دیگری پیش می­رود. طبیعتا اگر بشود دسترس­پذیری این کالاها را بیشتر کرد، می­توان این حق انتخاب را به جامعه داد و آن­وقت با چشم بازتری از موفقیت یا رکورد بازار آن صحبت کرد.

نقش رسانه و رویدادهایی نظیر رویداد تولید مسئولانه و بهره‌وری را در توسعه فرهنگ مصرف و تولید پایدار چگونه ارزیابی می‌کنید. 

رسانه‌ها نقش اثرگذاری در توسعه فرهنگ مصرف و تولید پایدار دارند. به نظر من رویدادی مثل این رویداد می­تواند در زمینه­های مختلفی به صنایع و تولیدکنندگان و همین­طور مصرف­کنندگان کمک کند. پیش از همه این­ها انتظار می­رود همچین رویدادی ذی­نفعان اصلی خود و کانال­های ارتباطی اثرگذار با آن­ها را به درستی شناسایی کند و پیام­های روشن و صریحی را از این طریق در حوزه محورهای اصلی رویداد مبادله کند.

این گفت گو نسخه خلاصه شده‌ای از مصاحبه می‌باشد. از شما دعوت می‌شود تا نسخه کامل آن را در وب سایت رویداد تولید مسئولانه و بهره وری مطالعه نمایید. مطالعه کامل مصاحبه.

اخباراقتصادفناوری
 

آخرین اخبار

برچسب‌های پربازدید

 

وبگردی